Radio i Airsoft

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Radio i Airsoft

Inlägg av Thinker »

Mest en copypaste av mitt inlägg från gamla forumet: Fick ett ryck och tänkte skriva lite tips och information om radios i airsoft, vissa delar kommer bli lite pedagogiska, andra svammel, men lev med det: Ronny Ohlsson AKA Thinker har inget ansvar för skador uppkomna av att läsa denna tråd, brutna äktenskap och minskad WoW speltid. You have been warned!

Själv har jag ofta sett att det där med radios i airsoft är luddigt, alla vet en radio är och hur den används, men jag tänkte gå in på lite mer handhavande och annat folk brukar fundera om och vanliga missar som görs. Det är sällan man jag sett riktigt bra handhavande av radios i spel av någon. Radios är riktigt användbart för att koordinera ett lag i airsoft, det är nog alla medvetna om, men det kan givetvis göras både dåligt och bra. Radio vågor, räckvidder beroende på terräng, antenners strålningsmönster och effekten av frekvens och annat är jag ingen expert på, men jag har nog bättre koll än genomsnitts airsoftaren, och jag tillhör dem som moddar, och verkligen testar saker så jag tänkte dela med mig av lite erfarenheter där också.


VHF vs UHF
Det är svårt att dra definitiva regler eller att säga "så här är det, punkt" när det kommer till radios, men jag kan ge lite info i det jag har provat mig fram till under fält tester. Med samma antennlängd är det inte mycket skillnad mellan räckvidder VHF vs UHF. Det är mer platsen just nu som avgör. Det är välkänt och bevisat att VHF signaler går bättre genom terräng än UHF, men för just airsoft spelar antennens längd in rätt mycket. En "kvartsvågs antenn" är 48cm på en 156MHz VHF radio, och 17cm på en 434MHz UHF (LPD), det är nämligen frekvensens våglängd som bestämmer antennens längd. En 48cm antenn blir lätt ivägen, medan en 17cm inte märks speciellt mycket. Utrustas UHF radion på exempelvis PMR med en bättre antenn som Nagoya NA771 (38cm) ökas känsligheten mycket på UHF radion och radions räckvidd ökar, vilket gör att UHFs sämre terräng genomträngning kompenseras. Om ni använder VHF radios och har kort antenn, 17cm eller mindre, och ni vill nå längre: Byt till en bättre/längre. Det behöver inte vara full kvartsvåg, men det gör skillnad. Radion lite otympligare med längre antenn, och tänk på att radion fortfarande bör placeras så högt som möjligt på kroppen och antennen bör peta upp över kroppen.


Radio frekvenser och kanalband:
Ska försöka hålla detta enkelt utan massa exakta frekvens siffror, men lite måste ges.

UHF (Ultra High Frequency) menas frekvenser mellan 300MHz-3GHz. Vanligen när folk inom airsoft säger UHF radio så menar de 400-470MHz täckning, PMR, SRBR, LPD ligger inom 430-450MHz. Men även mobiltelefons signaler på 1900MHz och mycket annat är UHF.
VHF (Very High Frequency) menas frekvenser mellan 30MHz-300MHz. Det är samma här, många airsoftare säger VHF radio men de menar då oftast en radio på 155MHz, men som ni ser inkluderas även 31MHz i den benämningen.
HF (High Frequency), menas frekvenser inom 3-30MHz. Endast 27MHz hamnar i detta benämnings området.

Den vanligaste radion överhuvudtaget är en PMR radio köpt på Clas Ohlson, Kjell & CO, Teknikmagasinet osv. Det enda som behövs göras är att sätta in batteri, starta den, ställa in en av kanalerna, och eventuellt välja en subkanal (CTCSS/underkanal/lågton), och sedan trycka in knappen på sidan för att tala. Släpp för att lyssna. Dessa radios är verkligen prisvärda, även de man köper på rea i tvåpack för 200kr på Clas Olsson. Liten radio, rätt lång batteritid, 8 kanaler, bra elektronik i mottagare, brusspärr (squelch), hygglig räckvidd, bra ljud och uttag för headset. Tänker man tillbaka 15år så är det enormt bra radios för pengarna.

PMR är en standardiserad licensfri radio (Personal Mobile Radio), som har åtta kanaler på 446MHz bandet och sänder med 0.5W och FM, du ser aldrig vilken exakt frekvens kanalen använder, du ser bara en enkel siffa som exempelvis "3" i display fönstret. Du säger bara enklast PMR3 för kanal3 osv. En PMR radio fungerar mot en annan, subkanaler inräknat, men "call" funktionen kan skilja lite, dock använder man aldrig den.

Sedan finns det olika frekvensband, jag nämner de licensfira här:
27MHz med 40kanaler, FM och 4W, äldre radios var 23kanals och AM, men är annars nästan helt dött sedan mobiltelefoner och de högre frekvensbanden dykt upp.
31MHz med 40 kanaler och 5W, helt öppet för användning. Gamla kanal 24 inte längre tillåten. Var 24 kanaler med växlande 1W till 4W, känt som gamla jakt radio bandet och används fortfarande till det, men de flesta jaktlag har övergivit det. Helt licensfritt sedan 2008.
69MHz är ny och igentligen två band, 8 kanaler i 69.0-69.2MHz och 10 kanaler i 69.6-69.725.
155MHz är det nya jaktradio bandet, ligger i VHF området, och har 6 kanaler tillgängligt på 5W, men första 4 kanalerna ska inte användas till sjöss, sjöar eller i kusttrakter då de primärt är för båtradios. Helt licensfritt sedan 2008. Ingentligen inte tillåtet för airsoft då det är "för jord, skogsbruk och jakt" och inte till vad som helst som de andra banden är.
156MHz är helt öppet för bärbar användning och numera 5W istället för gamla på bara max 0.5W.
169.3875MHz ny 0.5W kanal. Undvik för normala programmerbara 137-174MHz radios eftersom det är ytterområde och kan vara riktigt dåligt för sändaren pga filter och antenna missmatchning och ha väldigt låg uteffekt. Stor chans för permanent skada eller bränd sändare, använd bara om ni testat radio och antenn med SWR meter.
PMR är som sagt en standard som använder åtta kanaler på 446.0xxxxMHz, mycket vanlig till allt möjligt. Även barnmonitorer finns på PMR. Måste vara tillverkad med inbyggd fast antenn.
dPMR: 446.100 - 466.200, nytt band för Digitala PMR med 6.25kHz indelning (eller 12.5kHz), 3.6kbps med 4-Level FSK modulation, och då flesta radios är analoga kan ni inte använda dessa frekvenser eller snacka med digitala PMR som använder dem. Måste vara tillverkad med inbyggd fast antenn.
LPD Numera ospecificerat användning och utan igentlig kanal indelning, men var LPD (Low Power Devices) med 69 kanaler på 433-435MHz, men de radios man köper får endast använda 15mW (0.015W) utan att det kräver licens och det finns mycket som sänder på det bandet, fjärrkontroller till garage, larm, trådlösa hörlurar, och radioamatörer med högre effekt är bara några.
SRBR (Short Range Buisness Radio, gammalt namn KDR) är yttligare ett band med numera 8 kanaler på 444.xxxMHz, och 2W uteffekt (var 1W och 6 kanaler).

