RS bowman eller peltor/sordin

A_Müller
Admin
Inlägg: 320
Blev medlem: mån maj 21, 2012 2:41 pm

Re: RS bowman eller peltor/sordin

Inlägg av A_Müller »

Aktiva hörselkåpor med gel pads är bra mycket mer komfortabla än ett bowman headset IMO.
Det är dessutom riktigt smidigt att kunna nyttja dom mikrofoner som är integrerade, dubblar ju även som hörselskydd.

Som sagt så tycker jag att ett bowman headset snabbt blir okomfortabelt för örat det sitter på, däremot så är det lättare och stör mindre på grund av sin låga profil och är lätt att snabbt lyfta bort från örat för att låta brosket vila.
När det gäller klarhet i både mottaget och sänt ljud så hör jag ingen skillnad.


Personligen så föredrar jag Marconis PRR system framför något annat (för gruppkontakt) medan det är värdelöst för lång distans.
Jag har bara varit med om att allas radios funkar helt felfritt med varandra när alla har använt PRR:er istället för en missmatch av VHF, UHF, PMR och Dual Band.

Att köra med ett PRR system i sin grupp kräver dock som sagt en annan länk utanför gruppen, och ska gruppen dela på sig så kan det behövas ett sekundärt samband dom emellan med. Så väljer man att köra med PRR så bör man även ha 1-2 dual band radios för att ha säkerställt samband med övriga.


Båda har för- och nackdelar, personligen så föredrar jag PRR med bowman headset även om laget använder Dual Band.
Min skönaste setup var dock en dual band radio med monofon, och från monofonen gick en enkel AUX kabel till mina sordin lurar, när lurarna blev för tunga eller ivägen så plockades dom av och ljud ut fick antingen gå rätt igenom monofonen (bara när man inte var tvungen att vara tyst) eller genom en öronsnäcka.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"