Antennförlängare till Puxing PX888k

Oiric
Inlägg: 119
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:13 am
Lag / förening: Team Irony
Aktiv sedan: 2008
Ort: Stockholm

Antennförlängare till Puxing PX888k

Inlägg av Oiric »

Kära kunniga och vänliga medmänniskor,

Jag har en Puxing PX888k med en Nagoya NA-771 antenn (sån där lång och smal jävel), den fungerar fantastiskt.
Däremot är det en aning stökigt att ha en så lång anten i utrustning på ett sätt så att jag också kan komma åt radion på ett smidigt sätt.

Jag har nu letat i ett par veckor i diverse webshopar och forum utan att hitta något. Jag kanske bara är för dålig på att leta eller inte vet att jag egentligen har hittat svaret när det har varit precis framför mig, men jag har ännu inte löst mitt "problem".

Är det någon av er kunniga självar som känner till om det finns någon typ förlängningskabel för antennen så att jag kan ha radion i en vettig ficka på västen och ha antennen monterad/vävd på ryggen? Den behöver alltså vara omkring 25-50cm lång misstänker jag.


Tack på förhand!

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Antennförlängare till Puxing PX888k

Inlägg av HrodgarHippie »

Gör inte den här jobbet?

Och jag ställer det som fråga, eftersom jag inte är helt insatt, men min magkänsla säger att detta är allt som behövs.
https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... 1-m-p68459

Oiric
Inlägg: 119
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:13 am
Lag / förening: Team Irony
Aktiv sedan: 2008
Ort: Stockholm

Re: Antennförlängare till Puxing PX888k

Inlägg av Oiric »

Jag tyckte det såg rätt bra ut så jag knallade in på Kjell när jag råkade vara i stan under dagen.

Det var värt ett försök, men kabeln som länkats hade fungerat om det inte hade varit så att pinsen inne i kontakten var åt fel håll. :D
RP är förkortning för "Reverse Polarity", tydligen.
Istället föreslog han denna sorts kabel: https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... 5-m-p30168
Jag kände dock att 5m är lite väl långt för mitt användningsområde.


Sökandet fortsätter!



EDIT 2021-06-11 - 23:09
Möjligt att denna skulle kunna vara det jag letar efter!
https://www.lohelectronics.se/kommunika ... -1m-lmr195

Tänker beställa och se om det lirar. Kan rapportera tillbaka om det är av intresse för andra som har gått i samma tankar. :)

Wasp
Inlägg: 89
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:08 pm
Lag / förening: Whiskey Recon Team
Aktiv sedan: 2007
Ort: Skåne

Re: Antennförlängare till Puxing PX888k

Inlägg av Wasp »

Har själv funderat över detta ett par gånger men tror du inte att 1m blir lite långt?
Hade inte tex 0,5m varit en bättre längd?
...:::Whiskey Recon Team:::...
"IN VALOR THERE IS HOPE."

Oiric
Inlägg: 119
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:13 am
Lag / förening: Team Irony
Aktiv sedan: 2008
Ort: Stockholm

Re: Antennförlängare till Puxing PX888k

Inlägg av Oiric »

Jag är övertygad om att 1m är väldigt mycket får långt, det var bara lite krångligt att hitta en som var kortare.

Men denna kanske kan fungera istället: https://nedis.se/sv-se/product/kablar-k ... -plastpase

Wasp
Inlägg: 89
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:08 pm
Lag / förening: Whiskey Recon Team
Aktiv sedan: 2007
Ort: Skåne

Re: Antennförlängare till Puxing PX888k

Inlägg av Wasp »

Sedär, letade lite själv fast detta var bättre @Oiric :mrgreen: :mrgreen:
...:::Whiskey Recon Team:::...
"IN VALOR THERE IS HOPE."

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Antennförlängare till Puxing PX888k

Inlägg av Thinker »

En sak värt att tänka på med en förlängingskabel är att SMA inte är en tålig kontakt. Varje gång radion plockas upp och ner ur fickan så kommer kontakten belastas.

Jag brukar rekommendera en SMA till BNC adapter på radion, och sedan en BNC förlängningskabel till antennen. Förutom att bygga in lite flex så gör bajonett låsningen det enklare att plocka väck radion, och det gör också att radion kan rotera på kabeln utan att kabeln roterar.
This space intentionally left blank

Wasp
Inlägg: 89
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:08 pm
Lag / förening: Whiskey Recon Team
Aktiv sedan: 2007
Ort: Skåne

Re: Antennförlängare till Puxing PX888k

Inlägg av Wasp »

Kanon input @Thinker, skulle du kunna lista/länka de grejerna för oss som inte är så insatta så att vi inte behöver köpa fel grejer?
...:::Whiskey Recon Team:::...
"IN VALOR THERE IS HOPE."

Oiric
Inlägg: 119
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:13 am
Lag / förening: Team Irony
Aktiv sedan: 2008
Ort: Stockholm

Re: Antennförlängare till Puxing PX888k

Inlägg av Oiric »

Noterade att länken jag droppade i förra inlägget leder till en butik som inte säljer till privatpersoner...
Men vet i alla fall vad det är för kabel jag hade tänkt att hitta. :D

Jag har inget emot att testa med SMA-kontakter eftersom jag inte hade tänkt att flytta radion mycket mer än när man behöver byta batteri, men om jag upplever det som ett problem så kan man ju såklart "uppgradera" det hela.


@Thinker
Om belastningen är på kontakten, skulle det hjälpa att försökta den med typ sugru så att själva kontakten blir stabilare?

Skriv svar