Köpa Gps

althen
Inlägg: 16
Blev medlem: lör okt 06, 2012 1:08 pm

Köpa Gps

Inlägg av althen »

Har inte så bra koll på detta, men skulle vilja ha en gps som man kan navigera med på typ milsim mm. Har kollat lite på garmin forester 401. Vet dock inte om en sådan räcker eller ska man ha en större skärm med en karta? Vill helst inte lägga för mycket.

Mvh Althen
Aldrig hata bara Älska

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Re: Köpa Gps

Inlägg av maximillian »

Personligen använder jag Appen Viewranger på min Android lur som GPS på Milsim.

Man kan för en överkommlig peng ladda ned Lantmäteriets terräng karta över vald region.

Funkar för mig i Airsoft och när jag är till skogs i övrigt.

althen
Inlägg: 16
Blev medlem: lör okt 06, 2012 1:08 pm

Re: Köpa Gps

Inlägg av althen »

Har också haft en fundering på det men på ett 48h spel så lär inte batteriet räcka på mobilen. Dom flesta gpser kan man köra Aa batterier vilket är lätt att ta med sig.
Aldrig hata bara Älska

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Köpa Gps

Inlägg av Thinker »

Gammal tråd om GPS: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 75&t=21740

Jag föredrar har separata saker/prylar istället för att "köra alllting i mobilen" (kamera, gps mm), delvis för att mobilen då blir en backup, och delvis för att jag föredrar separata saker som är bra inom ett smalt område rent praktiskt sett (och mer tåliga även om min mobil kan användas under vatten). Bytbara batterier och samma batterier till så mycket som möjligt är klart trevligt.

Ska ni använda mobiler på spel eller annan naturaktivitet rekommenderar jag hårt att installera en navigations app, och testa den innan mm, samt inte förlita er på google maps mm som kräver uppkoppling mot nätet. Ja det lär fungera fint på flesta spelområden i sverige. Inte så utomlands eller för långt ut i naturen vid vandringar mm. Kör själv med maverick mfl appar, som kan spara kartinfo i appen om man gjort det innan spelet mm. Testa INNAN spel.

Karta osv behövs ej på en GPS enhet, igentligen räcker det att kunna veta koordinaterna till några punkter på kartan, och helst lägga in dessa i GPS innan eller under spel, och därmed kunna avgöra sin position i förhållande till dessa för att kunna avgöra vart man är och få en fix punkt. En karta på skärmen underlättar bara förarbetet och behovet av spelkarta blir mindre.

... och min Garmin eTrex jag nämner i gamla GPS tråden ovanför fungerar fortfarande fint och används mycket. Senast förra veckan under resa och vandring nere i europa.
This space intentionally left blank

L Eriksson
Inlägg: 10
Blev medlem: fre jun 05, 2015 4:33 pm

Re: Köpa Gps

Inlägg av L Eriksson »

Har du testar "Airsoft Force Tracking"? ( Android)

Där kan man se var polarna är osv, begära medic, understöd på gps position, lägga ut waypoints.
Jag själv har aldrig använt i spel ännu, men verkar coolt :)
Senast redigerad av 1 L Eriksson, redigerad totalt 0 gånger.

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Re: Köpa Gps

Inlägg av maximillian »

Finns även mobiler man kan ha extra batterier till :)

Skriv svar