Ryss Sniper

Weasel
Inlägg: 157
Blev medlem: ons maj 09, 2012 8:12 pm

Re: Ryss Sniper

Inlägg av Weasel »

Kapar tråden lite.
Finns det någon SVD sele som inte är modulär som använts? Behöver en sele som skulle passa även till gerilla stuk, så modulärt faller bort lite som för "hightech" :)
Är lite i förstadiet till ryskt då jag sitter på en SVD som jag använder till det polska och en Gorka numera också. Är lite inne på tidigt 90 tal/chechenyen. Hade kameleont funkat t.ex?

Är väldigt grön när det kommer till ryskt so "bear" (pun intended) with me ;)
DW-13 Polska Fiat kavalleriet

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Ryss Sniper

Inlägg av ministry »

Hade nog rekommenderat 6sh18-fickan då. Kanske en lifchik med halvfyllda fickor torde funka. Vad gäller Chameleon har jag aldrig sett den användas av någon förutom airsoftspelare.

Är det en sovjet/ANA-gorka du har? I såfall har du ju en bra grund för afghanistan/tjetjenien/tidigt 90-look med lifchik eller 6sh18. Alternativt någon NPO SMK-väst om du vill gå lite mer åt MVD-hållet.

Till ovanstående är det snyggt med en afghanka eller mabuta-kepi och en sliten Ssh68 över!

Mvh,

[edit]: http://photo.qip.ru/users/wildtomcat/2387455/122299229/
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Weasel
Inlägg: 157
Blev medlem: ons maj 09, 2012 8:12 pm

Re: Ryss Sniper

Inlägg av Weasel »

Tackar Ministry! :)

6sh18 känns härligt low-tech.
Finns den i olika utföranden? Tänker iom vad jag kan se så är standarden att den har ögglor för att träs genom ett bälte, medans vissa har den som chestrigg och denne herre på bilden under har lyckats fästa den ännu mer unikt:

http://www.abload.de/img/med_gallery_2091_16_126z3v.jpg

Angående Gorkan så får jag dubbelkolla när jag kommer hem faktiskt, kommer inte ihåg riktigt. Den är mer OD i färgen. Misstänker att det kan vara en Blok-Post gorka i stil med Gorka 3.

Utesluter inte att det kan bli en smersh sele i slutändan då den tillåter för det mesta.
Sitter lite och bygger inför nästa Crusaders in Disneyland då jag beslutat att spela med er i gränsvakten då haha. Var för jävla kul på vårt kafferep :)
DW-13 Polska Fiat kavalleriet

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Ryss Sniper

Inlägg av ministry »

Den är faktiskt otippat modulär för att vara gammelpryl. Jag hade en för ett tag sedan, jag knöt den tillsammans med lifchiken.

Personligen tycker jag att det är klart schysstare med lite mer nergånget gear om man vill köra mot 90-talshållet, vill man spela likt gränstrupperna på CiD är det i min åsikt roligare med en blandning av ryskt 90-tal samt sovjetiskt överskott likt 6sh18, än (till exempel) en smersh.

SVD magasin funkar jättebra i de flesta västar för AK74, man kan lägga en strumpa, första förband eller lite papper längst ner så har du magasinen tätt och inom klar räckvidd. En 6sh92 är ju stiligt som attan och funkar ju jättebra för typ gränsvakterna.
Har även kört på detta med en sovjetisk 6b3 (kroppsskydd med magfickor) och det går utmärkt för 6b5:or också som var väldigt vanliga på 90-talet.

Funktionaliteten är alltså inte begränsad (snarare utökad då man kan ha både SVD och AK-mag!) med vilken väst som helst, utan jag hade nog hellre valt något som passar det jag vill efterlikna snarare än något som är begränsat till magasinen för snayperskaja vintovska.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Weasel
Inlägg: 157
Blev medlem: ons maj 09, 2012 8:12 pm

Re: Ryss Sniper

Inlägg av Weasel »

Mjo lite de tankarna jag är i också.
Det ska vara lite härligt blandat mellan olika saker om man spelar gränsvakt, milis etc.

