Puxing 888K vs.Baofeng UV-5R vs.Wouxung KG-UVD1P

kreator

Re: Puxing 888K vs.Baofeng UV-5R vs.Wouxung KG-UVD1P

Inlägg av kreator »

maximillian: Jag såg den, och jag misströstade :D Kändes lite som när jag jobbade som larminstallatör på Securitas.
Fäätogilla så mkt knappande :D Men man gör det ju bara en gång så.

Nu beställer jag mig en Baofeng + 3800mah acc
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

dariantel

Inlägg av dariantel »

Det finns guider här på forumet om hur du programerar en baofeng, eller möjligen att den är benämnd under wacoom som är exakt samma radio.
Det är lika lätt som andra radios att programera.

Nolla radion totalt när du får hem den och börja sedan ställa in kanaler.

Thinker

Inlägg av Thinker »

Vill du ha en bra känslig radio med bra funktioner och knappar? Wouxun KG-UVD1P.
Vill du ha en något billigare radio, eller du redan har puxing 777/888 serie med batterier osv? Puxing 888k.

Vill du ha billig radio med lång batteritid utan att bry dig om känslighet och höra svaga sändare eller att nå långt och få problem med störningar du inte kan göra något åt? Baofeng UV-5R.

Det skilljer mycket internt i elektroniken mellan de billiga Baofeng och dyrare som wouxun, för Baofeng är SDR radio och Wouxun är mer klassisk radio och bättre filter. Problemet är framför allt om du har sändningar nära i frekvens på närma avstånd och eller riktigt starka sändare (TV master, radiorelä, data länkar osv) närma. Du kommer störas av dem, och inte ens säkert du kan bli av med störningarna oavsett hur du ställer in radions mottagare för de saknar bra filter. Den bästa av alla billiga radios, och den enda värd att köpa är enligt min åsikt Baofeng UV-B5/UV-B6, men den slår ändå inte en Wouxun KG-UVD1P. Och ja, jag har gjort fina tester på det med musik som flödade fint via Wouxun när Baofeng UV-B5 knappt ens sprakade till. Och då är det stor skillnad i Baofeng UV-B5 och de andra sådana billiga radios. Och detta var då test på känslighet, inte kanal separering. Men även UV-B5 har en del idiotier för sig och bla dualwatch funktionen är inte bra på den men fungerar.

Personligen ser jag bra känslig radio är viktigare än stort batteri. Vitsen med att använda radio är att snacka med andra på avstånd och få bra tydlig kommunikation, och det är inte svårt att ha med extra batterier. Suger radions mottagare kvittar det om den kan vara igång länge.
This space intentionally left blank

maximillian

Re: Sv: Puxing 888K vs.Baofeng UV-5R vs.Wouxung KG-UVD1P

Inlägg av maximillian »

Trodde inte det var sån stor skillnad mellan radios, men jag är bara en glad amatör:grin:

Thinker: om man ska uppskatta drifttiden på en Wouxung vad landar vi då?
Tänker på storspel så som nu i Laxå tex där min crap radio ( FDC-450 ) behövde ett batteri om dagen, kommer man generellt undan med två batterier till en vassare radio?

Är det stor skillnad med funktionerna? Har planer på att ta ett amatör radio certifikat på sikt, är en Wouxung mer användbar då?

dariantel

Inlägg av dariantel »

batteritid beror helt på hur mycket du sänder vs tar emot.

under Tango nu för någon vecka sedan hade jag med mig en Wouxung radio där jag bytte batteri en gång under hela spelet. det nya jag satt i använde jag knappt upp hälften utav. så ca 1½ batteri under tango. och då hade jag min radio igång konstant från det att spelet började.

jag försökte även ett tag lystna på en kanal som en fiende styrka använde, men det var så förbannat mycket tjatter där så var omöjligt att koncentrera sig på spelet haha. Att tala är silver men tiga är guld.

Thinker

Inlägg av Thinker »

Jag är också amatör på radios, jag har bara letat info och läst på mer än de flesta, skaffat saker för tester, gjort massa tester anpassade för den användning jag gör osv. Om man inte testar, hur ska man veta vad man kan förvänta sig eller om något faktiskt är bättre?

