Hur förstärka radiosignaler i ett spelområde?

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Hur förstärka radiosignaler i ett spelområde?

Inlägg av dariantel »

1: Kontrollera att du har korrekt antenn för frekvensen du kör på,
2: skaffa en dipolantenn och 10 meter kabel och släng upp antennen så högt det går för att få mindre "skog o mark" i vägen. en vanlig antenn duger dock ej här tyvärr.

Mycket mer än så är svårt att göra. Tänk även på att om vi tänker bort repeater ur bilden så måste båda handenhetena som skall kommunicera ha samma utrustning för att öka räckvidden, annars blir det bara att ena kan prata med den andra men inte tillbaka... och du vinner inte särskilt mycket ändå. ställ in dig på att använda radion för att kommunicera med squaden eller en mindre grupp i närområdet. och använd telefon på längre avstånd.

vet avv wouxun har en mindre handenhet av repeater men praktist blir det förmodligen inte. bästa man kan göra är att få upp antennen högt upp.

Någon kan ändra om jag har fel men tror bestämt inte det är tillåtet att använda repeater på tex 446 (PMR) i sverige.

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Hur förstärka radiosignaler i ett spelområde?

Inlägg av Kether »

??

rs232
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 23, 2012 6:27 pm

Re: Hur förstärka radiosignaler i ett spelområde?

Inlägg av rs232 »

Jag menar den handenheten du använde. Hur långt mellan handenhet och mottagaren till repeatern.

Hur blir det när du har en km eller mer till repeatern.

delendam
Inlägg: 114
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:40 pm

Re: Hur förstärka radiosignaler i ett spelområde?

Inlägg av delendam »

Hur svårt är det för en lekman att bygga dipolantenn av antennkabel?

För något år sedan var rg58 det häftigaste som fanns men förstår nu att LMR240UF är the shit. Ungefär 4ggr dyrare dessutom. :)

Jag är ruskigt sugen på att dela ut radioset bestående av 10m kastantenn med ett tillhörande 8m spö.

Uffe_C
Inlägg: 28
Blev medlem: lör nov 08, 2014 7:39 pm

Re: Hur förstärka radiosignaler i ett spelområde?

Inlägg av Uffe_C »

Vilken frekvens skall du använda?

/u


Uffe_C
Inlägg: 28
Blev medlem: lör nov 08, 2014 7:39 pm

Re: Hur förstärka radiosignaler i ett spelområde?

Inlägg av Uffe_C »

Den sammanlagda längden på "armarna" skall vara 92 centimeter.

/u

Uffe_C
Inlägg: 28
Blev medlem: lör nov 08, 2014 7:39 pm

Re: Hur förstärka radiosignaler i ett spelområde?

Inlägg av Uffe_C »

Nja, kör med en annan kabel för armarna, 2 st som är 46 cm långa. Alltså en kabel med bara en ledare men med isoleringen på. Sedan ansluter du de två armarna till en koaxialkabel om du vill ha lite mindre dämpning,den ena till ledaren och den andra till skärmen och kör ned till radion.

/u

Uffe_C
Inlägg: 28
Blev medlem: lör nov 08, 2014 7:39 pm

Re: Hur förstärka radiosignaler i ett spelområde?

Inlägg av Uffe_C »

Tanken med att skippa koax för armarna var att få en lite snyggare lösning, eftersom du får annars görs en hemmatillverkad isolering av tejp eller liknande.

/u

delendam
Inlägg: 114
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:40 pm

Re: Hur förstärka radiosignaler i ett spelområde?

Inlägg av delendam »

Nu har jag ägnat all ledig tid i tre dagar och läst på om olika enkla koaxialantenner, chokes, mm. Om jag förstått det rätt så ska inte en choke (varken balun eller ferrit) förbättra antennen på ett mobilt system.
Nu köper jag på mig material och börjar bygga :)

Skriv svar