Ryska medics/ ryssmedic på milsim

Skimutis
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 30, 2012 8:19 am

Re: Ryska medics/ ryssmedic på milsim

Inlägg av Skimutis »

Eller att inte ha nån "FOB" öht. Jag har aldrig upplevt att baser i airsoftens mening medfört nåt positivt. Antingen ska man spendera dyr speltid på att vakta eländet eller så ska man "slå på" nån annans bas. Allt med ordet bas med i sammanhanget brukar bli pajigt tycker jag.
Tycker hela idén om baser som nåt centralt på spel känns som nån kvarleva från tidigt 00-tal som vägrar dö.

Måste man ha en bas kan man väl lägga den utanför spelområdet. Då slipper man både vakta eller slå på skiten.

Gällande sjukvård på spel så borde det väl kretsa kring kamrathjälp och stridssjukvårdaren även för ryssen? Avsnörande- och tryckförband, ev. sätta nål och ge smärtstillande. Sen handlar det mest om transportsätt bakåt. "the golden hour" gäller främst civil hantering.
Annars heter det "the platinum 10min". ;)

Jag hoppas bara man slipper se Mengele-karaktärer med blodiga förkläden som låsaskarvar i folk i nåt trött gammalt tält20, 100m ifrån fiendens bas. Iaf på milsim.

Gällande uppföljare till Bullets for the bastards får ni nöja er med att åka som tjetjenbanditer 2013. I vår regi iaf. Sen är det ju hög tid att NI gör ett kaukasus-spel som VI kan åka på! :) Keep it simple! Keep it in sydsverige!

Rancore
Inlägg: 279
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:37 am

Re: Ryska medics/ ryssmedic på milsim

Inlägg av Rancore »

Keep it simple! Keep it in sydsverige!
Utanför Sverige i Norrland hojtar vi. :)
выразить солидарность с угнетёнными

5224
Inlägg: 320
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:30 am

Re: Ryska medics/ ryssmedic på milsim

Inlägg av 5224 »

...fast det beror väl på vad man prioriterar?
Om man mer är ute efter realismen, kamratskapet och slitet i det verkliga soldatlivet så ingår ju vakttjänst, värnförstärkning, minläggning, ronderande patrull förutom rent offensiva patruller och anfall? Personligen hade jag uppskattat det mer med ett spel där man inte skjuter ett skott, men omgivningen, förutsättningarna och deltagarna håller den nivån att man helt går upp i sin roll och sugs in i den världen. Tänk Eastwind i USA.


Jag skulle tom. kunna tänka mig ett arrangemang utan västsoldater alls, realismen haltar ofta redan där.
Om vi kollar efter vilka situationer Ryssarna verkar inom så är det inte ovanligt med enstaka patrull/patruller i Dagestan/motsvarande för att söka vapen/livsmedelsdepåer eller kontrollera hus i mindre bosättningar efter misstänkta "banditer".
Det här är ett upplägg (blev längre än jag tänkt...) som skulle kunna gå från att vara väldigt få deltagare till att vara en drös, med eller utan bebyggelse eller FOB.


Exempelvis:


År: 2008


Plats: Bosättning, en halvmil utanför Khasav Yurt Dagestan


Inblandade:

* lokala Jamat för Khasav Yurt, del av Sharit Jamat ("Dagestanska fronten för det Kaukasiska Emiratets väpnade styrkor")
* Civila bybor, delade i sin syn på det goda i Rysk överhöghet, finns både veteraner som kämpade mot den Tjetjenska invasionen 1999 och de som hade släkt i, och stödde den Islamska Internationella Brigadens invasionsförsök. De flesta är dock väldigt likgiltiga och allmänt trötta på den otrygghet som stridandet för med sig.
* VV MVD 1 OSpN "Vityaz" (med förstärkningselement ur 7 OSpN "Rosich") och TsSN FSB "Vympel". Sjukvårdsresurs från VDV 45 spaning.


Bakgrund:

* Jamat (tidigare Jennet) kan spåra sitt ursprung i den Tjetjenska invasionen av Dagestan 1999 då man slogs på tjetjenernas sida, man ser den Ryska överhögheten som illegitim, och vill införa ett Kaukasiskt Emirat som styrs i enlighet med de moraliska värderingarna i Islam och Sharia. Rörelsen har på det stora lidit svåra förluster under senaste året, speciellt Abu Hafs al-Urdunis död senhösten 2007 i Khasav Yurt slog hårt, då han i egenskap av rörelsens mest karismatiske ledare stod för huvuddelen av rekryteringen bland de unga i delrepubliken.

