Baofeng UV-5R bleedover

Lisen
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:14 pm

Baofeng UV-5R bleedover

Inlägg av Lisen »

Hej!

Har problem med min baofeng och bleedover (som jag tror det heter). Jag hör alltså närliggande kanaler på PMR från andra radios. Lyssnar jag på PMR 2 hör jag även 1 och 3. Har testat med flera som sänt och det verkar vara oberoende sändande radio (testat med puxxing, och random PMR-radio). En kamrat har även samma problem med sin, vi sambeställde men har konfigurerat dessa separat (han körde via baofengs PC-mjukvara).

Jag har konfigurerat den enligt guiden här på forumet och dubbelkollat inställningar som har med kanaler att göra (wide/narrow etc).

Efter lite googlande hittar jag människor som har liknande problem, och tänkte höra hur det är för er? Är det någon som haft det här problemet och vet om det finns en fix, är det jag som ställt in radion fel eller är det ett problem man får leva med?

Erebus
Inlägg: 123
Blev medlem: ons dec 17, 2014 8:01 am

Re: Baofeng UV-5R bleedover

Inlägg av Erebus »

Jag har två st UV-5R och testade mellan dom lite snabbt, den ena får in kannalerna runt om (dvs en högre eller lägre) men inte den andra, jag har programmerat båda på samma sätt (är någon mindre skillnad men inget som ska påverka den biten vad jag vet).

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Baofeng UV-5R bleedover

Inlägg av Thinker »

Är det inte ni har programmerat fel och valt narrow FM 12.5kHz istället för Wide FM 25kHz så är det troligen för alla de där billigaste Baofeng mfl helt enkelt har riktigt dåligt filtrering, de klarar helt enkelt inte filtrera väck en stark sändning som ligger för närma det den ska lyssna på, ju starkare sändare desto större problem, och det kan vara riktiga problem om ni inte kan göra något åt sändaren exempelvis spelområde jämte en högantenn med exempelvis Minicall mfl sändare, kan vara riktigt irriterande med något som mer upplevs som medveten radiostörning.

Känslighet och filtrering kostar pengar att göra bra, likaså kvalitet (kan vara stor skillnad från radio-radio av samma modell) det finns en anledningen till de radios är billiga. Billigaste radion som har en bra känslighet och filtrering är Baofeng UV-B5 och UV-B6 som till skillnad från i princip alla andra Baofeng radios och liknande har bra selektiva mottagare som kan filtrera väck starka störande signaler och känsligare mottagare. Imponerande bra för en så billig radio.
This space intentionally left blank

Lisen
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:14 pm

Re: Baofeng UV-5R bleedover

Inlägg av Lisen »

Tack för svar!

Jo, det verkar vara lite av ett lotto när man köper billig radio. Det lutar lite åt att köpa en "finare" modell framöver men tänkte ändå höra efter om det var någon som satt inne på några tips och trix.

Skriv svar