En radio kan inte sända på alla dessa band, man får välja, men det finns modeller som kan ta emot på de flesta områden, och sända på ett par, så kallade dual/tripple band radios. De dyrare och bättre radios som är programmeringsbara får man ofta välja område på, VHF radio (ofta 136-174MHz) eller en UHF ofta 400-470MHz, andra områden som 450-490MHz, 460-520MHz, 440-450MHz finns, I min egen programmingsbara UHF med 400-470MHz område har jag programmerat in alla licensfira UHF kanaler, men det är inte alla programmerbara radios som kan det, eller ens har tillräckligt med minnespositioner för det, och radion måste ju har vissa inställningsmöjligheter för att kunna ställas in exakt vilket inte alla har, exempelvis PMR kräver att radio har 6.25kHz frekvenssteg, vilket inte alla har. Man använder inte någonsin alla kanalerna, men det är bra att ha alternativet, och man hittar garanterat någon som inte är brusig eller som andra använder. Men det är igentligen inte lagligt att sända med en programmerbar radio på PMR, LPD mm eftersom man sänder med för hög effekt eller det är en radio med löstagbar antenn (vilket PMR och LPD inte få ha). Just detta är dock något som jag visslande bortser från när jag använder radion... :D

Radio för 27MHz och 31MHz brukar göras för just ett av de områdena, ytterst få ligger på bägge områderna. Just de låga banden 27MHz och 31MHz påverkas mycket av atmosfär, tid på dygn och solfläckar. Man kan nå enormt lågt genom att frekvenserna studsat i atmosfären, sändningar på starka sändare i italien, eller estland kan ofta tas emot tydligt, vilket kan störa. Och är det solfläcks maximum som det blir var 11 år, nästa inträffar någonstans runt 2013 (solen har varit ovanligt tyst senaste åren), så störs dessa radios enormt mycket. Dessa radios vill dock ha långa antenner, jämnför man likvärdig antenn med PMR som är ca 16cm så är motsvarande på 27MHz hela 265cm lång, 2.65m.


Subkanaler (CTCSS, DCS)
Subkanaler är igentligen ett filter, inte en kanal, som gör att tar din radio håller tyst så länge rätt lågton saknas, när rätt lågton sänds med talet så släpps ljudet fram till högtalaren. Pratar någon annan på kanalen utan lågtonen så hörs det inte, lika så om du talar med annan lågton än han har inställt. Men sänder ni bägge samtidigt blir det rörigt eftersom ni fortfarande ligger på samma kanal, och ni kommer blanda era sändningar. Om man har enklaste radion utan subton (CTCSSS/lågton/underkanaler) eller man har det avstängt hör man allt som sägs på kanalen. Så se subtoner som ett filter med 38 olika lägen (standard). Lågtonerna är just det, toner på 69-253Hz, de lägre stör inte kommunikationen mycket, men de högre är rätt märkbara och kan irriterar och göra det svårt att höra ibland. Tips är att ligga mellan 10-30 i subkanal om ni mot förmodan använder det. De flesta bättre PMR och i princip alla programmerbara radios har subtoner (CTCSS), finns även en digital variant som kallas DCS. Säger någon kanal 3-19 menas kanal 3, subkanal 19. Ofta på PMR efter som det är vanligaste radion för airsoft och annat. Nedanför är de 38 standard toner, men finns radios och system som använder andra.
Subton 01: 67.0Hz ___ Subton 11: 97.4Hz ____ Subton 21: 136.5Hz ___ Subton 31: 192.8Hz
Subton 02: 71.9Hz ___ Subton 12: 100.0Hz ___ Subton 22: 141.3Hz ___ Subton 32: 203.5Hz
Subton 03: 74.4Hz ___ Subton 13: 103.5Hz ___ Subton 23: 146.2Hz ___ Subton 33: 210.7Hz
Subton 04: 77.0Hz ___ Subton 14: 107.2Hz ___ Subton 24: 151.4Hz ___ Subton 34: 218.1Hz
Subton 05: 79.7Hz ___ Subton 15: 110.9Hz ___ Subton 25: 156.7Hz ___ Subton 35: 225.7Hz
Subton 06: 82.5Hz ___ Subton 16: 114.8Hz ___ Subton 26: 162.2Hz ___ Subton 36: 233.6Hz
Subton 07: 85.4Hz ___ Subton 17: 118.8Hz ___ Subton 27: 167.9Hz ___ Subton 37: 241.8Hz
Subton 08: 88.5Hz ___ Subton 18: 123.0Hz ___ Subton 28: 173.8Hz ___ Subton 38: 250.3Hz
Subton 09: 91.5Hz ___ Subton 19: 127.3Hz ___ Subton 29: 179.9Hz
Subton 10: 94.8Hz ___ Subton 20: 131.8Hz ___ Subton 30: 186.2Hz


SQL, ANI, Scrambling och andra funktioner

SQL - Squelch
Squelch engelska för brusspärr. Det som hindrar att det brusar massa när ingen sänder. I en normal radio kommer det vara konstant brus hela tiden i högtalaren då det inte är någon ljudsignal som kan kodas av, vrid på tuning på gammal FM radio så kommer det brusa förutom när en kanal rattas in. Samma på alla radios, men det är rätt irriterande att gå omkring med en radio som brusar hela tiden, speciellt om det är med headset, så det är numera vanligt att radios har en brusspärr. Om inte radion tar emot en tillräckligt stark signal så kommer högtalaren vara bortkopplad och helt tyst. Ibland finns det bara av eller på, men ibland är den justerbar. Ju lägre nivå desto lägre/svagare signal behövs för att öppna brusspärren. Om det i mellanåt sprakar till i radion utan någon sänder så höj squelch en nivå åt gången tills det slutar. Runt 2-3 brukar vara lagom för flesta programmerbara radios och frekvenser, eller om det är mycket störningar så byt kanal om ni kan. Mängden brus på en kanal beror på solfläckar, atmosfäriska störningar osv osv. Om man försöker prata med någon långt borta med svag signal blir effekten ofta att brusspärren hackar upp sändingen och det det blir svårt att höra vad som sägs, prova då antingen helt stänga av den, eller temporärt koppla bort den med monitor funktionen på radion. Flesta programmeringsbara radios har en knapp/funktion som kallas monitor just för detta, och det brukar vara en liten knapp precis under PTT knappen.

