Jag har en Boeffeng UV5-R som skall ha SMA kontakt till antennen.
Jag gick glad i hågen upp på Kjell och köpte mig en SMA förlängningssladd jag tänkte ha mellan radion och antennen.
Problemet är att de passar inte. Honorna passar i varandra och hanarna går ju bevisligen inte in i varandra även om gängorna passar åt det hållet.
Detta går ju att lösa med två adaptrar en dubbel hane och en dubbel hona.
Min fråga är väll snarare finns det någon bättre lösning?
Fråga två är om man behåller samma kvalite på antennen om man byter över till BNC kontakter? till dessa fanns det bättre med vinklar och liknande
och skulle gärna sätta en 90 graders vinkel för att minska bryt på ett ställe.
SMA / BNC och kopplingsproblem
Re: SMA / BNC och kopplingsproblem
Köp gärna en kabel med färdiga kontakter istället för att sätta massa adaptrar. Jag satte massa adaptrar mellan min puxing och antenn. Blev massa brott och byggde på skitmycket tyckte jag....not worth it. ska köpa sma kabel nu snart.
Okej, just därför jag tänkte ha en 90 graders vinkel med.
Men frågan är vart man hittar rätt sorts SMA kabel. för den ifrån kjell var bevisligen "felvänd", gängorna är rätt men viken sida som är hanen är fel. Transvestit sladd.
Men frågan är vart man hittar rätt sorts SMA kabel. för den ifrån kjell var bevisligen "felvänd", gängorna är rätt men viken sida som är hanen är fel. Transvestit sladd.

Här är en bild där man ser kontakterna.
2 november 2012, 10:56:
Genocide skrev:http://www.kabelgiganten.se/artiklar.as ... 9&menyid=2
Den kabeln passar inte. Om du kollar på bilden jag länkade till så är de felvänt eller vad man skall säga i radion
2 november 2012, 11:42:
Pratat med lite försäljare nu och kabeln jag köpt var tydligen en RP-SMA alltså reversed. Medans radion har vanlig SMA.
utöver en komentar ifrån försäljaren att radion var olaglig att ha utan licens så hade han en kabellösning för 380 kr. typ vad radion kostar.
Åkte till Kjell istället och köpte mig en annan SMA hane - hane kabel och en Hona - hona adapter och vipps så har jag en förlängsningskabel. hur bra den fungerar återstår väll att se. i värsta fall kan jag åt minstonne placera antennen på ett bättre ställe på ryggen istället för i bältet.
Radion i sig är inte olaglig att innehas. Dock behövs licens för att få sända med den. pettitesser dock :P
haha okej, så kan det vara. man använder ju ändå främst PMR kanalerna då nästan alla andra använder dem.
Har fått ihop en sladd som fungerar bra nu iaf. och även en BNC koppling men blev lite väl högt då så kommer nog undvika att använda den i onödan.
En ny bättre antenn har ankommit till en kompis med så skall bli spännande att pröva med den i helgens spel.
Har fått ihop en sladd som fungerar bra nu iaf. och även en BNC koppling men blev lite väl högt då så kommer nog undvika att använda den i onödan.
En ny bättre antenn har ankommit till en kompis med så skall bli spännande att pröva med den i helgens spel.