Jag är också amatör på radios, jag har bara letat info och läst på mer än de flesta, skaffat saker för tester, gjort massa tester anpassade för den användning jag gör osv. Om man inte testar, hur ska man veta vad man kan förvänta sig eller om något faktiskt är bättre?
Jo det kan vara väldigt mycket skillnad mellan radios men inte säkert man utnyttjar prestanda eller funktioner, beror ju på vad man ska använda det till. Ska du alltid snacka 100m bort eller mindre så lär man kanske inte märka skillnad, men om man tänkt utnyttja prestanda till max med bra antenn osv så gör det skillnad mellan radios till radios. För vår användning som airsoftare i sverige tenderar det ofta bli max räckvidder mm pga stora spelområden.
Som dariantel sa beror drift tid bla på hur mycket man sänder men även hur mycket man tar emot, effekten man sänder med, ute temperaturen (mindre kapacitet i batterier när det är kallt), och hur använda batterierna är mm påverkar. Givetvis är det också skillnader i olika hur mycket ström olika radios drar i de olika lägen också.
Jag använde själv en PX888 på tango spelet för gruppsnack då de andra i gruppen jag spelade med använde puxingar, men vanligtvis kör jag min Wouxun UVD-1P i västen. Använde 3 batterier på Tango spelet, men den var rätt aktivt använd, behövde dock inte bry mig så mycket pga jag har extra batterier (även om de är 6 år gamla 1200mAh) och vi kunde ladda om batterier ingame. Och Tango är ju ovanligt långa spel, flesta är ju bara 24-40h och då är två batterier lagom. Jag brukar oavsett radio räkna med ett batteri per dygn och har alltid extra batteri med ut i västen, tar inte så stor plats, men visst, det är mycket jag har med ut i västen inte bara till radios (inklusive backup headset av enklaste typen). Det finns dock större kapacitets batterier numera som 1600-1800mAh till Wouxun och Puxings. Tänk på att vilka funktioner som används i radion påverkar strömförbrukningen också.
Även om du skaffar radioamatör cert tror jag inte du lär använda alla funktioner ändå, oavsett radio, där är i många fall antingen används det eller inte, beroende på användnings områden, och flesta radios har massor mer funktioner än flesta någonsin använder, men det är "billigt" för tillverkarna att inkludera funktionerna i flesta fall så varför inte inkludera dem? Men ha en bra känslig radio är det sällan någon som klagar på.