Radio i Airsoft

Rythm
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:52 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av Rythm »

Om det är tung belastning på kanalerna kan det vara en idé, för att få en "dedikerad" subkanal och blockera bort oönskade signaler. Men det är bättre att göra en bra frekvensplan för alla inblandade.

D-Cycle
Inlägg: 105
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:51 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av D-Cycle »

Problemet är att subkanaler på samma kanal krockar med varandra. Om du ligger på en subkanal så hör du inte någon annan som inte har samma subkanal medan den som ligger på samma kanal men utan subkanal hör dig och allt annat.

EDIT: Se första inlägget i tråden under rubriken Subkanaler så får du en mycket bättre och utförligare förklaring.

andersbe
Inlägg: 62
Blev medlem: mån jul 15, 2013 6:22 am

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av andersbe »

Intressat och bra skrivet.
Jag såg att 7S används för rapportering. 7S är bra när ex en patrull rapporterar in en observation och de 7 S är

Stund – tidpunkt när det hände
Ställe – plats där det hände
Styrka – antal, hur många fiende
Slag – typ av fiender eller objekt , ex spaningsförband eller stridsvagnsförband
Sysselsättning – fiendens verksamhet , vad gjorde de? bygge förläggning eller la ut minor
Symbol – märkning, siffror, förbandstecken, färg
Sagesman – vem som har gjort observationen

Vid behov kan man även rapportera Sedan – vad patrullen gör härnäst
Berget14 - Ranger
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)

Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)

Mr Black
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jul 03, 2012 1:23 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av Mr Black »

Jag behöver hjälp att förstå manualen. Jag har en Anytone AT 588 Dualband mobilstation. Jag tänkte slänga in den i bilen. Men jag har lite svårt att förstå vilka frekvensspann den klarar av.
Jag förstår TX och RX, men vad betyder EXP? Kan någon radionörd förklara detta för en radioimbecill? :)

Bild
Hic sunt mortem

Nemo me impune lacessit

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av dariantel »

skall lilla röda faran få radio?? :D

den radion verkar ha alla frekvenser som står där helt enkelt. samt kunna köra duplex. alltså sända och ta emot på olika frekvenser.

TX (Transmit) är kanaler den sänder ut på.
RX (Recive) är kanaler den tar emot på.

Används om du tex använder en repeater för att kunna nå längre.
Rent praktiskt inom airsoft så kan du få in jakt kanalerna på 155 MHz eller PMR kanalerna och SRBR.

EXP vågar jag inte svara på dock. skall forska lite

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av dariantel »

ja PMR är de frekvenser som är absolut vanligast inom airsoft.

Halvtand
Inlägg: 11
Blev medlem: ons okt 14, 2015 3:19 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av Halvtand »

Från årskiftet 2015/2016 finns nu också "Undantagen från tillståndspliktiga" kanaler på 69 MHZ. 69 MHZ går långt, men är också väldigt beroende av antennernas längd, närhet till ledande material, kroppen etc, och då nästintill otympliga att ha på sin handapparat om du skall få någon verkningsgrad.

Tillståndsfria kanaler , 69,0125, 69,0375, 69,0625, 69,0875,
69,1125, 69,1375, 69,1625, 69,1875MHz (Saxat från PTS hemsida, http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/R ... dantag.pdf paragraf 77, sida 21) och hör och häpna, 25W erp (ERP:Verklig utstrålad effekt från antennen) 5 ggr laglig effekt som 27Mhz!

Perfekt vid storspel/långväga kommunikation. Dock som gruppradio är det kanske overkill, speciellt med en Baufeng/pixung/Woxung/Pingpong radio med bredbandsantenn.

Som referens kan jag meddela att vi har kört bil-->bil med 25w erp och 1/4 antenn (Lång som satan och intrimmad till 100%) kört Södertälje-Nyköping (sisådär 50-65km avstånd) med god läsbarhet.

Mehdi
Inlägg: 26
Blev medlem: lör mar 05, 2016 9:49 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av Mehdi »

Hej,

Jag ska köpa en Baofeng UV-5R och undrar om man kan lyssna på en person (ledare) i en kanal och prata med kompisar i en annan kanal? alltså inte störa alla som ligger i samma kanal när man trycker på "prata knappen.

Lisen
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:14 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av Lisen »

Som jag förstått det så kan du ställa in så du lyssnar på två kanaler och sända på 1 utav dessa med UV5R, så det ska nog funka. Tror det kallas Dual watch, kommer upp lite resultat på en "Baofeng dual watch" google. Jag vet inte hur bra Dual Watch är så du får gärna återkomma om det funkar bra!

Edit: Tittade lite mer på detta och folk verkar skriva olika på om man kan tvinga till sändning på en av kanalerna eller om den byts till den kanal du senast tog emot på. Tror det bästa är att testa själv med någon kompis. Jag är iaf intresserad av att veta hur det funkar men har inte möjlighet att testa just nu.

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av KronaN »

@Mehdi: Det är Baofeng UV-82 som har Dual PTT som funktion, har en själv och det funkar precis som du beskriver.

Skriv svar