Radio programering

AK47-Öye

Radio programering

Inlägg av AK47-Öye »

Har precis fått hem en radio som heter MAAS AHT-6-UV (ska vara samma som wouxin KG-6-UV)

Har fått kommunikationen mellan den och datorn att funka.... problemet. Vad är det jag ska fylla i... och var? fattar inte riktigt vad de olika kolumnerna ni ser på bilden betyder

Tack/Öye
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp2.JPG
Skärmklipp3.JPG
Skärmklipp4.JPG

D-Cycle

Re: Radio programering

Inlägg av D-Cycle »

Nu var det ett bra tag sedan jag höll på med våra Wouxun-apparater men jag tolkar följande:
Name: Det namn du vill ska visas i displayen på kanalen ifall du har namnvisning inställt. T.ex. "LPD1".
Rx freq: Mottagningsfrekvens.
Tx freq: Sändningsfrekvens.
Decode/encode: Behöver inte användas ifall du bara ska programmera en vanlig öppen kanal.
TX Power: Uteffekt. Lägre ger kortare sändningsräckvidd (på gott och ont) och längre batteritid.
Scan: Scanning (inget jag använt mig av personligen).
TX dev: Ingen aning.

Ska du som sagt bara programmera in radion för vanlig trafik på en öppen analog kanal så är det Rx/TX freq som är det viktigaste. Det mesta andra borde du kunna läsa till dig i manualen.

Thinker

Inlägg av Thinker »

Detta är lite OT men vill få fram det så folk förstår varför:
En anledning jag rekommenderar folk att hålla sig till "standard" radios som Puxing PX777, Wouxun KG-UVD1P och ett par andra som Puxing PX888 är att det är välkända radios som fungera bra, med många här som använder dem och gott om information om dem från andra och det har skapats massa trådar om dem redan med olika problem, lösningar och tips. Detta om något gör det värt att köpa dem, speciellt om man inte har kunskap och färdigheter att lösa de problem som ett okänt radiosystem kommer medföra. Men ack så många väljer köpa annat, ofta pga det är något billigare, de kan köpa dem från något enkelt ställe eller andra saker som specifikt utseende eller färg och får problem som de ofta förväntar sig andra ska lösa åt dem.

Och det D-Cycle skrev stämmer, och veta vad man ska rekommendera är inte alltid lätt utan veta vad menyerna har för val.
Name: troligen namn på kanalen som visas på display.
Rx freq: Mottagningsfrekvens
Tx freq: Sändningsfrekvens
Rx och Tx frekvenserna SKA vara samma.
Decode/encode: Undertoner/subtoner/"underkanaler". Använd INTE.
TX Power: Uteffekt, sätt på 5W/High om du ska använda ute i skog, spelar du bara inne i CQB fungerar 0.5/1.0W/Low bra. Gör troligen inte praktiskt sett märkbar skillnad i drifttid om du inte snacka mycket på radio.
Scan: Troligen om kanalen ska läggas till priority scan, (annars troligen bara vara med i vanlig scanning).
TX dev, Shift deviation, Offset frequency är för använda mot repeater. Ska INTE användas. Off, Nolla, osv.
Busy lockout, hindrar sändning om någon redan sänder på frekvensen. Off är rekommenderat.
Displaymode: Prova fram men försök välja Name om det finns för att display faktiskt ska visa kanalnamnet och inte frekvens eller minnesplatsen du programmerat kanalen på.
VFO A är ena kanalen, VFO B är andra kanalen du kan använda samtidigt. Du bör kunna välja kanaler och frekvens vid hanteringen av radion ute i fält, det där är bara troligen "grundinställning", om radion sedan låses och inte kan ändras ute i fält/manuellt.

Läs nedanför länkade "radio i airsoft" och puxing programmering för mer information om vad Squelch, Ani, Frequency step, Vox, Transmitt over time (TOT), Rogerbeep osv är.

Lästips:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=223 Radio i airsoft, för frekvenser och annat.
Kan även ha nytta av exempelvis läsa hur exempelvis Puxing 777 programmeras.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =75&t=1506
This space intentionally left blank

AK47-Öye

Inlägg av AK47-Öye »

Tackar för info, tror jag fått rätsida på det. Denna radio är en ny version på Wouxun KG-UVD1P Bara att den heter MAAS men exakt samma radio som wouxun KG-6-UV

/Öye

[KAS]Björn

Inlägg av [KAS]Björn »

hur får man engelsk språk på puxing UHF 777 programet?
Helvetes! Den där är ju stenhård!

xergro

Inlägg av xergro »

Vilket program använder du samt vilken drivrutin för usbkabeln?
Jag har testat en mängd olika program men allt jag får upp är: "ERROR No response from radio"
Har haft hjälp av en kompis som programmerat min radio tidigare men numera finns inte den kompisen kvar och jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig för hjälp då det inte finns så mycket information om denna radion. :/

Gurk

Inlägg av Gurk »

XERGRO Topic poster is using http://www.kc8unj.com/kguv6.html

I had same issue with a friends AHT-6-UV and i have 8 AHT-2 and using the http://www.kc8unj.com/kguv.html
And got the same error. Changed the program and i was in contact with the radio :)
Danish Airsofter
Team : http://www.theroyalscots.dk

Snake-DK

Inlägg av Snake-DK »

Sorry for writing in english - but I think there will be less misunderstandings in this way.
D-Cycle skrev: TX dev: Ingen aning.
The name of the column in the program is a little misleading. Since "WIDE" is selected in the column you can infer that it is the column for selecting channel bandwidth. "Wide" means that the channel will be 25 kHz wide, while "narrow" means 12.5 kHz. For PMR "narrow" is the proper choice, while Jakt, LPD and SRBR is 25 kHz and thus "wide".
xergro skrev:Vilket program använder du samt vilken drivrutin för usbkabeln?
Width respect to driver the one on wouxuns own homepage works for me. http://www.wouxun.com/down_01.asp?SortI ... tPath=0,10,

Skriv svar