ANI - Automatic Number Identification (PTT ID)
Kallas även PTT ID, och är en funktions som gör att med ljudsändningen skickas en extra signal, som ett ID nummer som berättar vilken radio som sänder eller just sände. ID nummret måste ofta programmeras via dator, inte all radios som kan göra det via manuell knappsats. Funktionen kan användas för att veta vem det är som sänder, även om signalen kan vara otydlig och svår att höra, eller inget ljud alls, det kan också användas för att lokalisera störande radios eller om någon använder nödsändnings funktionen eller "man down" så att alla ser vem det är som är i nöd eller skadad. Finns andra användningar för det också som att se vem som först svarar i Taxi services mm. Inget direkt vi använder inom airsoft.

SCR - Scrambling
Det är rätt vanligt i kina radios som Wouxun och Puxing att de har någon form av ljud/talförvrängning, så kallad scrambling, den vanligaste och enklaste är Voice Inversion Scrambling som används av bla Puxing och Wouxun. Voice Inversion scrambling är en funktion där talets höga frekvenser och låga frevenser byter plats runt en viss bryt frekvens, tänk basen+mellanregistret byts mot diskant och tvärt om. Låter helt lustigt och gör tal i princip oförståerligt för alla utan en radio med motsvarande mottagnings funktion med rätt brytfrekvens igång. Brytfrekvensen måste ligga rätt och vara samma för att det ska bli rätt avkodat, olika brytfrekvenser fungerar inte. Puxing har bara en brytfrekvens, medan Wouxuns generellt har 4st valbara, men i båda fallen så är det inget som ger säker kommunikation, för alla med motsvarande radio kommer kunna höra sändingen om de aktivera scrambling, alla med andra radios kommer dock inte kunna höra det rätt, så det försvårar avlysning, men gör det inte helt säkert. Det vanliga är att scrambling påverkar alla kanaler eller ingen kanal, så även om du har en dubbelbands radio kommer scrambling vara valt för båda kanalerna eller för ingen. Om någon sänder utan scrambling och mottagare radion har scrambling aktiverat kommer det vara scramblat i mottagaren, fastän alla de utan funktionen hör det rätt. Båda dessa problemen minskar användbarheten. Det går alltså inte använda en Wouxun/Puxing dubbelbands radio för scramblad gruppkommunikation och normal stabskommunikation samtidigt.

VOX - Voice Operated switch / Voice Operated eXchange
När ljudet blir över en viss nivå så aktiveras sändningen automatiskt. Fördelen är att man slipper trycka in PTT när man vill tala och funktionen har sina användningar, men för airsoft är det mest nackdelar. Nackdelen är att VOX kanske inte aktiverar när man vill det för ljudet är för långt, som om man försöker viska, och kommer öppna när man inte vill det pga högt ljud i omgivningen från flåsande när man springer, ropar, talar, människor eller maskiner jämte för ljud eller man skjuter mm kan också aktivera radion. Mycket mycket störande för alla andra som tvingas lystna till sådant, speciellt om flera använder det, speciellt irriterande om det kombineras med Roger Beep efter varje aktivering. Så använd ALDRIG VOX för airsoft spel.

Roger Beep
Roger Beep är en funktion att veta sändaren slutat sända, det är en truddelut pip sekvens som skickas automatiskt efter varje sändning när PTT knappen släpps. Brukar bara vanligtvis irritera när det används i spel, för det kan vara högre än man gillar, och blir irriterande efter ett tag. En radio med dåligt batteri eller vox kan håll på att skicka sådana truddelut pip och driva spelare till vansinne på mindre än 10min. Sett det ske.



Programmeringsbara Radios
Bättre programmerbara radios finns det många av, och bättre radios är rätt dyra. Högklass märkesradios som motorola, kenwood, Yeasu mfl kostar många tusenlappar. Senaste åren har det kommit billiga programmeringsbara radios tillverkade i kina, som via direkt försäljning/import blir billiga. Några märken är Linton, Wouxun, Puxing, Feidaxin, Weierwei, Jing-tong och KYD. Många av dem är trevliga, men det är en liten djungel, och det finns i dagsläget bara en tillverkare mig vetligt som säljer FCC & CE godkänd radio, Puxing PXxxx serien. Du kan få tag på en ny "kinesradio" via exempelvis Ebay för ca 50-80 Euro, eller via 409shop. Men det kräver att man har lite koll på vad man gör när man programmerar radios, på just kinesradios kan manualen vara på kinesiska eller riktigt dålig engelska (engrish), och att man vet vad man ska leta efter när man köper. Vill man den radion ska fungera på PMR så måste den exempelvis ha 6.25kHz frekvenssteg samt smallbandig, narrow FM (12.5kHz) och har man ingen koll är det lätt att missa något som kan påverka mycket. Se till att få rätt frekvensområde, 400-470MHz är trevligt.
Vissa programmeringsbara radios kan endast programmeras via mjukvara i datorn, där radion kopplas in med en speciell kabel, ofta till serieporten. Och vissa funktionern kan ibland endast göras via dator programmering. Mjukvaran är ofta gratis, men en kabel kostar ca 250kr, är det endast en radio man ska programmera med 16 kanaler är det kanske inte värt det, är det däremot 90 kanaler i 8 radios så är det mer värt. Tänk dock på att man måste skriva in all frekvens och kanal data i datorn först för att kunna programmera, det tar lite tid första gången, och verifiera att det är helt rätt.
Tänk sedan på att en programmeringsbar UHF inte behöver vara bättre än en PMR i känslighet på att ta emot, programmeringsbara måste fungera över ett större område och många PMR är det riktigt bra mottagare på.


Radio i spel
För vanliga airsoft spel fungerar PMR bra, räkna med 200m-1km räckvidd beroende på terräng och användning. Dessa radiosignalerna (UHF) påverkas mycket av byggnader och kullar. Vill man nå långt ska man vara högt, ha fri sikt mot dit man sänder samt en bra antenn, och hoppas personen där också har samma. Han man radion i en lårficka, eller mag ficka och ligger ålandes på radion nere i en svacka så når man inte långt, som exempel kan jag nämna jag legat på radio i en bäckkant och inte nått 100m i lövskog, medan jag nådde utan problem när radio kom upp till munnen när jag hukade, 20cm högre radioläge på kroppen ger större skillnad än ni tror. Mellan två halvöar med lite höjd på fick vi radiokontakt med en annan svensk styrka under PP2 spelet på 2km, men det var brusigt, på Berget5 fick jag en klockren kontakt med två grupper på E4 som hade vanliga PMR, 6km bort, men då satt jag på ett berg 130m upp och såg jag vägen i kikarsiktet.
Det kanske ser coolt och är praktiskt att ha radion lättåtkomlig i en ficka lågt på sidan av västen med en monofon upp och antennen intryckt i västen jämte magasinen, men det är fasen inte bra ur räckvidds perspektiv. Räkna med att få dålig kontakt eller missade mottagningar jämnfört med samma radio högt på kroppen och antennen ovanför axeln. Längsta bekräftade kontakt med två orginal PMR (av högkvalitet) där användarna visste vad de gjorde är 208km... Cobra, Binatone, Alan mfl är vanliga tillverkare, alla PMR har ungefär samma "prestanda", och räckvidd som tillverkare skriver är marknadsföring och inte kopplat till praktisk verklighet.


