RC och airsoft

boopidoo
Inlägg: 23
Blev medlem: ons maj 30, 2012 8:10 am

RC och airsoft

Inlägg av boopidoo »

Jag startar en ny tråd om detta här på det nya forumet. Då det handlar mestadels om teknik så kanske det passar bäst här i den här sektionen av forumet.

Jag började med RC för snart 4 år sedan och ganska snart sneglade jag åt idéen att kombinera RC och airsoft med hjälp av FPV, dvs att med hjälp av videolänk styra modellen. Tanken är att modellen ska kunna ge en överblicksbild vid scenariospel och vara någonting som ökar spelkänslan snarare än att ge någon sida ett övertag. I den gamla tråden spårade detta ibland iväg och det diskuterades om huruvida detta var säkert eller ej.

I den här tråden tänkte jag mig att man givetvis kan diskutera olika aspekter av att använda RC-modeller inom airsoft och hur de kan användas men kanske snarare att man delar med sig av vilka tekniska lösningar man använder sig av och hjälpa varandra som går i samma tankar. I förra tråden tedde sig det ofta som en monolog där jag postade diverse resultat men över PM så fick jag massor av frågor av andra som gick i samma tankar. Jag uppskattar visserligen alltid PM men jag tror att det finns ett mervärde av att ta dessa frågor här, direkt i forumet.

För egen del så har det ännu inte blivit mycket filmande eller användande av mina små UAVer i airsoftspel även om jag har haft fungerande och fältmässiga system färdiga i över 1,5år. Anledningarna är många men de största är att familj, husrenovering och arbete har tagit så mycket tid att jag inte kunnat ägna mig år airsoft tyvärr. Jag skulle ha tagit med mig en modell förra året men tyvärr bröt jag bägge armar någon vecka innan spelet så det blev inget av det. Nu är planen att ta med mig 2-3 modeller till något spel i år men vi får se.

Vad kan man då göra med dessa modeller? Jo, min primära tanke är att de kan utgöra spelrekvisita från spelledningen och ge bägge sidor lite underättelsedata i form av filmer och bilder från ovan. Det kan säkert också ge ett mervärde av att höra och se en UAV som då och då flyger över spelområdet på ett par hundra meters höjd. Någon annat som skulle kunna tillföra något till airsoft är dokumentation och filmning av spel. För detta är exempelvis multikoptrar mycket lämpliga. Nedan några exempel på hur sådana filmer kan se ut.

Distansflygning över Luleälven med MPX Easystar och ET OSD Pro: http://www.youtube.com/watch?v=RbLAXuGA ... ure=relmfu

Test av hemflygningsautomatik med en Ugglanmodell och RVOSD5: http://www.youtube.com/watch?v=2tFymwvJrP0

Filmning av spel från en multikopter: http://vimeo.com/38701043

Test av min egen quad: http://www.youtube.com/watch?v=S91WzKp5SX4

boopidoo
Inlägg: 23
Blev medlem: ons maj 30, 2012 8:10 am

Re: RC och airsoft

Inlägg av boopidoo »

Nu har det hänt grejer trots att det inte har skrivits något. :)

Har fått lite PM om vad som händer så då kanske det även är dags för uppdateringen här? Vad gäller RC och Airsoft så kommer det med ett par modeller till MERCS8 nu till helgen den 11-12/8. Tanken är att testa UAV vid spel, inte att använda den som ett aktivt spelelement, ska bli kul att se om det blir några reaktioner.

Nedanstående modeller kommer troligtvis med: I övrigt så har jag pysslat med att utveckla en egen RC-modell som har tagit en hel del tid, den intresserade kan ju kolla in den här tråden på RCG: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1683248

------------------------------------------------------------------------

Har fått en hel del PM angående byggande av FPV-system så jag klipper in det senaste jag skrev...

Om man ska ha en kompetent maskin som klarar av lång räckvidd och längre flygtider så kostar det både tid, pengar och kunskap. Man måste läsa på en hel del men klart görbart för de flesta med lite tekniskt kunnande. Det finns iofs färdiga paket som exempelvis Spyhawk (http://www.rangevideo.com/index.php?mai ... cts_id=291) men det är lite mer som en leksak, dvs den har mycket kort räckvidd och klarar inte av om det blåser. Men den kan nog vara en bra första modell för att börja förstå själva flygningen.