Den lokala Jamaten i Khasav Yurt uppgår till ca 15 personer, de flesta uppväxta i byn med enstaka inslag av internationella kämpar. Gruppen har kommit under stark kritik inom rörelsen då de som ansvariga för al-Urdunis säkerhet helt misslyckats iom. dennes död, flera har också ställt sig frågan om hur Ryssarna kunnat finna al-Urdunis tillhåll. Inget har sagts rent ut, men efter att rörelsens ledare själv, Abdul Majid valt att påtala för gruppen vad för konsekvenser informationslämnande till Ryssarna kan få, så är det uppenbart för var en vad som insinueras.
Gruppen slits nu mellan tron på det rättmätiga i kampen, stridströttheten (med den medföljande oron för släkt i byn) och de interna slitningarna inom rörelsen.
De håller till i ett skogsläger i bergen en bit från bosättningen, men är beroende av gömda vapen/ammunitions och matdepåer som fylls på av släkt och, till rörelsen välvilligt inställda ifrån byn. Deras största meriter har varit enstaka eldöverfall på ryska ryska trafikpoliser längs med huvudvägen m-29 och bombning av den lokala polisstationen.

* Civilbefolkningen har upplevt en upptrappning av våldet från båda sidor, Ryssarna döda två civila i al-Urduni operationen vilka man efter genomförandet påstod var "banditer", tillsammans med en film på de döda med planterade vapen som visades på riksnyheterna. Detta har upprört många då de två inte hade något med Jamat att göra, de råkade bara vara på fel ställe vid fel tidpunkt. Vidare dog en civilanställd vid en polisstation som sprängdes av Jamat, och en förbipasserande kvinna förlorade sitt öga.
Den stora majoriteten av befolkningen är krigströtta och vill inget hellre än att både Ryssar och Jamat packar ihop och lämnar dem ifred, samtidigt har flera släkt i Jamat och lojaliteten mot familjen är i det närmaste total i området. Det finns även enstaka, främst yngre män, som aktivt stödjer Jamat genom att försörja gruppen med ammunition och vapen, köpta av korrumperade Ryssar samt med mat/livsmedel. Ett antal av de äldre männen i byn var inblandade i den stora folkresning som skedde i samband med den Tjetjenska invasionen, där man gick man ur huse för att stoppa vad man upplevde som en export av konflikten i grannrepubliken. Majoriteten är muslimer, men den extrema tolkningen som Jamat står för faller inte i god jord och man vill generellt se en fortsatt separation av religion och statsmakt inom den här gruppen. Som är brukligt i små samhällen så går dock släkt före det mesta och familjeband sträcker sig in Jamat för många.

* Ryska styrkorna har ingen permanent postering i området, dock har det blivit högaktuellt efter att en av banditernas högsta ledare återfanns i byn Khasav Yurt. Ryssarna misstänker att området hyser en större banditkoncentration och flera viktiga personer i Jamats toppskick då rörelsen enligt tidigare valt att placera en av sina högsta ledare i byn. Pga. detta har man beslutat att upprätta en permanent FOB under 2009, tills dess har en tillfällig postering satts upp för underrättelseinhämtning och för att "sondera terrängen"/provocera fram attacker för att få en uppfattning om motståndarens förmåga.
För detta har två förband i VV MVD:s absoluta toppskick, inom organet ODON skickats till området, för följa upp eventuell informationsinhämtning. För ett snabbt agerande vid behov har även en grupp inom en av landets absoluta elitstyrka i den väpnade grenen av FSB, "Vympel" skickats med.
Efter dyra erfarenheter ifrån insatsen i Beslan har "Vympel" krävt att sjukvårdsresurs anbringas insatsen, detta beviljades och sjukvårdspersonal ur 45:e spaningsregementet ur VDV tilldelades operationen (inte helt okontroversiellt).

Det råder viss intern rivalitet mellan "Vityaz" och "Rosich", den förra ser ofta på den senare som en sorts "lillebror" till enheten som ofta får agera "bered förstärka" och sällan vara i första ledet, detta blev tydligt under händelserna i Beslan där "Vityaz" säkrade kringområdet och understödde FSB:s prickskyttar medan "Rosich" fick stanna hemma i beredskap.
Från "Rosich" ser man snarare på det som att "Vityaz" favoriseras då många av beslutsfattarna i ODON tjänstgjort i enheten, man menar att vid de insatser man faktiskt fått deltaga i så har man skött det prickfritt utan förluster. Många äldre officerare har även gått över från "Vityaz" till "Rosisch", främst för den högre lönen men även för att ha chansen att stiga i graderna snabbare, man menar, lite skämtsamt att man därför är det nya, fräscha "Vityaz".

Operatörerna i "Vympel" är lite oroliga inför insatsen, för mycket liknar händelserna i Beslan:
underrättelseläget är dåligt, man har fått en mindre personaltilldelning än begärt, det finns en potentiellt besvärlig civilbefolkning att hantera och dessutom finns misstankar om att element ur de sämre betalda enheterna ur inrikesministeriet (VV MVD) säljer ammunition och vapen, kanske även information till banditerna.
Ett krav för att ens genomföra insatsen, och inte se samma katastrof som 2006 upprepa sig var att få en sjukvårdsresurs tilldelad, sent om sider så skedde det med en erfaren sjukvårdsgrupp ur VDV 45 spaning. De satt inne på den bästa förmågan på området, och har dessutom färska erfarenheter på området efter kriget i Georgien tidigare samma år.
Beslutet att skicka VDV istället för MVD alt. FSB som sjukvårdare var inte okontroversiellt, Dagestan är en del av Ryssland och därför faller det under inrikesministeriets bord, inte försvarsministeriets. Det kan ge fel signaler om den här informationen tar sig ut i media, därför är det inget man gått ut med officiellt.
I övrigt ser ledningen för "Vympel" det här som en möjlighet att visa vad enheten faktiskt går för, vilka lärdomar man dragit sen 2006 och kanske även ge en känga till "Alpha" som är den evige, överfinansierade "storebrodern" till enheten.
Senast redigerad av 1 5224, redigerad totalt 0 gånger.
Non Belior Solum Melior