Antenner
Den största skillnaden mellan en programmeringsbar 4W radio på PMR och en billig 150kr PMR med 0.5W är en kombination av den ökade effekten och en bättre antenn. Effekten själv ger bara fördel vid sändning, praktiskt sett kan man räkna med kanske en fördubbling av räckvidden, inte mer, men den bättre antennen gör radion bättre vid både sändning och mottagning och är viktigare. Dock kan man på en billig PMR inte alltid bara öppna och byta ut antennen, det kan göra radion sämre eftersom den troligen är avstämd för den mini antennen den har en, så kallad stub, tillverkare är sällan idioter, och ger den modifierade antennen knappt märkbar vinst är det inte värt problemen som brukar uppstå med en dåligt gjort mod. De flesta antenner kräver ett jordplan och rätt impedans, något många billiga radios saknar.

Jag har gjort praktiska tester med likadana radios, samtidigt jämte varandra, där en är moddad och en inte, under sänding och mottagning, och vissa radios är helt enkelt bättre som de är. Men jag vet även modeller där en 17cm lång koppartråd (kvartsvåg antenn på LPD) kan göra radion tar emot på dubbla avståndet jämnfört med den ihoptryckta miniantennen som satt på i orginal. Och när en bra 70cm antenn med 7.5dBi förstärkning via lågförlustkabel är sämre än 17cm, medan samma 70cm antenn på en programmeringsbara UHF radio på samma frekvens med ordentligt kontakter ökar mottagarräckvidden till det dubbla eller mer. Materialet i antennen påverkar även det, samt närhet till metall osv....

Ni som har programmerbara radios med en antenn som går att skruva bort kan byta den mot en längre/bättre antenn. Det gör skillnad på längre avstånd. Men antennen kan bli jobbigt lång. Skulle rekommendera Nagoya NA-771 430/144MHz (38cm) till UHF och den fungerar fint även på VHF 155MHz, även om det finns en model av den just för 155MHz, men den är svårare att få tag på. Ungefär samma påverkan av antenn beroende på placering på kroppen som vid UHF gäller för VHF, men är något bättre, ca 95% strålar ut om antenn bärs bakom axel och antenn får peka fritt rätt upp.

Har en packe med inspelningar från tester där jag jämnfört olika radios, antenner mm om någon mot förmodan vill ha dem, men konsekvensen av mitt sätt att testa så tror inte någon annan får något ur att jag snackar massa på olika platser. :D

En rekommendation är att undvika fästa antennen direkt i radio om det är de vanliga SMA kontakterna, de kan vara lite sköra och jag vet att det är många som tagit sönder sådana kontakter, speciellt om de då våldar och spänner fast antennen i västen osv. En snabb kopplings lösning mellan med lite flex kan vara en fördel, som SMA-BNC adapter på radion och en NA-771 BNC antenn, eller med kabel till antenn på annat ställe på kroppen. Fördelen med snabbkoppling till antennen gör det då enklare att byta antenn beroende på situation, och kunna dra upp en antenn i träd för OPs, basbruk osv och snabbt byta till den via BNC istället för skruva av den.


Antenner, SWR och deras påverkan av kropp och omgivning
Bästa stället på kroppen för en radio, speciellt UHF radio som PMR, LPD eller programmeringsbar UHF osv är högt bakom axel på kroppen med antennen fritt och antennen pekandes uppåt mot himmeln. Hållandes i handen 15cm från munnen är bra, men ha den annars i en ficka bakom axeln och använd ett bra headset eller en snäcka i örat och en handmic på västens framsida. Låt inte radion ligga ner i en ficka med antennen petandes åt sidan, eller värre i en ficka framtill på magen och antennen längs kroppen. Den vanliga pinne antennen är minst effektiv i de riktning den pekar och när antennen är i horisontalt läge så ändras polarisationen på radiosignalen till horistontalt, vilket minskar räckvidden på sändning och mottagning massor.

Antenner påverkas av närheten till kropp och metall, så var på kroppen radion sitter, samt antennen pekar påverkar mer än man tror, hur den är avstämd till frekvens mm, och att mäta avstämdheten kallas Standing Wave Relation, SWR. Är antennen skadad eller blir dåligt avstämd kommer effekten från sändaren inte stråla ut, utan reflekteras tillbaka in i radions sändardel och kan skada den rätt snabbt. Fungerar en radios mottagare men inte sändare kan detta vara felet. Men effekten av kropp och metall är större än många tror, även jag själv till jag mätte. Detta mäts med en SWR mätare, och är en logaritmisk skala. SWRtal = radio effekt som faktiskt lämnar antennen. 1.0 = 100%, 1.5 = 96%, 2.0 = 89%, 3.0 = 75%, 4.0 = 64%, 5.0 = 55%, 6.0 = 49%, 8.0 = 39%, 10 = 33%
Jag mätt SWR på lite airsoft relaterade ställen i väst mm, gjort med en Puxing PX777 på LPD20 med NA-771 antenn, och skriver här effekten som faktiskt lämnade antennen, inte SWR som är svårare att tolka. Gällde vid sändning med 3.9W ut från radion. Förutom detta gör höjd över marken skillnad, 20cm mer än man tror. Ungefär samma gäller vid 155MHz.
Radio bakom axel, antenn rätt upp: 3.1-3.7W
Radio framför axel, antenn snett bak: 2.0-2.3W
Radio i baktill i bälte, antenn upp jämte rygg: 1.2-1.6W
Radio i magasinficka fram, antenn upp längs med axelrem: 0.2-1.0W
Radio i ficka, antennkabel till antenn bakom nacken: 2.6-3.1W
Radio i ficka, antennkabel till antenn mellan skulderblad, dvs 5cm längre ner: 2.2-2.6W
Vid mätning i magficka framtill och antenn upp jämte kroppen skrämdes jag då SWR hamnade runt 10-15 och toppar på 17, visste inte ens att det kunde bli så dåligt med en trevlig antenn, SWR17 är högsta jag sett, fått halvpanik vid 6+ innan. När bara i genomsnitt 0.3-0.6W av 4W faktiskt lämnar antennen är det INTE bra för sändare eller för ens förmåga att nå andra. Kunde tyvärr inte testa med original 17cm antenn, hade inte rätt kontakter, men det ska skaffas. Min fristående "15m koax med koax dipol antenn att fira upp i träd" ger mellan 3.6-3.9W ut beroende på frekvens (LPD, SRBR, PMR), vilket är trevligt att veta, speciellt med tanke på att den får fin höjd när den används.


