Ladda 3s lipo i bilen - Hur?

OlleBlue
Inlägg: 117
Blev medlem: lör jun 02, 2012 7:21 pm

Re: Ladda 3s lipo i bilen - Hur?

Inlägg av OlleBlue »

Har en 230v converter i mina bilar, smidigt att ha, värt att tänka på att uteffekten inte är så hög ur de billigare. Borde klara att ladda batteri dock.
Du får en större mångsidighet med 230v med om det är något annat du skulle behöva koppla in i bilen på semester eller dyl.
/Olle

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Ladda 3s lipo i bilen - Hur?

Inlägg av Thinker »

Ett problem med vissa laddare som är avsedda för 12V bilbatteri är att de INTE klarar ladda upp 11.1V och liknande högvolt batterier när de är inkopplade till 12V, lägre spänningar klarar de ladda utan problem dock. Oftast får man läsa finstilta eller så kommer man upptäcka det när det inte går att ladda.

Ett vanligt bilbatteri ligger mellan 11.5-13.5V(13.8V fulladdat), men är det inte nytt och bra laddat, dvs normalare användning, så är det troligare det håller mer 11.5-12.5V och då fungerar det inte ladda högvolt batteri med flesta laddare, för det blir visst spänningsfall över laddaren, och fulladdat 3s Lipo kräver 12.6V plus laddarens spänningsfall för batteriet ska blir fullt om det ens går att ladda. Rekommenderar skarpt multimeter eller liknande för att kolla hur batteriet blir laddat första gången.

Enklaste lösning: Jag skulle rekommendera vanlig Lipo laddare med 230V till 15V adapter som kopplas in, och sedan skaffa en Laptop bil adapter med DC-DC boost som ger ut ca 15V (finns ställbara modeller med 15-21V ut, och de har strömkapacitet som klarar vanliga lipo laddare utan problem för laptops drar mer).

Ovanstående är förresten problem med vissa billiga Lipo laddare för 3s, de matas av dålig adapter som inte når spänningar som behövs, vilket är dåligt för lipo batteriet i längden (misshandlas i laddning, sväller senare osv)

Har själv använt ovanstående laptop adapter lösning på stora långa spel som backup om jag skulle behöva det, och laddat batterier åt andra på det sättet som inte har med flera batterier (eller skjutit slut på dem de har med).
This space intentionally left blank

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Ladda 3s lipo i bilen - Hur?

Inlägg av Bennybira »

Biltema har ju 12v till 230v konverter.
Ska köpa en och prova. Inte direkt superdyrt!

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: Ladda 3s lipo i bilen - Hur?

Inlägg av Tamaz »

Thinker skrev:Ett problem med vissa laddare som är avsedda för 12V bilbatteri är att de INTE klarar ladda upp 11.1V och liknande högvolt batterier när de är inkopplade till 12V, lägre spänningar klarar de ladda utan problem dock. Oftast får man läsa finstilta eller så kommer man upptäcka det när det inte går att ladda.

Ett vanligt bilbatteri ligger mellan 11.5-13.5V(13.8V fulladdat), men är det inte nytt och bra laddat, dvs normalare användning, så är det troligare det håller mer 11.5-12.5V och då fungerar det inte ladda högvolt batteri med flesta laddare, för det blir visst spänningsfall över laddaren, och fulladdat 3s Lipo kräver 12.6V plus laddarens spänningsfall för batteriet ska blir fullt om det ens går att ladda. Rekommenderar skarpt multimeter eller liknande för att kolla hur batteriet blir laddat första gången.

Enklaste lösning: Jag skulle rekommendera vanlig Lipo laddare med 230V till 15V adapter som kopplas in, och sedan skaffa en Laptop bil adapter med DC-DC boost som ger ut ca 15V (finns ställbara modeller med 15-21V ut, och de har strömkapacitet som klarar vanliga lipo laddare utan problem för laptops drar mer).

Ovanstående är förresten problem med vissa billiga Lipo laddare för 3s, de matas av dålig adapter som inte når spänningar som behövs, vilket är dåligt för lipo batteriet i längden (misshandlas i laddning, sväller senare osv)

Har själv använt ovanstående laptop adapter lösning på stora långa spel som backup om jag skulle behöva det, och laddat batterier åt andra på det sättet som inte har med flera batterier (eller skjutit slut på dem de har med).

Detta problem kan man ju gå runt med den typ av laddare jag länkade som laddar med låg ström över balanseringskontakten, då kan man ladda varje cell till 4,2V individuellt och då räcker 12V fint. Om den är så "smart" konstruerad på riktigt vågar jag dock inte svara på.

230v converter funkerar säkert fint om man inte har så stora effektivitetskrav. ;)
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Blåbär
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:35 pm

Re: Ladda 3s lipo i bilen - Hur?

Inlägg av Blåbär »

Ett alternativ kan vara en DC-DC step up.

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-100W-3-35 ... 1664167530

om du inte behöver massor av ström.

Billigt och enkelt.

/N
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives

Skriv svar