Bygga mobilradio

Scanner

Bygga mobilradio

Inlägg av Scanner »

Funderar på att göra en radio för långa avstånd, alltså en vanlig handapparat, som jag sedan fäster en extra lång antenn på och lägger i ryggsäcken, med antennen monterad utanpå så att den sticker upp ovanför huvudet (likt vietnamnkrigarna typ)
Sedan har jag en vanlig lur framkopplad från ryggsäcken till mig.

Frågan är då, finns där någon lång böjlig antenn för 144/430?
Hittar en på Limmared på 76 cm, frågan är om det räcker?

Vill gärna ha en lite grovare antenn, som inte flyger runt en massa ifall man springer

dariantel

Re: Bygga mobilradio

Inlägg av dariantel »

Ledsen men så lätt är det inte.
läs igenom Thinkers tråd här under komradio och läs stycker om antenner.

En längre antenn innebär inte på långa vägar längre räckvidd. Varje enskild frekvens har en antennlängd som är perfekt för just sig.
tex 446.400 har vist många cm lång antenn som passar bra. Och sedan finns det olika sorters antenner som byggs på olika sätt.
Vissa görs sm i en spiral och kan därmed bli kortare.
Så har du en för lång antenn för den frekvensen du använder kommer det bli sämre precis som om du har en för kort antenn.
De varianter med Dual band antenner och liknande fungerar men är alltid en variant av kompromiss mellan olika frekvenser.

En annan viktig del är hur stark uteffekt radion gör. 4-5w är hyfsat standard på kinaradios vilket bara det egentligen är olagligt på vissa frekvenser.
Bara att ha en radio du kan knappa in vilken frekvens du vill är i gränsområdet men men.
Fasta enheter som monteras i tex en bil kan du pressa ur bra mycket mer uteffekt ur, däremot måste du ha en lika "bra" radio i andra änden annars kan du ändå inte
kommunicera med fler personer längre bort.

Sedan skall vi inte börja prata om höjdskillnader, jordplan, hur tort det är ute mm.....

men som sagt, läs igenom thinkers HELA tråd så kommer du lära dig mycket mer.

Skriv svar