Lite tips på hantering i spel
Kolla alltid vad spelets arrangörer säger om radios, om det är ok att skanna fiendes kanaler eller inte, och vilka kanaler som ska användas av olika sidor mm.

# När ni ska sända, tryck in knappen, vänta en sekund och prata sedan. Hindrar avhackade ord i början, och om subkanaler används tar det lite extra tid att öppna filtret.

# Stäng av Roger Beep, dvs avslutande "truddelut pip" när ni slutar sända.

# Aktivera knapplås, annars kommer ni helt plötsligt ligga på en annan kanal utan att veta om det.

# Kolla radion om ni hör några skumma lustiga signaler. Blir batteriet dåligt sker det skumma saker, och ni kan sända brus, signaler, störa de andra på kanalen utan att veta om det, och ni kan höra det själv eller vara helt tyst. Håller de andra med radio på att bli knäppa så kolla er radio så det inte är just du som ställer till det. Ropar någon ALLA kollar sina radios, innebär det även du.

# ALDRIG VOX.

# ALDRIG CALL. Se till att ni inte kommer åt den knappen med vapen remmar eller liknande heller.

# Radio disciplin. Försök håller er kort och koncist på radion, sitt inte och småtjattrar eller diskutera onödiga saker. När ni pratar så spärrar ni kanalen för alla andra som kanske har viktigare information att sända. Hör ni någon ropar BREAK BREAK BREAK i ert snackande så vill de att ni ska sluta sända för de har viktig information att sända.

# Fienden kan lyssna. Tillåts scanning av alla kanaler kan det bli förödande för lagets taktik om man säger exakt var man är och vad man ska göra. Så se till att försöka hålla kommunikation med detta i åtanke. Säger ni att ni är vid det röda huset och det finns exakt ett rött hus på området krävs det inte ett geni för att lista ut var ni är någonstans.

# Tala TYDLIGT och LUNGT. Om ni håller över mikrofonen med handen, talar för lågt, det är en dålig mikrofon, fukt i mikrofonen osv händer det ofta att det bara är mumlande och oförstårbart hos de som lyssnar. Tala långsamt, tydligt och helst i normal samtalston, ca 10-15cm från mikrofonen.

# Om ni har fiende precis inpå och ni inte kan tala utan att avslöja er när någon fråga er så använd "klick" tekniken, ett "klick" är att trycka in, hålla i en sekund, släppa. Det knastrar/brusar då till hos mottagaren. Trycker man för snabbt eller för kort är det inte säkert det hörs hos mottagaren.
Två klick -> Positivt (JA/OK/Håller med osv)
Fyra klick -> Negativt (NEJ/ALDRIG/Kan ej osv)
Sex klick eller fler -> För att få uppmärksamhet med boss, kan ej tala, hör ej, varken ja eller nej osv.
Med lite intelligent frågeställning hos den som vill tala med dig eller chefen så kan man få rätt mycket information överförd rätt snabbt utan att avslöja sig. Man använder inte ett klick då det är lätt någon sänder av misstag eller störning, tre och fem är för svårt att skilja på från två och fyra. Och detta är enklare att komma ihåg än morse...

# Var kortfattad och tydlig. Om ni beskriver det ni ser och hur fiende rör sig så gör det så folk förstår. Säg det du vet, inte tror.
DÅLIGT: "jag ser 4 fiende som går höger."
Ingen vet vem som sänder, och var de 4 är på väg.
BÄTTRE: "Ronny vid vägskälet, 4 fiende på väg österut längs vägen."
Det är fortfarande inte speciellt militärt men det är betydligt tydligare, mer praktiskt och fungerar fint på helgspel eller inom laget. Finns många inlägg som är mer beskrivande hur militär kommunikation sker, exempel nedan är från Fagge på berget forumet.

Exempel Spanrapport enligt dom 7s:
- Alpha Romeo Alpha Romeo
- Alpha Romeo kom
- Alpha Romeo från Bravo Romeo spanrapport 7s skriv kom
- Bravo Romeo från Alpha Romeo kom
- Stund: Nu 18:54
- Ställe: Bravo Romeo O-plats
- Styrka/slag: 2st Patgb 203
- Sysselsättning: Framrycker från öster till väster
- Symbol: Playboy kaninen på sidan
- Sagesman: Bravo Romeo signalist slut kom
- Alpha Romeo uppfattat klart slut

Exempel Förbindelseprov:
- Bravo Romeo Bravo Romeo
- Bravo Romeo kom
- Bravo Romeo från Alpha Romeo Förbindelsen provas slut kom
- Bravo Romeo uppfattat klart slut

Exempel samanstöt 1:
- Alpha Romeo Alpha Romeo
- Bravo Romeo är i strid med dom 7 dvärgarna
- Position 300 m öster om McDonald’s
- Återkommer klart slut

Exempel samanstöt 2:
- Alpha Romeo Alpha Romeo
- Alpha Romeo kom
- Alpha Romeo från Bravo Romeo vi befinner oss fortfarande i strid
- Bravo Romeo fortsätter lösa huvuduppgift slut kom
- Alpha Romeo uppfattat Bravo Romeo är i strid, fortsätter lösa huvuduppgift klart slut


Modifiering av radios
Grundreglen om man inte vet vad man gör är alltid oavsett vad: GÖR DET INTE!

Detta kommer många av er inte att lyssna på, men nu är det sagt. Det är väldigt vanligt att personer vill ha högre effekt på sin radio, vanligtvis PMR, eftersom de tycker man inte når tillräckligt långt. Det är då vanligt att samma personer är de som inte har någon aning hur radio ska användas, att radio ska sitta högt på kroppen osv. Jag har sett de som har en PMR i byxfickan. Riktigt dåligt ställe. Men framför allt så på just UHF är inte hög uteffekt så mycket nytta som hur radion används.

När det sedan gäller att modifiera uteffekten så är den enkla svaret: Går inte. Det finns dock vissa modeller som det går att göra på utan att bygga om väldigt stora delar av radion, fortfarande inget som bör göras utan kunskap, lite erfarenhet av ytmontering och rätt verktyg. Tänk även på att batteritiden minskar drastiskt om ni lyckas öka effekten. De modellerna som faktiskt kan modifieras brukar man lätt hitta information om på internet, de är ju eftersökta pga de är lätta att modifiera på något sätt, men det är sällan de stora ökningarna. Har själv modifierat ett par Alan 507 på LPD från 10mW till 380mW, men det är som sagt mindre uteffekt än en normal PMR ens efter mod. Ebay är lättaste att hitta de på, finns inte på Clas Ohlson/Kjell & CO, och det är sällan de billigaste. Men vi snackar att det är kanske 5 av alla de hundratals modeller som tillverkas och tillverkats. Då är det helt enkelt bättre att skaffa en programmeringsbar radio istället. Det är en bättre radio, med uteffekt direkt, många fler möjliga kanaler, många fler funktioner och helt enkelt trevligare.