Men om man nu vill bygga själv, vilket jag rekommenderar i längden, så kan jag rekommendera en stabil, enkel och snäll flygmaskin. Denna behöver man först lära sig flyga LOS, dvs inom synhåll utan videolänk, alltså vanligt RC-flyg. Efter det kan man komplettera med kamera, videolänk, videoinspelare och skärm/goggles. I början kan det vara bra att hålla systemen helt separat, dvs RV för sig och Video för sig, detta för att göra det så enkelt som möjligt att felsöka. När man börjar förstå hur allting förhåller sig bör man bygga ihop systemen för att minska antalet felkällor och öka säkerheten men det är när man kan lite mer. Man kan även komplettera sitt videosystem med en OSD som visar batterispänning, kurs och höjd etc. En del mer avancerade system har även inbyggd stabilisering och automatisk hemflygning. Men jag rekommenderar att man börjar enkelt och sedan bygger på mer avancerade funktioner efter hand. Man får dock inte vara rädd för att mixtra med elektronik och löda etc, det måste man klara av för att pyssla med FPV, iaf som systemen ser ut idag.

Om man har flugit RC tidigare och har RC-sändare och mottagare så kan jag rekommendera följande utrustning: Har man inte flugit RC tidigare så kanske detta kan vara ett bra startpaket: Skriv gärna i tråden och berätta hur det går alternativt fråga. Känns ensamt... :)

boopidoo
Inlägg: 23
Blev medlem: ons maj 30, 2012 8:10 am

Re: RC och airsoft

Inlägg av boopidoo »

Så äntligen har modellena testats under spel, MERCS 6. Flygplanet gjorde tre längre flygningar varav den tredje har lagts ut på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=83KoPbR1lRs

Jag flög även med en quad som bar en GoPro-kamera. Jag behöver dock trimma in gain lite grann då den verkar lite "skuttig" och gärna hoppar till då och då: http://youtu.be/TzvS_EsILYI

Endymion
Inlägg: 114
Blev medlem: tor jun 28, 2012 5:18 pm

Re: RC och airsoft

Inlägg av Endymion »

Lite snålt med kommentarer här i tråden, men måste iallafall säga att jag gillar dina projekt stenhårt. Hade jag haft ekonomi, tid och ork för ytterligare en hobby så klättrade just RC ett antal snäpp upp på listan.

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: RC och airsoft

Inlägg av Omegamortis »

J*VLAR vad coolt! Jag gillar idén, plus att det vore nice att ha en stridsledningscentral som kan ge gruppen information.

Shudnawz
Inlägg: 52
Blev medlem: ons jul 11, 2012 9:13 am

Re: RC och airsoft

Inlägg av Shudnawz »

Löst snack mest, men när jag var mindre och man först fick höra om airsoft och vad man kunde bygga med RC, så var ju min högsta önskan en fet pansarvagn som sköt 6mm plastkulor.. ^^

Gött jobb, eyes in the sky är värt en hel del, om man kan få ut det till da troops!
Slow is smooth, smooth is fast

Affärsredovisningar (gamla forumet)

boopidoo
Inlägg: 23
Blev medlem: ons maj 30, 2012 8:10 am

Re: RC och airsoft

Inlägg av boopidoo »

Efter erfarenheterna från M6 så tror jag faktiskt att detta med UAV skulle kunna fungera på flera sätt även in-game. Men som man kan se så har de olika UAVerna olika fördelar.

