styrkor på lampor

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

styrkor på lampor

Inlägg av Mrmonkeey »

Jag funderade lite på vilka styrkor som fungerar bra inom airsoft och inte är för starka heller. Den jag har nu är ca 110lumen oxh lyser ca 70meter. Ska dock köpa en till. Och att folk bländas är väl helt ok iaf för mig men man vill ju inte göra nån "blind". Ingen koll på just styrkor på lampor osv. Vad har ni för något? Är det något mer än just lumen som påverkar lampan och man ska leta efter?

MarLin
Inlägg: 89
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:23 pm

Re: styrkor på lampor

Inlägg av MarLin »

Min erfarenhet är att lampan inte bör vara för stark, inte för att det skadar någons syn utan för att den kan blända dig själv när du tex lyser mot en vit vägg.

Jag har ägt en surefire x200a tidigare som jag brukade ha på mina pistoler och den hade om jag inte minns helt fel en styrka på 110 - 120 lumens.
Den tyckte jag var riktigt bra och nog stark för att blända motståndaren med. Har också provat kopior på den lampan som varit lite starkare och det har funkat fint.

En grej som kan vara riktigt nice och ha på sin lampa är strobe funktion då den upplevs som riktigt irriterande trots man inte har nån superstark lampa.

Men som jag skrev innan, en lampa som inte bländar dig själv om du lyser mot en vit vägg för då är ju ditt övertag genast borta.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: styrkor på lampor

Inlägg av Tamaz »

Lumen är den totala mängd ljus som avges från lampan. Om någon blir "blind" eller inte har med optiken och spridning att göra. Har man en laser (väldigt koncentrerat ljus) behövs inte många lumen för att orsaka synskador då allt ljus träffar en väldigt liten punkt. Samtidigt har jag ett antal tusen lumen i vissa ficklampor utan problem. Det är inte direkt bekvämt att få den riktad i ansiktet på nån meters håll, men inte direkt en risk för skador då spridningen också är väldigt stor (tänk helljus på bilen).


Lumen = hur mycket ljus som kommer ut. Spridningen (spridningsvinkel) avgör hur stor yta ljuset kommer spridas på.

Lampa 1 är på 100 Lumen och har spridningsvinkel på 30 grader. På 5m ger det en ljuskägla med diametern 2,7m och 100 lumen sprids på 5,73 kvadratmeter. Mängden ljus per kvadratmeter blir ~17,45 Lumen/m2
Lampa 2 är på 200 Lumen och har spridningsvinkel på 40 grader. På 5m ger det en ljuskägla med diametern 3,6m och 200 lumen sprids på 10,18 kvadratmeter. Mängden ljus per kvadratmeter blir ~19,64 Lumen/m2

Ficklampa 2 är dubbelt så stark, men på 5m belyser den ytan med bara 12,55% mer ljus. Den kommer dock täcka en mycket större yta (nästan en meter bredare ljuskägla).

Förbehåller mig för tankevurpor/felberäkningar. Rätta mig gärna om något inte är korrekt.


Så kort och gott, fundera över vad ditt användningsområde är. Högst troligen vill vi ha en kägla som täcker en helfigur, men på vilket avstånd? Inomhus på bara någon meter kanske 30-40 grader är lagom. Ska du spana över ett fält kan en lampa med lägre spridningsvinkel vara bättre än att försöka kompensera med en jättestark lampa. Ofta kallas låg spridningsvinkel för Throw och bred spridningsvinkel för flood.
Senast redigerad av 1 Tamaz, redigerad totalt 0 gånger.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: styrkor på lampor

Inlägg av Thinker »

Om du kan? Byt lampa beroende på planerad användning.

Vanlig vapenlampa med ca 150-200lm, med en ljusbild som har mest ljus fokuserat i mitten samt lite allmän spridning utanför är praktiskt för generell användning och CQB, men ibland är det praktiskt att kunna lysa upp ett fält, skogslinje, sandtag eller markområde med "mycket ljus ditåt".

Det kan vara en kompromiss om man kan köra "grupp" tänkande på det, så det i en grupp finns båda typerna av lampor om det kommer behövas för spelet, eller åtminstone en kraftig lampa med "mycket ljus ditåt" i gruppen medan resten har vanligare vapenlampor.

Själv kör jag som standard med en dubbelficklampa på vapnet (vanlig vitt ljus LED vapenlampa plus IR LED vapenlampa) men kan byta snabbt till en kraftig 12V "mycket ljus ditåt" lampa (med flipup IR filter) om spelet behöver det, ofta får den kraftiga ficklampan följa med ut i ryggsäcken på milsim men inte på vapnet förrän jag vet behov finns. Kunde kört med båda hela tiden på vapnet, men tungt och otympligt och har mer nytta av dedikerad IR ficklampa då jag vanligtvis spelar med bildförstärkare i mörker.
This space intentionally left blank

Skriv svar