Att köpa rysk utrustning för den oinsatte - vad, hur, vilka

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Att köpa rysk utrustning för den oinsatte - vad, hur, vilka

Inlägg av ministry »

Tänkte göra mig ett försök på att författa en lista och guide för införskaffande av ryskt materiel, framförallt för nya. Ev. felaktigheter, annat matnyttigt och vidare som bör läggas till; skriv i tråden så uppdaterar jag. Vi har många tillgångar vad gäller rysk materiel på ASS, men jag tror att en enkel guide för nykomlingar vore på sin plats.

Återförsäljare

http://www.soviet-propaganda.com - drivs av en gentleman vid namn Dmitry i St. Petersburg. Denne eminente herre är tillverkaren SPOSN, som gör - i ryska militärsammanhang - dyra saker för specialstyrkorna och VDV, återförsäljare internationellt. Han kan få tag på ungefär precis vad som helst, speciellt moderna saker. Behöver du specialsy en uniform? Inga problem, Dmitry ordnar.

Leveranstiden är ganska lång; det har alltid tagit ungefär en månad för mig. Ibland på grund av att svenska byråkratin vill pilla på allt som kommer in från vår östra granne, ibland för att ryssarna generellt är lite "rycka på axlarna" vad gäller vad som finns i lager, och när det kan komma att finnas- det gäller framförallt Dmitrys underleverantörer i detta sammanhang.

I övrigt god kommunikation och oerhört bra kille att ha att göra med.
Dollarn går dock upp ju mer EUSSR krånglar; ha det i åtanke!

http://www.frontowiec.com - polsk sida som har framförallt ryskt men även en del polskt från kommunisteran. Bra priser överlag, leverans har aldrig tagit mer än två dagar från beställning till dörren för mig - your mileage may vary. Kan vara svårt att få tag på Konrad på mail, han svarar sporadiskt och ofta kräver det lite google translate för att samtala med honom! Rekommenderas om man behöver något snabbt - dock är zlotyn just nu ganska dyr och visar inga tecken på att försvagas gentemot svenska kronan (maj/juni 2012).

equipmentcenter.ru - kan man ryska eller är vän med google translate är det inga problem att handla härifrån. Tar ej paypal - mer info om detta längre ner. Hjälpsamma herrar.

Återförsäljare på Red-Alliance.net - detta forum rekommenderas att bli medlem på. Här diskuteras och handlas allt ryskt. Många personer säljer saker som är svåra att få tag på i övrigt; real steel-kroppsskydd samt hjälmar, vapendelar och övrig kuriosa. Här finns ofta allt man behöver, till bra priser. Titta efter på försäljaromdömen innan du gör affärer!

http://www.srvv.org - producent och försäljare av FSBs nya SURPAT-uniformer. Enligt uppgift lätta att ha att göra med, har dock ingen erfarenhet själv. Hittils det enda stället jag funnit dessa uniformer på.

http://www.rodastjarnan.com - Svensk ÅF med lokal i hufvudstaden. Har mycket sovjetisk militaria, även modernt ryskt. Priserna på moderna saker är relativt höga. En del av uniformerna är aftermarketkopior, mer om det senare. I övrigt mycket bra om man behöver något snabbt; jag brukar handla diverse accessoarer här.

Betalning online i Ryssland

Ryssland lider i mångt av något som präglar många unga demokratier; korruption och komplex byråkrati. Denna kvarleva från forna tider är ett gissel för mången stater. Det skall dock tilläggas att läget är tusentals gånger bättre nu än det var under tidigt 2000-tal.

Av den anledningen är onlinebetalning till Ryssland inte alltid enkelt. Paypal har länge inte accepterat ryska handlare att motta betalning; däremot kan man skicka pengar från Ryssland. Detta håller på att förändras, och fler och fler tar emot paypal. Bli dock inte förvånade om vissa kontakter eller återförsäljare, endast accepterar Western Union eller banktransfer.

Även WU kan ibland kontakta dig med vidare frågor gällande transaktioner gällande Ryssland. Precis som med Paypal lättar dock restriktionerna med tiden. Min högst personliga bedömning är att detta är så gott som borta om två-tre år.

Vanligast är betalning i USD, i andra hand EUR. Jag har själv inte stött på någon som velat ha betalning i RUB.


Om PayPal i Ryssland http://profy.com/2011/08/30/paypal%e2%8 ... d-ukraine/
Fraktmetoder

Vanligast är Ryska Postverket. EMS (Express Mail Service) och UPS förekommer också för en extra avgift. Då Ryssland är utanför EU kan man åka på moms- och tullavgifter, tänk på det när ni gör kostnadskalkyl! I min erfarenhet är Ryska Posten kombinerat med Svenska Posten en ganska långsam kombination, men fram kommer det alltid.

Polska posten är oerhört snabb (Frontowiec).

Tull och övrig byråkrati

Kroppsskydd, eller snarare själva plåtarna, är inte helt lagligt att plocka ut ur moderlandet om man saknar tillstånd. Detta bör bäras i minne om du åker dit för att handla, eller beställer hem. I det senare fallet har din kontakt förhoppningsvis löst det med tullen.

Detta gäller även hjälmar (kan ha fel här). Dock säljs de flesta RS-hjälmar till utlandet efter att de varit i tjänst, och är deaktiverade. Köper du en hjälm och den har en ditmålad ring, betyder det helt enkelt att den är deaktiverad. Detta gäller framförallt titaniumhjälmar som har en begränsad livslängd vad gäller att stoppa kulor.

Tillverkare och kopior

Det är vanligt med aftermarketkopior på ryskt materiel. Bland annat gör tillverkare som Modox kopior på SPOSNs uniformer; Partizan och Izlom-kopior är rätt vanliga.

Om du är osäker på vilket fabrikat varan är av, dubbelkolla med försäljaren! Aftermarketkopior håller inte alltid samma kvalitét eller är av samma snitt som originalet. Ibland säljs de som "SPOSN Partizan SS Summer", och i litet snitt i brödtexten står vem som faktiskt tillverkade uniformen. Dubbelkolla om du är osäker!

- Work in progress, ber återigen om synpunkter, mer info och annat matnyttigt att dela med sig av -

- Ministeriet
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой