Bildförstärkare - Recensioner av PEQ, DBAL mfl.

Thinker

Bildförstärkare - Recensioner av PEQ, DBAL mfl.

Inlägg av Thinker »

Recension av G&P DBAL-A2 (Aka AN/PEQ15A)

Bild

Tänkte jag kunde ge utlåtande och recension om DBAL-A2. Jag har totalt "lekt" med 5st olika G&P DBAL-A2, eftersom det visade sig de faktiskt var annolunda, lite problem och ingen var ens grovt inställd från början. De som känner mig vet jag är mycket mycket petig om vissa saker och speciellt sådant som irriterar mig eller inte fungerar som jag vill då jag har rätt specifika krav, inte minst på något som en IRlaser/belysare enhet för spel. Jag vet vad jag gillar och hur jag vill ha det helt enkelt.

Kortfattat:
Trevlig sak, som säkert fungerar bra för tänkt användning så länge man inte har Gen1 och som jag tror är hållbar och tillräckligt skyddad mot klimat för spel och som är värd pengarna, men som har sämre och bättre exemplar ur strålkaraktäristik och som inte säkert kan åtgärdas, och jag gillar inte alls taktiska switchen som medföljer och blir det riktigt kall och vått så är det stor chans elektroniken lägger av/blir lustig. Ja, jag har tweakat alla och moddat flera av dem.

Bra saker, på kopian som den riktiga
+ Fästen och kropp gjord i formad aluminium och verkar vara hållbart gjort.
+ QD fästet är välfäst och sitter stabilt samt har ett lås som gör den inte öppnas lätt av misstag (eller ens när man försöker).
+ Bra funktioner, Röd laser, IR laser och IR belysare som har både hög och lågt läge, momentan eller helt igång, valbart i vilken kombination samt möjlighet att justera in för träffpunkten. Vänster switch har 5 lägen: Low On, Mom On, OFF, Mom High, On High och högra switchen har 4 lägen: Vis point, IR illum, IR illum+point, IR point.
+ Trevliga lasers, röda är rödorange 635nm på ca 5-10mW uppskattningsvis (mycket synligare än vanligt billig röd laserpekare på 670nm pga färgen och styrkan) och IR belysare/sikte är 830nm (verkar vara samma laserdiod) på okänd styrka. Samma laser nyanser som riktiga har och 830nm syns mycket dålig för ögat, Gen1+ kan använda IR laser siktet, men kommer inte ha mycket nytta av IR belysaren ens i High läge.
+ Kan fokusera om IR belysaren från punkt till ca 1/8 i bredd (mer går men skiljer mellan enheter)
+ O-ringar och tätningar för batteri och skydden för optiken.
+ Svårt komma åt switchar och slå om av misstag då de sitter på baksidan.
+ Relativt kompakt enhet, har ungefär samma bredd och höjd som PEQ15, något kortare men petar ut lite mer vid justerings saker.
+ Lätt att justera in belysare och laserpaketet. Vet inte hur bra de kommer hålla sina lägen.
+ Grön liten indikator LED baktill som visar om något lyser, dämpat ljus vid IR lägen.
+ Hög kvalitet på utseende.

Vad jag anser dåliga saker, gäller primärt denna airsoft kopia

- Taktiska/samt enhetswitch har dubbel funktion, dvs snabb tryck håller ljus igång tills den stängs av med nästa snabba tryck. Håller man inne mer än ca 1s så släcks direkt när man släpper. Så kommer man åt switchen så kommer det lysa till man upptäcker och stänger av. Power switchen till vänster baktill har 5 lägen: Low ON, Low Momentan, OFF, High Momentan, On High. Så taktisk switch används inte i de två "ON" lägen ändå. Jag hade då föredragit att momentan lägen faktiskt hade varit när man höll switchen inne, och tryck för av/på vid "ON" läge. Tyvärr inget göra åt. Innebär dock jag måste vänja om mig.
- Inte mycket skillnad mellan Low och High. Det blinkar med ca 40Hz och det är framför allt tydligt med röd laser för det blir streck när man rör den över en yta. Men man ser då att ljuset är igång med ca 50% av tiden och för ögat och NVs är 50% vs 100% inte mycket skillnad, förutom för belysaren som sprider ljuset på större yta, och inte mycket skillnad där heller. Low bländar bildförstärkare inomhus och är för starkt för mycket användning. 10-15% i Low hade varit MYCKET bättre, inte minst för IR och bildförstärkare.
- På min masada och ett par andra RAS skenor inklusive RS daniel defence, jag testat på så passade inte någon av DBAL bra, det glappade i sidled, inte mycket men för en laserenhet med kort fästskena påverkar det mycket, så jag har satt ett eller två lager eltejp undertill i fästet. Det skiljde mellan de tre enheterna också om ett eller två lager var lämpligt.
- Olika strålmönster och bredd för IR belysaren, med artefakter pga det är en laser. Trodde först det inte gick att ändra men belysaren kan fokuseras om med "räfflade" ringen framtill på den runt strålen, satt som fan så därför trodde jag det var kört och de hade runt 0.5m på 30m som default vilket är åt helsike för smalt för airsoft. Men de kan skruvas ut, dock spänner optik skyddet en hel del ju mer man skruvar ut och för mycket finns det risk för skruven lossnar helt. Från början var det stora skillnader mellan enheterna, och det går ställa från stråle/punkt till ca 1/10-1/8 bred, dvs ca 3m bred på 30m. Det är fortfarande lite smalt för närma belysning på 15-20m och du har pga det är en laser en någolunda cirkel med skarp kant och interference mönster i strålen (pga det är en laser). Det är inte så suddigt jämnt ljus som en LED eller lampa ger som gör det trevligare se variationer vid målet. Men du har mindre riskt för detektering pga det är en 830nm laser (som syns mindre än en 850nm led som är bredare i ljusets "färg" än en laser) och lägre strömförbrukning på runt 64mAh i högt läge. Med IR laser+IR belysare igång på hög läge drar enheter 0.13A vilket ger ungefär 12-18h drift.
- IR laser strålen att sikta efter går inte ställa separat från den röda lasern, de sitter i en enhet och justeras så och på inte någon av våra sitter de speciellt bra, ca 0.2-0.8m fel på 30m åt något håll. Så man måste välja vilken man vill använda och tänka på felet på avstånd med andra. Rekommendera ställa IR korrekt då det ändå är därför man har skaffat den.
- IR laser strålen att sikta efter var inte fokuserad bra på någon, troligen för de har svårt att göra det utan utrustning och kunskap från fabriken pga det är IR, den röda är bra fokuserad för den syns med ögat, med på en av våra enheter hade IR siktes lasern en diameter på 0.4m på 30m. Vilket var halva diametern från IR belysarens 0.8m på 30m. Dock går det med rätt skruvmejsel fokusera om IR lasern framifrån om den justeras till rätt läge. Kan sitta som fan. Det flyttar dock strålen och kan öka eller minska felet mot den röda lasern, och det är inte säkert det går att justera till fin punkt. Finns också alltid chans man tar sönder gängorna och skadar linsen, vilket INTE är bra. Dock mindre viktigt för ren användande om den är fin punkt eller ca 1dm på 30m, för NVs ser punkten ändå som en större sak från avstånd, vi skjuter ju inte på 500m eller så och vilket som fungerar bra, men det kan behöva göras.
- Medföljande taktiska switch med 30cm kabel är rätt stor/bred med en liten knapp topp i mitten, klickar rätt högt och kan vara svårt att sätta på saker. Jag kommer använder den jag byggt själv och använt i 2 år från min eget byggda PEQ15, 3.5mm ljudplugg så det är inte speciellt svårt att göra något eget som fungerar fint.
- Ljus indikatorn baktill är både bra och dåligt, det dåliga är om man har DBAL-A2 monterad på toppen av vapnet långt fram med en NV som sikte så hände det åtminstone för mig under tester att den vid mörka tillfällen delvis bländade bildförstärkaren. Den må vara svag men i svagt ljus så är det mycket ljus, vid max färg känslighet för NVs på närma håll som sitter precis framför bildförstärkaren i dess synfält. Dock hjälper den en att upptäcka om IR är igång av misstag på natten.
- Elektroniken gillar inte kyla och fukt, den kan blir lustig och inte vilja släckas eller tvärt om osv. Jag har inget förtroende för det och på 3 av min omgivnings DBALs har jag helt byggt om elektroniken till mer driftsäker. Kan skicka bilder till de som vill göra samma.