6sh92 var riktigt fin, och det verkar som om vissa av fickorna är perfa för svd i grunden (omifall jag inte vill ha mina extra strumpor i AK fickorna, något man vande sig vid med polska OLV västen :))

Det verkar inte ha varit så standardiserat med SVD selar hos ryssarna innan Smersh verkar det som. De flesta bilder man ser från 90-talet så har de samma västar som de andra reguljära gubbarna dvs. 6sh92 etc etc.

Något som jag helt klart tänkt skaffa är en ushanka (för gränsvakt dvs haha), spelar ingen roll hur varmt vädret blir på spelet :lol:
DW-13 Polska Fiat kavalleriet

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Ryss Sniper

Inlägg av ministry »

Så sant. Jg ville nästan gråta då jag glömde min ushanka hemma härsenast på cid.

Ja, sånt som smersh är/var ju långt från issue heller. Inte direkt något herr average conscript fick leka med. Blir säkert klart bättre på den fronten ju mer 6sh112 pytsas ut.

[edit]: vill man ändock bära sele går det ju ypperligt att köra den sovjetiska selen i fakeläder med passande fickor. Gsmmalt? Ja. Stekigt? You bet :) funkar bra för 90tal/bortglömda östblockssluskar.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: Ryss Sniper

Inlägg av Nielsen »

Så här är det i ryska armén:

Är du skarpskytt/DMR och rör dig i pluton/grupp så får du ut samma utrustning som alla andra, det är inte ovanligt att du får en väst som är avsedd för AK magasin om du bär SVD.
Det kompletteras med 6sh18, eller så stoppar du magasinen i dom utrymmen som finns

Är du prickskytt så får du friare händer, finns lite annat utbud och en smersh med SVD fickor är lämpligare om du ska operera ensam eller ihop med andra prickskyttar.
Det är svårt att se vilken utrustning prickskyttar använder då dom oftast har en lövdräkt eller liknande utanpå utrustningen.

Men 6sh18 fungerar i alla lägen och det är vanligt att soldaterna modifierar fickan. Kikar man på bilder från Afghanistan så finns det många exempel på detta.
Att sy fast vapenremmar i fickan och ha den på bröstet som en chestrig fungerar finfint. Finns även bilder där fickan är påsydd i annan utrustning som kroppsskyddet.
Däremot är det inte så vanligt längre, men för 90-tal så är det spot on. Jag kan rekommendera att göra en chestrig av fickan, smdigt och lagom kaxigt.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

Spy vs Spy
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 17, 2012 8:22 am

Re: Ryss Sniper

Inlägg av Spy vs Spy »

Nielsen, jag vill minnas att du gjorde en grym setup på en SVD rig i en tråd på oldairsoftsverige ;)
Du har säkert en bild eller två att kasta upp till Weasel :D

Smershen skulle jag nog gått på :D

Regards// Martin
Don`t tell mum I work on the Oil Rigs, she thinks Im a piano player in a whore house.




-- Spetsnaz Vityaz --

Weasel
Inlägg: 157
Blev medlem: ons maj 09, 2012 8:12 pm

Re: Ryss Sniper

Inlägg av Weasel »

Tackar för all hjälp jag fått såhärlångt!

Utgångspunkten är helt klart mer DM än prickskytt, har inga planer på ghillie/lövmundering utan just "grunt" ala Gorka, uppkavlad balaklava o misfit väst som man lärt sig att älska från alla Chechnya bilder :lol:

Att modda på en 6sh18 känns bara så himla rätt. Tänkte på bilden jag länkade till innan, är det någon som kan identifiera västen han har på sig (den svarte). Behöver absolut inte vara svart för projektet, men letar efter en sådan då den verkar ha fint med utrymme för en 6sh18.

Är det några speciella camo mönster man bör undvika för denna epok förutom digiflora? Eller rättare sagt, vad hade ni erfarna ryssar rekommenderat. Tyckte jag läste att VSR verkar ha varit standard.

Btw, hittar du den där bilden Nielsen så ser jag den jävligt gärna! :)
DW-13 Polska Fiat kavalleriet

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Ryss Sniper

Inlägg av ministry »

Afghanka (OD), rysk TTsKO eller VSR. Den senare är rätt mest passande! VSR var alltså issue men TTsKO sågs en del ett bra tag, så som det brukar vara i Ryssland.

Dock kommer tillbehör (förutom typ enstaka 6b5:or i VSR) under tidsperioden främst i kanvas/OD, förutom MVD:s SMK-utrustning.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Skriv svar