Något som kan vara trevligt att göra är att hindra CALL knappen från att användas. Det kan göras på några olika sätt, det enklaste är att ta en fin kniv och skära av den del av gummitoppen som petar över höljet, till att löda bort tryckknappen invändigt, eller sätta en tejpbit över kontakt polen under metallmembranet. Liknande mod kan göras med LOCK om den tenderar tryckas bort i tid och otid.

Lika så kan gå att göra är att göra mikrofonen känsligare så den tar upp ljud bättre. På många radios/monofoner finns ett litet hål ovanför mikrofonen, borras hålet upp lite eller rensas från plastgjutrester så brukar mikrofonen bli märkbart känsligare. Använder man en extern mikrofon så gäller samma där, bättre mängd ljud in till mikrofon elementet.

Har ni svårt att höra vad de andra säger så går det att använda dubbla snäckor, en i varje öra och koppla in det via en splitter eller löda. Hör man något i stereo blir det enormt mycket tydligare, men samtidigt hör man inte omgivningen när någon talar i radion.

Om ni kan så är det ibland praktiskt att köra två radios, en till varje öra. Man kan då ha den interna grupp radion i vänster öra och stabsradio i höger öra.

Lite rekommendationer och tips:
Det finns i princip fyra olika typer av "headset":
Headset dvs öronhögtalare med mikrofon på huvudet, från enkla snäckor i örat med bom fram till dyrare RS som bowman/clansman, till hörselkåpor med ljudförstärkning som peltors, sordins mfl.
Monofon: Kombinerad mikrofon med PTTknapp och högtalare i ett hölje. Ofta trevlig att använda, men alla i närheten hör det som sägs i högtalaren, kombinera helst med öronsnäcka för ljudet.
Strupmikrofoner: Mikrofoner runt halsen, med en snäcka eller ljudtub i örat. Strupmickar är inte för att man ska kunna viska, de tar bort omgivningsljud och är utmärkta i bullriga miljöer. Tyska tanks under andravärldskriget använde dem med stor framgång. Kan vara obekväma, och en monofon eller headset är oftast ljudkänsligare (dvs bättre för viskningar). Beroende på läge på strupen så kommer de gå från oförståligt mummel till klart och tydligt, och när man rör på sig tenderar de hamna fel.
Öronsnäcka med mikrofon och PTT knapp på kabeln: Ofta billiga och enkla, kan vara väldigt svårt att hitta knappen när man ska trycka in den och det blir lätt att man håller över mikrofonhålet så det blir svårt att höra det som sägs. Vanligt som handsfree på mobiler. Men det fungerar.

En länk till ett schema med olika mic/headset kontakter och vilka radios de passar med, från http://www.409shop.com (som är en bra och snabb radio+tillbehör säljare).
http://www.megavolt.com.hk/sally/All_adaptor.jpg

Det kan vara stor skillnad i volym, mikrofonens känslighet osv. En av de bästa headset jag har är ett billigt krafs för 60kr jag köpte som en impuls med fel kontakt, mycket känslig mikrofon och skön i örat men väldigt flimsig och sjukt tunn kabel, så den är inte direkt spelvänlig. Många RS(milspec mikrofoner/headset kan bli problem med inkoppling till kina radios eller andra radios pga olika impedanser i mikrofoner osv, flesta PMR och Kina radios använder elektretkondensator mikrofoner medan vissa RS/milspec headset/radios använder dynamiska mikrofoner.

Vill ni spara pengar så använd en snäcka och fäst radion i västens axelbandet på vänster sida (om ni är höger skytt), då kan man bara trycka in PTT knappen och använda mikrofonen på radion. Radio blir lätt att komma åt, den sitter bra och högt på kroppen. Finns det inte fästrem eller fästpunkt så fungerar det att eltejpa fast den, sätt bara inte tejp över knappar och mikrofon hålet, och tänk på att batteribyte blir ett as.

Förvara inte batteriet i radio mellan spel, många radio laddar sakta ur batteriet, även många "kinesradios" med en roterande "on/off - volym". På ca 5 veckor kan batteriet vara urladdat. Så förvara batteriet jämte mellan spel, det är bättre i längden.

Ett allmänt tips oavsett modell eller märke. Det är lätt hänt att exempelvis kenwood kontakten kan glida ur när den inte skruvas fast, om det händer så kanske ni kan höra vad som sägs men det ni sänder hörs inte. Det gäller även andra sådana här modeller. Och undvik våld på kontakten till headset, ni kan skada de inre uttagen, alternativ kretskortet i radio eller dess lödningar så det sluta fungera. Själv moddar jag så kenwood skruvas fast i radion.

Vissa monofoner mm kan ha skumma svaga knäppningar i ljudet, det är inte säkert ni märker det, men i en tyst miljö med känslig snäcka i örat så kan det vara irriterande. Det är vanligtvis så att det hörs först efter ca 5-10s, och i det är rätt vanligt i programmeringsbara kinesradios av olika modeller, men bara i vissa headset/monofoner. Exempelvis den vanliga KMC17 på Puxing, Linton, Wouxun mfl lider av det. Anledningen är att samma uttag används för att programmera radion, och att vissa headset/monofon modeller som KMC17 stöder radios VOX funktion. Man kan få väck detta knäppande genom att löda om i monofon/headset och koppla om så monofonen inte stöder VOX längre. Men VOX är en styggelse som varje airsoftare ska undvika ändå. :D


Frekvenser:

CB 27MHz [4W FM/SSB, 4W AM/DSB, 10 kHz kanalindelning, ospecificerad användning]
ch01: 26,965 ___ ch08: 27,055 ___ ch15: 27,135 ___ ch22: 27,225 ___ ch29: 27,295 ___ ch36: 27,365
ch02: 26,975 ___ ch09: 27,065 ___ ch16: 27,155 ___ ch23: 27,235 ___ ch30: 27,305 ___ ch37: 27,375
ch03: 26,985 ___ ch10: 27,075 ___ ch17: 27,165 ___ ch24: 27,245 ___ ch31: 27,315 ___ ch38: 27,385
ch04: 27,005 ___ ch11: 27,085 ___ ch18: 27,175 ___ ch25: 27,255 ___ ch32: 27,325 ___ ch39: 27,395
ch05: 27,015 ___ ch12: 27,105 ___ ch19: 27,185 ___ ch26: 27,265 ___ ch33: 27,335 ___ ch40: 27,405
ch06: 27,025 ___ ch13: 27,115 ___ ch20: 27,205 ___ ch27: 27,275 ___ ch34: 27,345
ch07: 27,035 ___ ch14: 27,125 ___ ch21: 27,215 ___ ch28: 27,285 ___ ch35: 27,355