Stjärnsoldat
Inlägg: 22
Blev medlem: sön jun 17, 2012 3:01 pm

Re: Ryska medics/ ryssmedic på milsim

Inlägg av Stjärnsoldat »

Klockrent scenario! Väl researchat och bara att arrangera i stort sett hehe :-)
ГРУ 13 СПЕЦНАЗ
"We can't afford to have the Russian's leading the field in the paranormal."

Mina affärsredovisningar: https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... 121&t=9052

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Ryska medics/ ryssmedic på milsim

Inlägg av ministry »

När - inte om - du väljer att göra verklighet av dessa vackra tankar, 5224, skall jag gråta glädjens tårar, och hjälpa dig hur jag än må kunna för att detta ska bli riktigt.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Ryska medics/ ryssmedic på milsim

Inlägg av Bloodneed »

Finns det intresse att försöka få arangörer att ryssanpassa spelen lite mer och genom det får vi liv i era medics? ..tror det är roligare för alla om vi får bort "handpåläggningar" och integrerar mer lajvad sjukvård än, "gå till basen-vänta", hojta till om ni är av annan uppfattning
CTR EP3 Championship White, nuff said

Hjelte
Inlägg: 25
Blev medlem: sön maj 06, 2012 8:05 pm

Re: Ryska medics/ ryssmedic på milsim

Inlägg av Hjelte »

Problemet är, som tidigare påpekats i tråden att vi som spelar ryssar oftast blir "den andra sidan" (som påpekats tidigare här i tråden).
B-styrke känslan när man åker på spel är påtaglig. Ett delat fokus på upplägget är det som behövs. Och ja, självklart skulle det vara en stämmningshöjare
om sjukvårdsdelen utvecklades även på "ryss sidan". Dock tror jag att man måste fokusera mer på spelens upplägg i sig. Mången gång har man fått känslan
att man är delaktig som statist eller något för NATO sidan att skjuta på. Här behövs en förändring i stort. Är jag ute och cyklar, något som redan nämnts osv, slå mig på fingrarna.

Skimutis
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 30, 2012 8:19 am

Re: Ryska medics/ ryssmedic på milsim

Inlägg av Skimutis »

Gillar 5224's upplägg. Sjösätt :). Jag är 100% för att hålla det småskaligt ur scenariosynpunkt.

Problemet menar jag är att man försöker ha med massa element som man inte ror hem. Då blir det ofta skäms-kudde av alltihop.

I verkligheten är ju FOB'en bevakad i skift och ofta finns ju också öronmärkt enhet för detta. När du kommer hem från en patrull eller annan uppgift väntar inte direkt ett postpass. Inom tidsramen för ett spel borde det isf antingen stå post-tjänst eller "yttre tjänst" på menyn. Ofta är baser på spel en samling tält som 99% av fallen ska vaktas av nån anledning. Antingen gör man ett bas-spel eller t.ex ett patrull-spel i min mening.

När vårat gäng skissar spel utgår vi ifrån vad vi har och vad vi kan skaffa:

Kombatanter med handeldvapen ca 100st totalt
Simulering av enklare indirekt eldunderstöd som GRK (kanske nån slags CAS om man tar i)
Enklare fordon alá pickups.
En terränglåda.

Detta är väl på ett ungefär det råmaterial man i stort har att jobba med i de flesta fall. Om man kikar på det hela och funderar på vad för slags scenario man kan bygga så inser man att det inte blir totalen krieg mellan stormakter iaf. Visst kan man köra på det, men då blir det plywood tanks och LV i form av fyrvereriraketer från trälådor.

Många som var på Angels vs Animals och Fun to be had skulle nog skriva på att det var dom bästa spelen i svensk airsoft. Egentligen var det ju rätt enkla strids-scenarion på 24h, men ack så genialiskt enkla.

Nu gick jag ganska grovt OT men det kändes som diskuschen bar iväg åt det här hållet. :oops:

Djihani
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 21, 2012 9:59 am

Re: Ryska medics/ ryssmedic på milsim

Inlägg av Djihani »

Varningens finger bara åt ryss-spelarna! Om ni också drabbas av medic-lajvare riskerar ni att åka på massa sketna regler om medevacs och långa respawnstider så lajvarna ska få sitt under sina bekväma vaken-tider.
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Ryska medics/ ryssmedic på milsim

Inlägg av Bloodneed »

@djihani, tror vi tänker på samma sak, min tanke rörde i första ledet att få igång gruppsjukvårdare/medics.. Om vi tänker på samma sak så finns det ju givetvis saker Nato sjukvårdsbiten borde ordna/ta bort/förändra
CTR EP3 Championship White, nuff said

Skriv svar