Flygplanet klarar av långa avstånd relativt snabbt och kan användas för att lokalisera platser, läger, korsningar, byggnader etc. Soldater som rör sig på marken syns för dåligt och även svårt att från luften ge så exakt information så att den skulle kunna hjälpa lagkamrater i strid. För att starta och landa flygplanet behövs helst en relativt rak och bred skogsväg ( >200m) eller ett fält med möjlighet till mjuk landing, ex buskar, gräs etc. En till fördel med flygplanet är att den har ganska lång aktionstid "on station". Med dessa batterier var det inga problem att vara uppe i 30-40min och med större batterier kan man nog utan större problem komma upp mot en timme. För airsoftspel skulle jag kunna tänka mig att ett sånt här flygplan antingen flyger off-game lite då och då för att ge spelet mer känsla eller att det finns ett UAV-team som kan sättas in där det behövs. Nu så var vi två stycken som bar utrustning och skötte utrustningen. En som är pilot och en till som är observatör, navigatör och närskydd. Ett tremannateam skulle nog kunna lösa uppgiften ännu bättre och sköta bättre närskydd och radiokommunikation till basen etc. Informationen är ju kanske mest av strategisk art avseende airsoft och bör kanske bäst gå tillbaka till HQ snarare än ned till soldater på mark.

Quadrokoptern klarar inte så långa avstånd, iaf inte på lika kort tid och den kan inte vara i luften lika länge. Det kräver även mer underhåll då den är mer tekniskt avancerad. Men den kan skötas av en person som snabbt packar upp den och startar inom några minuter. Men en till som agerar närskydd är nog att rekommendera. Den kan sedan hovra i ett främre läge och skicka ned informationen till friendlies, antingen via radiokommunikation eller att man utrustar gruppchef etc med en skärm som visar samma bild. Men man ska veta att även om man får reda på exakt var fi befinner sig så handlar det i airsoft fortfarande om att först få plast i målet, något som inte är säkert att det blir så mycket lättare bara för att man vet var fi befinner sig. Särskilt om det innebär att man tappar 2-3 personer i striden för att de ska sköta UAVn.

Det som enligt mig rör båda varianterna är hur dessa ska behandlas under spel. Jag tycker inte att man ska få skjuta ned dem med BB, däremot så tycker jag att det är helt ok att den blir sk grounded för att simulera nedskjutning. Jag tycker också att själva piloten och hans team ska kunna "dödas" både med BB och med kniv men han måste få möjlighet att slutföra flygningen. En av hans lagkamrater kanske kan meddela honom om att han är död. Man bör kanske inte skjuta på markstationen (väskan med skärm etc) men de bör vara så tåliga att de tål lite beskjutning. Eventuellt så markerar man markstationen med en deathrag för säkerhets skull. Utrustningen som jag har "borde" tåla lite grann, det är mestadels själva modellerna som är känsliga/dyra. Jag fick några strökulor på mig när jag flög quadrokoptern och det gick bra ändå. :)

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: RC och airsoft

Inlägg av Boogieman »

Jag är helt överens med dig om att detta tillför något riktigt fräckt till spel och skapar en helt ny dimension.

Nej, de bör inte få skjutas ner, av förklarliga anledningar.

Om de ska vara osårbara eller inte är jag inte heller säker på, det beror på vilken typ det är. Är det en liten som bärs med av en grupp så kan ju fienden beskjuta den på riktigt. Men en Predator eller liknande som rullar 2km upp i luften så blir det lite svårt att tillåta nedskjutning. Jag är inte ens säker på att man i de lägena ens ska tillåta folk att se den "ingame".

Men, detta var riktigt mäktigt!
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

boopidoo
Inlägg: 23
Blev medlem: ons maj 30, 2012 8:10 am

Re: RC och airsoft

Inlägg av boopidoo »

Eventuellt så kan man ju enkelt lösa detta med nedskjutning med att man som UAV-team helt enkelt får lyssna på en extra kanal där arrangörerna kan anmäla "UAV nedkämpad". Då är det bara att landa. Men IRL så är det ju knappast så att endast en UAV tas med, det finns oftast flera som man kan ta om en försvinner eller går sönder. Så bara för att UAVn temporärt blir grounded så försvinner den ju inte helt från spel.

Sedan så för egen del så skulle jag inte ha något emot att ha UAVs surrande i luften ovanför mig, bara de inte blir för närgångna. Med ett flygplan finns det nog ingen risk men med en lite quad så kan man defnitivt flyga för nära. I videon jag postade så flög jag många gånger mycket närmare än vad jag skulle ha gjort om jag var in-game längre bort. Nu stod jag bara 20-30m från där jag oftast flög och hade koll på var spelarna befann sig etc.

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: RC och airsoft

Inlägg av Boogieman »

Vad har du för faktiskt range på dem?
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Skriv svar