UHF 430-470 Mhz radio till bil

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

UHF 430-470 Mhz radio till bil

Inlägg av Stag »

Tjenare!

Jag har för avsikt att sätta en fast radio i bil, 430-470 (matcha mot GP340), och undrar om det är någon som gjort detsamma?

Om så, vad kör ni för radioenheter och antenn? Övrigt jag bör tänka på?
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: UHF 430-470 Mhz radio till bil

Inlägg av Thinker »

Två alternativ:

1: Hålla dig till enkel standard handhållen radio, ev 12V adapter och monofon. Samma radio som resten, flexibel och enkel hantera, men inga direkta fördelar i räckvidd eller så. Enkelt.
2: Standard enkel handhållen radio, men kittad för bilbruk, med laddning hela tiden eller 12V adapter monterad in, extern antenn på taket och monofon mm. Kan lätt göras att det sätts ut/in för spel mm utan vara någon permanent.
3: Kraftigare mobil radio med monofon och extern antenn på tak mm. Längre räckvidd pga antenn och höjd. Dyrare och specifikare utrustning, samt annan programmering och hantering. Generellt 2-4 bands radios. Drar mer ström, speciellt i högre effekt lägen, men så länge man snackar till handhållna enheter ger effekt inte mycket fördelar för kommunikationen blir envägs om de inte kan svara dig, men de hör fordonet tydligare. Mellan två likavärdigt kittade fordon kan man nå längre. Semi-permanent montering i fordon för radio, antenn kabel osv.

Rekommenderar helt klart alternativ två eller tre om det är bil du tänkt använda för spel eller stationär i bas, men oavsett bör ni satsa på åtminstone en dubbelbandsradio, för mycket är blandat VHF/UHF på större spel. Köp BRA lågförlust kabel till antennen och lämplig antenn anpassad för 155 + 440MHz. Hur antenn monteras är upp till bilägare och hur permanent osv men kraft magnetfäste mitt på taket fungerar generellt bra, kan bli problem på större antenner och trädgrenar dock. Stabilisera antenn eller binda fast i takräcke är bra ide. Största fördelen med radio i bil är helt klart höjd, bättre jord och större antenn. Och TESTA innan hur täckning/känsligheten är från bilen 360 grader runt om ni sätter Antenn vid sidan eller i ett hörn, för plåtmassan kan förvränga signalfältet mycket.

Köp en bra känslig VHF/UHF radio med bra selektivitet, för ni KOMMER ta emot mycket mer störningar om ni har en större antenn osv, och billigaste radios kan detta bli mycket irriterande med. Wouxun har flera trevliga. Billigaste enkla radio jag skulle använda är Baofeng UV-B5/B6.


Jag har personligen kört med alla möjliga kombinationer i flera olika bilar och situationer, men skulle jag permanent kitta en bil så skulle den ha MINST två dubbelbands radios, för det är enormt praktiskt att inte behöva växla mellan olika inställningar när man ska snacka med HQ, Grupp, eller vänligt grupp man tillfälligt sammarbetar med (men visst, jag har 2st dubbelbandare i västen i normala fall, och ibland mer än så).
Det är praktiskt ha en HQ radio med egen monofon, med sekundär HQ kanal eller repeater som andra val på denna, och en annan radio för att snacka med övriga spelare i egna gruppen eller för annan grupp man sammarbetar med, men där denna grupp troligen saknar flera radios, så man lägger sig på deras grupp kanal, övervakar och kan prata med dem. Sparar ner på onödigt relä av info, och gör en mindre beroende av att få allting i andra hand via annans radioman, speciellt om det är på väg att bli friendly fire osv. Gå via HQ kanalen är opraktiskt, speciellt om man hamnar i strid, och olika volymer får man räkna med. Separata monofoner märkta med vad de används till hjälper också minska fel där man svarar på HQ frekvensen när man tror det är grupp frekvensen osv. Kan ni ha monofoner i olika FÄRG så gör det. Jag räknar då med att ha egen dubbelbands gruppradio på kroppen, för när man lämnar bilen behöver man radio då också.
Jag har använt magnetfots antenner på taket, fönster monterade antenner, radio med standard antenn inne i bil mm, och beroende på situation har de för och nackdelar. Det är trevligt att ligga 5km bort och höra allt bättre än de som är inom samma grupp 300m från varandra, men då behövs bra dualband antenn i ca 1-1.5m längd för UHF/VHF och bra montering. Tyvärr har de två bästa antennerna jag använt blivit stulna och kan ej få tag i nya av samma modell så inga rekommendationer där, de flesta kommer fungera väl. Montering, kabel osv är viktigare rent praktiskt sett i användning.
This space intentionally left blank

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: UHF 430-470 Mhz radio till bil

Inlägg av Stag »

Tack för mycket bra svar!

Alternativet som har föreslagits från annat håll är att helt enkelt köra en Motorola GP340 i bilen och ha extern antenn till det, med 12V-laddning.

Ska gå igenom svaret och googla runt lite mer när jag är hemma från jobbet. :)
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Skriv svar