Aktiva kåpor

MrBergentz
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jul 29, 2015 11:56 am

Aktiva kåpor

Inlägg av MrBergentz »

Tja!

Jag hade tänkt införskaffa ett par aktiva hörselskydd då det har börjat brukas en del pyro inom laget. Självklart är looken en stor del i det hela, funktionen är mest en bonus! ;)

Z-Tacical har Sordins och Comtac II-kopior för under 1000-lappen hos svenska ÅF, och jag hade först siktat på ett par sådana. Läste dock runt en del på forumet och de har tydligen en tendens att kortsluta i mikrofonen. Förstått att de saknar ASIC-krets och klipper därför ljudet helt när det blir skadligt. Men är de prisvärda i övrigt? Skulle de funka som mitt första par kåpor? Har tittat lite på eBay och köpa ett par begagnade RS men jag vet inte om jag vill lägga ut de pengarna på något jag inte använder allt för ofta, och inte under direkt skarpa förhållanden.

Så Z-tac kåpor - YAY/NAY?
"Kära Örebroare!"
Kung Carl XVI Gustav håller tal i Arboga, 1985

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Aktiva kåpor

Inlägg av JonathanRL »

Om målet är looks är Z-Tactical hyfsat. Jag har kört ett av deras headset ett tag nu och det fungerar fint med en Z-Tac Comtac på väg. AirsoftPeak har dem dock för drygt 600 kr med gratis frakt.

Om målet är att skydda hörseln - skaffa något riktigt. Z-Tacticals replikor är inte hörselskydd utan just det - Replikor som någorlunda efterapar aktiva kåpor.
Senast redigerad av 2 JonathanRL, redigerad totalt 0 gång.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Mosel
Inlägg: 22
Blev medlem: ons okt 03, 2012 7:04 pm

Re: Aktiva kåpor

Inlägg av Mosel »

Du hittar begagnade sordins / peltor för runt 2000kr. Bättre att investera i något som håller både prestandamässigt samt pris mässigt en längre tid.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Aktiva kåpor

Inlägg av BlackGoat »

MSA Sordin Supreme PRO X kan rekommenderas annars.
Aktiva kåpor som inte klipper, utan dämpar, skadligt ljud.
3.5mm anslutning så det går att koppla in monofon från radio.
Finns på svenska jaktbutiker.

Köpte 4st Ztactical comtacs inom laget för några år sedan. Inget av headseten fungerade bra.
Missljud, dålig passform, trasig elektronik mm. Skulle inte rekommendera.

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Aktiva kåpor

Inlägg av Gwlyddyn »

För att vara motvalls så tycker jag Ztacs kåpor är prisvärda. Dom jag haft har både medhörning, dämpning och coms funkat kalas i. Självklart är det mycket bättre med ett par riktiga men då är det 3000 kronor om man vill ha Comtac II.

Ska man spela med pyroteknik är det att rekommendera med ett par bra öronproppar under. Surefire Sonic Defender är perfekta då dessa släpper igenom en del ljud.

http://www.surefire.com/ep3-sonic-defenders.html

Skriv svar