Vet ej om tråden kommit rätt men admin får gärna flytta den!
Jag har precis skaffat NVGs och skulle testa den igår och tänkte at jag testa dom med mina skyddsglasögon då dom skall användas i airsoft spel!
När jag fäller ner NVGt så bli synbilden väldigt liten i gämförelse om jag inte har glasögon på!
Så min fråga är vad har ni som använder NVG för skyddsglas när ni använder ert NVG på spel?!
Eller gör man någon mod på glasögonen?!
Night vision
-
Night vision
BAZINGA, i don´t care
PTW User
PTW User
Re: Night vision
Jag kör med ESS ICE.
Det kan också hjälpa att justera dioptern.
Det kan också hjälpa att justera dioptern.
Tar bort skyddsglaset för det ögat jag ska ha nvg framför. Nvgn är alltid nedfälld och skyddar då ögat, typ...
-
Vilken modell är det du skaffat? De fungerar ju olika...
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds
"SEALs letar refbilder på mig" -okänd
Arrangör Hearts And Minds
"SEALs letar refbilder på mig" -okänd
-
Jag har ett par PULSAR CHALLANGER GEN1+ Night vision
BAZINGA, i don´t care
PTW User
PTW User
Många huvudmonterade/handhållna bildförstärkare har problem med avstånd till ögat/ögon eftersom de inte är tillverkade att användas med skyddsglasögon i tankarna, det hade krävt annan okular/rör design, målet är generellt att få så mycket ljus från bildförstärkare röret in i ögats pupil som möjligt och det förenklas av att bildförstärkaren förs så närma ögat som möjligt. Det är också en fråga om synfält, ju närmare ögat desto bredare synfält kan enklare fås med viss okular diameter. Samma problem med de vanliga kikarna dagtid, de fungerar generellt inte bra med ögonskydd, och ju "tjockare" ögonskydd (avstånd från ögat till front på ögonskydd) desto mer problem och smalare synfält.
Det finns givetvis bättre och sämre designer ur ögonskydd och bildförstärkare, men generellt har framför allt gen1+ dåligt ögonavstånd (eyerelief) pga liten diameter på NVrörets bild. Jag skulle definitivt inte rekommendera spela utan ögonskydd även om du planerar ha bildförstärkaren nere framför ögat hela tiden så händer saker under spel och du chansar få öga utskjutet. Försök hitta ögonskydd som ligger så närma ögat som möjligt. Prova se om du kan skaffa en okular extender/vapensiktes kit för använda din NV modell som vapensikte, det finns till några modeller framför allt till den vanliga Yukon Gen1+ och de har ofta annat okular du byter ut för att få längre eyerelief när du ska använda som vapen sikte, sådär lösning dock. Är du villig att modda kan du ev lösa det beroende på modell av NV och vilket objektiv den har (om du planerar få x1 kan det bli problem). Men ja, annars är det att leva med problemet. Jag kan tyvärr inte ge dig mina lösningar, eftersom de NVs jag byggt är speficikt gjorda med detta problem i åtanke och de behövde ha tillräckligt bra eyerelief för att kunna användas med tjocka ESS tactical thermals goggles, men det är helt custombyggd okular och höljen med sina egna kompromisser.
Det finns givetvis bättre och sämre designer ur ögonskydd och bildförstärkare, men generellt har framför allt gen1+ dåligt ögonavstånd (eyerelief) pga liten diameter på NVrörets bild. Jag skulle definitivt inte rekommendera spela utan ögonskydd även om du planerar ha bildförstärkaren nere framför ögat hela tiden så händer saker under spel och du chansar få öga utskjutet. Försök hitta ögonskydd som ligger så närma ögat som möjligt. Prova se om du kan skaffa en okular extender/vapensiktes kit för använda din NV modell som vapensikte, det finns till några modeller framför allt till den vanliga Yukon Gen1+ och de har ofta annat okular du byter ut för att få längre eyerelief när du ska använda som vapen sikte, sådär lösning dock. Är du villig att modda kan du ev lösa det beroende på modell av NV och vilket objektiv den har (om du planerar få x1 kan det bli problem). Men ja, annars är det att leva med problemet. Jag kan tyvärr inte ge dig mina lösningar, eftersom de NVs jag byggt är speficikt gjorda med detta problem i åtanke och de behövde ha tillräckligt bra eyerelief för att kunna användas med tjocka ESS tactical thermals goggles, men det är helt custombyggd okular och höljen med sina egna kompromisser.
This space intentionally left blank