Tips på prisvärd billig pmr radio

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Tips på prisvärd billig pmr radio

Inlägg av Gwlyddyn »

wouxun kg-uvd1p.

Uffe_C
Inlägg: 28
Blev medlem: lör nov 08, 2014 7:39 pm

Re: Tips på prisvärd billig pmr radio

Inlägg av Uffe_C »

antongunnarsson skrev:Hej, jag och några polare är nya inom airsoft och vill inte lägga så jätte mycket pengar på all utrustning nu innan vi vet om vi ska satsa på de. Så jag söker ett tips på en najs radio. helst inte så dyr mellan 0 och 500 kr/st, kan kanske lägga några hundringa extra om det är en jätte bra radio med lite prisskillnad :)

Mvh Anton
Du skall inte köpa en PMR, de är låsta till några få kanaler och det finns mycket begränsat med tillbehör till dem. Titta istället på en kinaradio, det finns många olika. Jag gillar Wouxun, men Puxing 888k verkar vara den vanligaste. Se till att den är dual-band bara.

/Uffe

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Tips på prisvärd billig pmr radio

Inlägg av Gwlyddyn »

Tror jag gav ~300 kronor för en Wouxun med extra batteri och lång antenn. Helt ok med tanke på att den fortfarande funkar strålande.

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Tips på prisvärd billig pmr radio

Inlägg av HrodgarHippie »

Uffe har inte fel helt dock, Ja, PMR är låst till 8 kanaler. MEN.. Då det nu finns inte bara subkanaler i två olika versioner (glömt de specifika namnen) ges det utrymme för 968 olika "kanaler"!!

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... 2vp-p33462 är (i mitt tycke) den bästa vanliga Svensson-PMR på marknaden. Denna har jag använt själv och den sprang cirklar runt andra blask som i början av min AS-karriär användes, eftersom då var det PMR som gällde.

Att det inte finns tillbehör är ren och skär lögn. Det finns i stort sett PRECIS lika mycket tillbehör till en PMR (i mitt fall åsyftar jag Cobra) som det finns till valfri kina-radio.
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... io/pmr-446 Detta utbud finnst.ex rakt upp o ner på Kjell&Co.

MEN.. för mer och utvecklas användning i framtiden när ni som spelare och lag utvecklar er så faller jag in i kören. Lägg pengarna på "kinaradio", alltså Baofeng, wuxing etc etc etc.. Om dessa finns det mil och mil av tråd att läsa här.

Jag har personligen fortfarande kvar min Cobra 975 och föredrar den ibland över min kinaradio, beroende på vad omständigheterna är.

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Tips på prisvärd billig pmr radio

Inlägg av dariantel »

nej de använder inte PMR, men PMR är 8 st kanaler med väldigt liten frekvensskillnad.
Som du säger PMR ligger på 446 mHz, Gamla NMT frekvenserna som numer används av operatören Net 1 ligger någon stans runt 460 MhZ altså fortfarande inom programerbart område för kinaradios. Det finns grymt mycket annat som ligger där med och militären har frekvenser inom alla möjliga olika band, kanske inte för att tala på men för att sända data osv.
Skall självklart mycket till för att träffa precis rätt kanal men det är inte poängen. utan poängen är slår man in random nummer för att ta en frekvens ingen annan använder så kan du ställa till med problem.


Ta mitt egna län som exemepl (Uppland:
Vet att tex busstrafiken har datakanaler inom programerbara frekvenser.
Vattenfall har kanaler där

och tar vi puxinradios med dual band funktion så kan du knappa in vissa funktioner som hör till F16 eller för den delen de frekvenser som ägs av det jobb som jag själv jobbar på. (köpta frekvenser)

PMR är alltså 8 st kanaler. radiosarna från kina kan få in hur många som hälst inom ett visst spann. så det gäller att programera dem rätt för att inte råka störa. och om någon nu kom på att det kan vara roligt att programera in för att lyssna, ja du får lyssna på vad du vill i sverige typ. men inte sända. däremot är de allra flesa kanaler tråkiga datakanaler där du inte hör något eller så är det digitala kanaler som inte ger ut något ändå. men störa kan man göra

baracken
Inlägg: 164
Blev medlem: lör maj 19, 2012 8:49 pm

Re: Tips på prisvärd billig pmr radio

Inlägg av baracken »

Well, the more you know.

Skriv svar