Jo det kan vara väldigt mycket skillnad mellan radios men inte säkert man utnyttjar prestanda eller funktioner, beror ju på vad man ska använda det till. Ska du alltid snacka 100m bort eller mindre så lär man kanske inte märka skillnad, men om man tänkt utnyttja prestanda till max med bra antenn osv så gör det skillnad mellan radios till radios. För vår användning som airsoftare i sverige tenderar det ofta bli max räckvidder mm pga stora spelområden.

Som dariantel sa beror drift tid bla på hur mycket man sänder men även hur mycket man tar emot, effekten man sänder med, ute temperaturen (mindre kapacitet i batterier när det är kallt), och hur använda batterierna är mm påverkar. Givetvis är det också skillnader i olika hur mycket ström olika radios drar i de olika lägen också.

Jag använde själv en PX888 på tango spelet för gruppsnack då de andra i gruppen jag spelade med använde puxingar, men vanligtvis kör jag min Wouxun UVD-1P i västen. Använde 3 batterier på Tango spelet, men den var rätt aktivt använd, behövde dock inte bry mig så mycket pga jag har extra batterier (även om de är 6 år gamla 1200mAh) och vi kunde ladda om batterier ingame. Och Tango är ju ovanligt långa spel, flesta är ju bara 24-40h och då är två batterier lagom. Jag brukar oavsett radio räkna med ett batteri per dygn och har alltid extra batteri med ut i västen, tar inte så stor plats, men visst, det är mycket jag har med ut i västen inte bara till radios (inklusive backup headset av enklaste typen). Det finns dock större kapacitets batterier numera som 1600-1800mAh till Wouxun och Puxings. Tänk på att vilka funktioner som används i radion påverkar strömförbrukningen också.

Även om du skaffar radioamatör cert tror jag inte du lär använda alla funktioner ändå, oavsett radio, där är i många fall antingen används det eller inte, beroende på användnings områden, och flesta radios har massor mer funktioner än flesta någonsin använder, men det är "billigt" för tillverkarna att inkludera funktionerna i flesta fall så varför inte inkludera dem? Men ha en bra känslig radio är det sällan någon som klagar på. :)

maximillian

Inlägg av maximillian »

Om Thinker är en glad amatör så är jag i sammanhanget ett prakt pucko på dessa saker.

För mig som inte besitter mer kunskap av radion min 9åriga dotter så blir det lätt att jämnföra med min befintlia apparat, Feidaxin FD-450, som jag får toktspwl på just pga batteri åtgången.

Rent krasst så funkar det för PMR och jag har generellt sätt inga problem att prata med folk på avstånd, har radion på axeln på framsidan av västen och kör med en 40cm antenn jag plockade av en gammal 31Mhz jaktradio...

Syftet med radio bytet är att dels komma åt jakt samt PMR på samma enhet., men även få en enhet som pallar fler timmar än vad jag är van vid med min befintliga enhet...

Thinker

Inlägg av Thinker »

Skulle rekommendera dig att inte använda den där antennen, den lär vara optimerad för 31MHz, och det kan går RIKTIGT illa om du sänder på andra frekvenser än den antennen är anpassad för, i värsta fall så bränner du radions sändare steg. Utan SWR mätning kan du inte veta hur illa/bra det är, och det är mycket oförutsägbart strålningsmönster.

Mitt tips är skaffa en Wouxun KG-UVD1P med en Nagoya NA771 antenn och ett extra batteripack till radion.

maximillian

Inlägg av maximillian »

Okej Thinker, budskapet börjar fastna:)

Då har jag bara en fråga innan jag fattar mitt beslut, jag hittar tre olika Wouxung KG-UVD1P på 409shop.com och jag ser då ingen skillnad i specsen förutom en liten skillnad i frekvens spannet...

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=107693

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=107724

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=107765

Gaah, att en sån enkel sak som att skaffa en ny radio ska vara sådant huvudbry.

Edit: Thinker, jag tolkar dig som att du testat Baufengen i fråga? Rätt? Hur länge sedan i så fall?

Thinker

Inlägg av Thinker »

Det är det lilla som är skillnaden på dem. Köp 400-480MHz versionen. De frekvenserna du kommer använda ligger mitt i dess område, 433-447MHz täcker liksom alla de frekvenserna vi använder i sverige.

Skriv svar