Ovanstående stora text för det jag inte gillar är mycket pga jag beskriver saker, och även om det är saker jag inte gillar så tror jag att de flesta kommer vara nöjd med köpet och använda den väl och jag skulle rekommendera den till folk då det finns få bra IR laser enheter för airsoft prisklass och det är ändå ett ok köp. Enheten är förseglad över skruvar mm så och det är inte speciellt kul att öppna upp och modda den osv. :)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Recension av Elements LLM01 (EX214)

Bild

Kortfattat: Ingen bra konstruktion på elektroniken och inte helt bra funktions lösningar, trevlig vapenfäste i hel metall, inget direkt fuktskydd vid vridswitch eller vid ihopskruvning. Kan bli "lustig" vid fukt eller regn. Trevlig att kunna justera IR och röd laser separat så de båda stämmer med vapnets träffpunkt, Lampan har bra vitt ljus, IR belysaren är en ofokuserad 5mm IR LED på uppskattningsvis 850nm så fungerar bra till Gen2/3 på kortare avstånd eller mörkare omgivning, Gen1+ kommer inte få samma användning av den.

Längre sammanfattning:
Höljets plast material är en segare typ och visseligen bra för inte spricka och gå sönder vid yttre påverkan, men gängorna som håller samman kommer gå sönder och ge upp alldeles för tidigt eller om man utsätter den för kraft eller spänner för mycket. Pga stabilt vapenfäste i metall som sitter bra skruvad i fästesplatten på höljet, och denna fästesplatta sitter med 4st små skruvar i sagda häljes material är det stor chans att enheten kommer dela på sig och gå sönder om man skulle råka slå LLM01 i något på spel och kommer troligen inte kunna skruvas samman igen. Tillverkaren har använt svart härdande plastgummi lösning för att hålla fast kablar och vissa komponenter så stabilare, men svår att plocka väck kretskort och komma åt invändigt och modda, men gick iallafall i Fjuns.

Det är inte första gången jag ser en PEQ/DBAL mfl med ofokuserade IR lasers, misstänker tillverkare har problem att fokusera dem då de inte enkelt ser strålen/punkten. Det går att fokusera om IR lasern, kollade inte på den röda lasern men det är samma yttre utseende på dem så borde gå med den också, den röda lasern är inte speciellt synlig dagtid pga djupröd ca 670nm och relativt svag. Fungerar fint inomhus eller i skymning/natt. Måste skruva isär enheten, lossa låsarmen till lasers och försiktigt lyfta upp IR lasern, magneter i laserns hölje låser mot justeringsskruvarna. Det går då att komma åt mässnings fokuseringen och vrida den. Fick vrida 2.5 varv för att få fokus på Fjuns. Var försiktig så inte kablarna lossnar från kretskortet för de sitter lödade på undersidan, dit man inte kommer åt om man inte helt löder väck kretskort och tar isär enheten.

Vridswitch lägen är: Lampa, Röd laser, OFF, IR belysare, IR laser.
Sido tryckknappar styr multiläges funktionen, tryckknapp baktill SAMT taktisk switch styr alltid lampan oavsett vrid switch läge. Så det ställer till taktiska användningen av IR på natten. Det går inte kombinera IR belysaren och IR lasern vilket hade varit användbart.

Störst problem med elektroniken? Drar en jävla massa ström. Även i "off" där inget är tänt drar enheten runt 8mAh i ström, och kommer tömma de två CR123 batterierna på en vecka. Bara över ett helgspel där man inte använt enheten alls kommer detta ha tömt 1/3 av batterierna. Lampan drar förresten 0.75A vid drift, röd laser vid drift 56mA.

Rekommendation: Om det inte varit så många problem folk hade haft med saker som inte fungerar, ofokuserade laser mm så hade den varit en ok ekonomisk lösning för mörker strid, nu vet i fasen om man ens kan rekommendera den alls pga så mycket problem. Men den är inte bra och ger den 2 på en 5 gradig skala.

