Så har en PZ-888k tillsammans med Z-tactical PTT och bowman II headset. Skräpet funkar såklart inte, vilket inte verkar helt ovanligt. Inget ljud i headsetet när jag tar emot, kan heller ej sända, helt kaputt. Elektroniken verkar förhållandevis enkel, så behöver lite hjälp med felsökning, ett par korta frågor:
1. Om PTT:n trycks in utan headset inkopplat, sänder den? Eller måste headsetet vara inkopplat för att den ska kunna sända?
2. Några andra sätt att ta reda på om det är headset eller ptt:n som spökar? Med fördel utan multimeter.
Felsökning Z-craptical
Felsökning Z-craptical
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch
Re: Felsökning Z-craptical
Lättast är om du har en ytterligare radio att testa emot. du kanske har någon kompis som kan låna ut en eller någon pmr crap radio eller så.
Sedan är det bara att köra uteslutningsmetoden.
Jag har även jag upplevt problem med dessa headset, dels kom det in för mycket kondens ifrån utandningsluft i micen så den la av, lyckades jag fixa dock, sedan hade jag problem med en radio då kontakten var så precis att den inte alltid tog, kontakten in i radion dvs. kan hända att du får skala bort någon 1/3 millimeter plast på kontakten på olika sidor för att den skall passa bättre, men inget jag vet om det hjälper.
Kolla så radion fungerar med ett annat headset och ptt.
Sedan är det bara att köra uteslutningsmetoden.
Jag har även jag upplevt problem med dessa headset, dels kom det in för mycket kondens ifrån utandningsluft i micen så den la av, lyckades jag fixa dock, sedan hade jag problem med en radio då kontakten var så precis att den inte alltid tog, kontakten in i radion dvs. kan hända att du får skala bort någon 1/3 millimeter plast på kontakten på olika sidor för att den skall passa bättre, men inget jag vet om det hjälper.
Kolla så radion fungerar med ett annat headset och ptt.
Kanske skulle varit lite mer utförlig i beskrivningen. Har en annan radio att prova mot, inget fel på puxingen, funkar utmärkt med det medföljande headsetet. Det är alltså antingen Z-tac headsetet eller PTT:n som inte lirar. Osäker på vilket dock, därav ursprungsfrågan.
När allt är inkopplat så fungerar varken PTT-knappen på PTT:n, micken eller högtalarna i headsetet. Det går att sända genom att trycka på PPT-knappen på själva radion, men kan inte skicka något ljud då micken på headsetet inte verkar ha kontakt, men radions mikrofon väljs bort. Går även utmärkt att ta emot, men inget hörs.
Ska titta på att skala bort lite plast, låter intressant.
När allt är inkopplat så fungerar varken PTT-knappen på PTT:n, micken eller högtalarna i headsetet. Det går att sända genom att trycka på PPT-knappen på själva radion, men kan inte skicka något ljud då micken på headsetet inte verkar ha kontakt, men radions mikrofon väljs bort. Går även utmärkt att ta emot, men inget hörs.
Ska titta på att skala bort lite plast, låter intressant.
Har du en U94 kopia så är det väldigt enkelt att öppna den och kolla så kablarna verkligen sitter i. Skruva bara upp skruvarna på baksidan och kolla.
Gjort redan, de sitter. Försöker kortsluta förbi switchen, men inget händer. Börjar misstänka att det lossnat någonstans vid kenwood-kontakten. Det som är konstigt är att när dem slutade fungera så glappade det inte eller så, bara stendog. Känns som att om det är glapp så borde den kunna få kontakt om man vickar och vrider lite?
Läst om någon som hade en kass switch som han bytt. Men om det vore switchen så borde man väl kunna kortsluta parallellt och på så sätt sända, vilket inte verkar fungera.
Läst om någon som hade en kass switch som han bytt. Men om det vore switchen så borde man väl kunna kortsluta parallellt och på så sätt sända, vilket inte verkar fungera.
på en kenwood så kortsluter pttn bägge stiften på kontakten i delen som är i botten av själva telepluggarna, så mät där när du trycker på pttn om du skulle få tag på multimeter, jag skulle tippa på att jordkabeln är av, både ptt och högtalaren jobbar med den så då kommer inget funka (ptt kan inte trycka igång mic och högtalaren är död)
Mikrofonen/högtalaren i radion väljs bort fysiskt när du pluggar in kontakten, däremot inte pttn.
Mikrofonen/högtalaren i radion väljs bort fysiskt när du pluggar in kontakten, däremot inte pttn.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------