31MHz [5W, 10kHz kanalindelning, ospecificerad användning]
Numera är det 30.930 till 30.970 och 31.030 till 31.370 med 10kHz steg, <10% cykel och 5W (40 kanaler). EJ 31.570
Ospecificerad landmobil användning. 24 kanaler på äldre radios, och markerade kanal 1-6 på uråldriga 31MHz radios.
ch01: 30,930 ___ ch05: 31,070 ___ ch09: 31,110 ___ ch13: 31,160(K3) ch17: 31,210 ___ ch21: 31,270
ch02: 31,040 ___ ch06: 31,080 ___ ch10: 31,120 ___ ch14: 31,180 ___ ch18: 31,220 ___ ch22: 31,330(K6)
ch03: 31,050(K1) ch07: 31,090 ___ ch11: 31,140 ___ ch15: 31,190 ___ ch19: 31,250 ___ ch23: 31,340
ch04: 31,060(K2) ch08: 31,100 ___ ch12: 31,150 ___ ch16: 31,200 ___ ch20: 31,260(K5) ch24: 31,570

40.66-40.70MHz [10mW, ospecificerad landmobil användning]

69.0-69.2MHz [25W, 25kHz kanalindelning, ospecificerad landmobil användning]
ch01: 69,0125 ___ ch02: 69,0375 ___ ch03: 69,0625 ___ ch04: 69,0875
ch05: 69,1125 ___ ch06: 69,1375 ___ ch07: 69,1625 ___ ch08: 69,1875

69.6-69.725MHz [5W, 12.5kHz kanalindelning, ospecificerad mobil användning]
ch01: 69,60625 ___ ch03: 69,63125 ___ ch05: 69,65625 ___ ch07: 69,68125 ___ ch09: 69,70625
ch02: 69,61875 ___ ch04: 69,64375 ___ ch06: 69,66875 ___ ch08: 69,69375 ___ ch10: 69,71875

Jord, skogsbruk och Jakt 155MHz VHF [5W, 25kHz kanalbredd]
ch01: 155,400 ___ ch02: 155,425 ___ ch03: 155,450 ___ ch04: 155,475 ___ ch05: 155,500 ___ ch06: 155,525
Nya sedan 2008: 155,400, 155,450. Använd ej 155.4xx till sjöss, sjöar och kusttrakter då det primärt tilldelat båtradios.
ch07: 156,000 helt öppen kanal, 5W.

LPD [15mW, Igentligen ingen lagstadgad indelning men 25kHz är standard, ospecificerad användning]
ch01: 433.075 ___ ch13: 433.375 ___ ch25: 433.675 ___ ch37: 433.975 ___ ch49: 434.275 ___ ch61: 434.575
ch02: 433.100 ___ ch14: 433.400 ___ ch26: 433.700 ___ ch38: 434.000 ___ ch50: 434.300 ___ ch62: 434.600
ch03: 433.125 ___ ch15: 433.425 ___ ch27: 433.725 ___ ch39: 434.025 ___ ch51: 434.325 ___ ch63: 434.625
ch04: 433.150 ___ ch16: 433.450 ___ ch28: 433.750 ___ ch40: 434.050 ___ ch52: 434.350 ___ ch64: 434.650
ch05: 433.175 ___ ch17: 433.475 ___ ch29: 433.775 ___ ch41: 434.075 ___ ch53: 434.375 ___ ch65: 434.675
ch06: 433.200 ___ ch18: 433.500 ___ ch30: 433.800 ___ ch42: 434.100 ___ ch54: 434.400 ___ ch66: 434.700
ch07: 433.225 ___ ch19: 433.525 ___ ch31: 433.825 ___ ch43: 434.125 ___ ch55: 434.425 ___ ch67: 434.725
ch08: 433.250 ___ ch20: 433.550 ___ ch32: 433.850 ___ ch44: 434.150 ___ ch56: 434.450 ___ ch68: 434.750
ch09: 433.275 ___ ch21: 433.575 ___ ch33: 433.875 ___ ch45: 434.175 ___ ch57: 434.475 ___ ch69: 434.775
ch10: 433.300 ___ ch22: 433.600 ___ ch34: 433.900 ___ ch46: 434.200 ___ ch58: 434.500
ch11: 433.325 ___ ch23: 433.625 ___ ch35: 433.925 ___ ch47: 434.225 ___ ch59: 434.525
ch12: 433.350 ___ ch24: 433.650 ___ ch36: 433.950 ___ ch48: 434.250 ___ ch60: 434.550
LPD30, svensk APRS kanal, undvik.

SRBR (KDR) [2W, 25kHz kanalbredd, ospecificerad användning]
ch01: 444,600 ___ ch02: 444,650 ___ ch03: 444,800 ___ ch04: 444,825 ___ ch05: 444,850 ___ ch06: 444,975
ch07: 444,875 ___ ch08: 444,925

PMR [0.5W, 12.5kHz kanalbredd, ospecificerad analog användning]
ch01: 446,006.25 ___ ch03: 446,031.25 ___ ch05: 446,056.25 ___ ch07: 446,081.25
ch02: 446,018.75 ___ ch04: 446,043.75 ___ ch06: 446,068.75 ___ ch08: 446,093.75
dPMR: 446.100 - 466.200, nytt band för Digitala PMR med 6.25kHz indelning (eller 12.5kHz), 3.6kbps med 4-Level FSK modulation, och då flesta radios är analoga kan ni inte använda dessa frekvenser eller snacka med digitala PMR som använder dem.