Gamla Airsoft sverige tråd om EX214.
http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... 0&t=132085
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Recension av diverse PEQ15 tillverkare (gäller även lite om PEQ2 mfl)

Bild

Kortfattat: Jag har, har haft, och har fått öppna, laga, modda flera PEQ15 från olika tillverkare, allting från helt ombyggnader som inte haft något i sig till de som är färdiga med laser och lampa som VFC mfl. Kortfattat har jag hittills inte hittat någon som är bra, de har alla sina för och nackdelar. En vanlig är glapp som kan vara svårt att åtgärda, eller att själva RAS spännet är i plast som böjs eller spänns för hårt så det spricker, eller att det antingen inte går att ställa in laser rätt eller det inte håller inställd träffpunkt. Enklaste sättet att få en PEQ15 med IR laser och IR belysare är att köpa en som har elektronik och byta ut den oftast röda lasern mot en IR laser med samma format på höljet (de brukar ha 8mm diameter som sitter klämt i ett plasthölje) finns på ebay mfl ställen, och vita lampans lysdiod kan bytas mot en 850nm 1-3W power led (också enklast på ebay), tänk bara på att sätta in lagom effekt motstånd i serie också så ni inte bränner lysdioden. Det går att modda switchen så ni kan sätta in röd laser modul också men brukar inte bli att laserpunkterna är i närheten av varandra samt att moddade vridswitchen kan jäklas. De kommer troligen vara bättre än Elements LLM01, iallafall kommer de inte tömma batterier när de är avstängda om ni gör rätt. :)
This space intentionally left blank

p33krN

Re: Bildförstärkare - Recensioner av PEQ, DBAL mfl.

Inlägg av p33krN »

På G&P:s DBAL har jag hört från folk att IR-lasern är på tok för stark för att vara "ögonsäker". Hur pass mycket tror du det stämmer?

Thinker

Inlägg av Thinker »

Kort svar: Nej, jag ser inte något direkt fara med använda G&P DBAL i fält. Större problem med folk som använder lasers korkat och medvetet lyser i ansiktet eller ännu värre medvetet försöker sätta det genom kikarsikten "så fienden inte kan sikta ordentligt". Jösses på det.

Långt svar: Nja, "på tok för stark" för ögonsäker är halvluddigt koncept och individuellt hur man bedömmer, för "på tok för stark" placerar jag de 10mW+ eller mer gröna lasers folk använder, de vanliga gröna är DPSS lasers så väldigt temperatur beroende och utan mätning kan de ha betydligt mer i effekt än vad som står på etiketten, och utan filtrering (kostar pengar) även ha väldigt kraftig IR i strålen, den gröna strålen börjar oftast som en 200mW+ 808nm laser för att slutligen få en "10mW" 532nm grön.
De är betydligt farligare då de har en våglängd som är perfekt för att släppas genom och fokuseras i ögat (grönt 532nm), men problemet med IR lasers är att du inte "ser" ljuset på samma tydliga sätt som exempelvis grönt 532nm och där med fungerar inte heller blinkreflexen lika effektivt som den ska. Men IR innebär också att ögat inte är så duktig på att fokusera så långvågigt ljus och där med är den ögonsäkra effekten högre ju längre upp i IR området man kommer, exempelvis är gränsen för 1064nm många gånger högre än för 400-700nm.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:IEC60825_MPE_J_s.png

Jag har inget problem med G&P DBALs IR lasers i fält. Jag har inte kunnat verkligen mäta våglängden men gissar det är en 830nm eller mer troligt 850nm laserdiod (som är billigare än 830nm), och även med en 7-10mW effekt så hamnar den inom ögonsäker området så vitt jag kan tyda diagrammen. Om de inte förbättrat sina rutiner så behöver du däremot räkna med att behöva fokusera om DBAL om du köper en för alla fem jag kollat på har haft dåligt fokuserad IR laser, troligen helt enkelt för det är svårt att göra jämnfört med något man ser. Det finns heller ingen anledning till att göra lasern tokfin liten punkt i fokus (där den är "farligare") för om du kollar via NV kommer du alltid få en ljusspridning så punkten blir större och "suddigare", och vi skjuter inte på många hundra meters via kraftigt förstorande optik, en 1cm stor punkt fungerar tokfint även på långa avstånd, även 3cm diameter på 30m är inga problem i normal användning, och laserintensiviteten faller kraftigt med kvadraten på ytan.
This space intentionally left blank

p33krN

Inlägg av p33krN »

Tackar för ett kanonbra svar :)

Skriv svar