Filer för datorprogrammering av radios
Några olika filer för de vanligaste radios och de jag själv har brytt mig om att ordna filer till, lagt till "Repeater i söder" också på de som kan använda dem http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 16&t=33445:

Baofeng UV-3R+ (bör fungera till UV-3R också)
https://www.dropbox.com/s/bgj2cxsyj49lm ... x3.3R?dl=0

Baofeng UV-B5 (bör fungera till UV-B6 också)
https://www.dropbox.com/s/ul5nlkv9gwyea ... 3.pgm?dl=0

Puxing PX777 UHF
https://www.dropbox.com/s/5g0yu1oyp93b6 ... D.sin?dl=0

Puxing PX888K
https://www.dropbox.com/s/psplcetll8gt2 ... 3.dat?dl=0

Wouxun KG-UVD1P
https://www.dropbox.com/s/j4kult3a63ngi ... x3.tw?dl=0
Senast redigerad av 3 Thinker, redigerad totalt 0 gång.
This space intentionally left blank

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av Thinker »

Uppdaterat tråden (igen) med lite beskrivning av funktioner som ANI, Scrambling, Squelch mm.
This space intentionally left blank

DaToolBox
Inlägg: 64
Blev medlem: sön jul 29, 2012 1:59 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av DaToolBox »

Kanon bra tråd, Innehåller mycket nyttig information.
Denna tråden borde vara klistrad....
M.v.h.
Charles a.k.a DaToolBox "The Father of Wulfjawz"
I'm just an old fart, Trying to cope with today's reality
Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av Twist »

...och det är den nu. :-)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av Thinker »

Jag är medveten om att den frekvenslistan inte är helt aktuell, men att gå efter frevkvenslista.com som namngivning och vad som är lagligt är defintivt inte bra med tanke på det är en lista mer för berätta vad som använder frevkenser, inte vad svenska lagen säger, och den har en hel del fel om man kollar senaste "undantag från tillståndsplikt" listan från PTS, PTSFS-2012-3. Det finns heller inget tillstånd för jakt på 69.6125-69.7125 som den listan visar, och inte kunnat hitta det på någon av mina äldre sparade listor. Tror dock den frekvensen används i norge för just jakt. Vad andra länder tillåter är inte riktigt aktuellt. Undantags föreskrifterna döper inte kanalerna utan det är mer vad som är allmän accepterad standard hos tillverkare osv för att vara kompatibel med äldre sortiment osv för att undvika förvirringar. Det blir problem med namngivning när kanalhål blir tillgängliga och andra frekvenser plockas bort.

... men inte ens den siten kallar 156MHz för "jakt5", så jag skulle inte direkt kalla det "Så är följande korrekta kanalfrekvenser:".

Det är inte tillåtet använda jakt 155MHz för airsoft, då användnings området för de kanalerna är specificerat i undantagstillståndet till "Mobila radiosändare för jord och skogsbruk samt jakt." och det vi gör är inte jord/skogsbruk eller jakt enligt lagens mening. Frekvenserna 155,4xx MHz får inte användas inom svenskt inre vatten och svenskt territorialhav. Den ENDA kanalen som är ok att använda är just 156.000 eftersom den är "Bärbara radiosändare för landmobil trafik" och står i separat undantag, inte med de andra. Observera dock det inte är ok att fordons montera sådan radio, pga "bärbar" i undantaget.


Exempel på ändringar?
31MHz: Är numera klassat som "Ospecificerad Landmobil trafik", dvs helt öppen för användning, och inte längre 4W på vissa kanaler och 1W på vissa kanaler utan 5W på alla och det är nu 40 kanaler på vardera 10kHz. Men gamla Kanal 24, 31.570MHz är däremot inte längre godkänd och undantagen.

156MHz: Bärbara radiosändare för landmobil trafik, 5W, 25kHz, gamla lagarna tillät bara 0.5W.

444MHz: SRBR/KDR klassad som "Radiosändare för landmobil trafik", 2W och 8 kanaler istället för 1W och de 6 gamla.

433MHz: LPD är "Ospecificerad Landmobil trafik" och 15mW, men ingen krav på indelning eller bandbredd.

Finns även sådant som: Ospecificerad Landmobil trafik 40.66-40.70MHz, 10mW. Vanligt för bla babymonitors.


Men med tanke på vissa använder random frekvenser på allting från SJ tåg kanaler, en av Securitas uplink kanal i skåne, område avsett för medicinska implantat och internationella nödfrekvenser så är jag rätt lycklig så länge de kan programmera och använda en "godkänd kanal", oavsett vad de sedan kallar den för i sin radio.

Men jag uppdaterade kanallistan för stämma med gällande undantag.
This space intentionally left blank

Blåbär
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:35 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av Blåbär »

en kort fråga thinker.


du skriver om 155 Mhz bandet (Jakt) att det är för jakt, jord och skogbruk. och inte AS då det inte är något av det.

samtidigt skriver du "Använd ej 155.4xx till sjöss, sjöar och kusttrakter då det primärt tilldelat båtradios"

du får ursäkta en storstadsmänniska men hur använder man en båt i jordbruk/skogbruk? :P

/Niclas
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av Thinker »

Detta bridrar inte till att hålla tråden fokuserad på ämnet, men åtminstone jag ser flera situationer där du kan ha jobb associerade med jordbruk/skogsbruk/jakt som involverar områden där marinbandet har företräde till kanalerna, då man är på öar eller kuststräckor mm, antingen i insjö eller i kustmiljö och ev ute med båt i anslutning till detta.
This space intentionally left blank

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av Thinker »

PTSFS 2011:2 är just "Post- och telestyrelsens allmänna råd (PTSFS 2011:2) om den svenska frekvensplanen", men det jag ovanför hänvisade till är "Post- och telestyrelsens föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för vissa radiosändare; PTSFS 2012:3".

Så helt annat dokument. Men även det dokumentet bekräftar ju undantaget är specificerat till just jord- och skogsbruk samt jakt och skiljs från det nedanför.

Sedan hoppas jag folk förstår att 155,9875 – 156,0125 är det du får om du använder 25kHz bandbredd på 156.000MHz, så inte någon försöker använda det som separata frekvenser.

"Däremot så undrar jag vart i lagen det står att frekvenserna 155,400 155,425 155,450 och 155,475 MHz inte får användas inom svenskt inre vatten och svenskt territorialhav."

Det står i det du copy paste, ovanför det du skrev.

Det handlar om vad som är jakt också och vad lagen ser på jakt. Finns något som heter jaktlicens osv också även om jag inte har så bra koll på sådan då jag inte är någon jägare. Springa och skjuta på djur med airsoft kan däremot troligen gå under djurplågeri men vi har nu kommit LÅNGT från vad denna tråd skapades för, vilket är information om radios, kanaler osv. Tror inte många kommer gnälla på du använder frekvenserna, men skulle exempelvis jakt lag gnälla på airsoftare som spelar i marken jämte stör dem är det mindre bra för framtida användande av spelområden. Och de har lagen på sin sida.
This space intentionally left blank

delendam
Inlägg: 114
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:40 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av delendam »

Esset89: du beskriver ett jaktbrott. Vapnen är inte klassade för jakt, spelar ingen roll att de är ofarliga. Sen behöver förvisso inte pejlaren kunna det men polisen lär vilja se en kopia av giltigt jaktkort. :P

Zombie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån maj 21, 2012 8:07 pm

Re: Radio i Airsoft

Inlägg av Zombie »

Finna det några för delar att avvända subkanaler mot att bara programmera in "vanliga" PMR?

Skriv svar