Förvaring av LiPo längre tid (säkerhet)?
Förvaring av LiPo längre tid (säkerhet)?
Mina Lipo brukar förvaras inomhus i en flamsäker påse ståendes i en kastrull eller något, jag kanske är lite överförsiktig eller orolig men jag tänker att om jag reser bort längre tid (veckor) så vill jag inte ha dem inomhus, hur skulle de tåla kylan i förråd eller trädgård. Dvs i sin påse förvarat kallt, svensk vinter - 20 grader? Förvarade laddade och ej urladdade såklart.
" - Var och en blir salig på sin tro."
Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =121&t=770
Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =121&t=770
- HrodgarHippie
- Hippie
- Lag / förening: Cannibal Hippies
- Aktiv sedan: 2004
Re: Förvaring av LiPo längre tid (säkerhet)?
Jag kan bara tala för mig själv, men mina ligger inslängda i garderoben bland alla airsoftgrejer, månader i ända. Inte brunnit upp än? 

Re: Förvaring av LiPo längre tid (säkerhet)?
Det viktigaste vid förvaring mer än några dagar är att man storage-laddar LiPo. Inte bara för att de är som säkrast då men man förlänger även livslängden på ett LiPo om det storageladdas direkt efter användning och risken för att det sväller minskar radikalt. De flesta LiPo ska storageladdas till 3,7 alt. 3,8v per cell.
Att förvara ett LiPo fulladdat i rumstemperatur är nästan detsamma som att man halverar LiPo'ts livslängd och ökar risken för fel. Förvarar man det nära den rekommenderade cut-off nivån (3.3v/cell) eller under 3v så tar det bara några dagar så kommer cellerna börja degraderas och bli förstörda. Man kan få liv i dem igen men de har tappat mycket av sin kapacitet och det kommer vara näst intill omöjligt att få cellerna balanserade igen.
Sköter man LiPo rätt så är risken för brand näst intill obefintlig. Alla Lipobränder jag sett eller hört talas om har berott på användarfel. Kört under cut-off nivån, kortslutning, polvänt, aldrig storageladdat eller att de laddat med fel laddare. Jag har kört LiPo sen de kom ut på marknaden och i mycket mer krävande saker än airsoftbössor (drar t ex ur 14.000mAh på 5 min på 130c ackar med elektronik som kan dra 950A i peak och 150A kontinuerligt), säkert köpt 50-tal LiPo-ackar och många är laddade mer än 300ggr och funkar fortfarande med bra kräm. Inga bränder eller svullna ackar och jag har alltid storageladdat dem senast en dag efter urladdning och aldrig laddat ur mer än till 3v.
Att förvara ett LiPo fulladdat i rumstemperatur är nästan detsamma som att man halverar LiPo'ts livslängd och ökar risken för fel. Förvarar man det nära den rekommenderade cut-off nivån (3.3v/cell) eller under 3v så tar det bara några dagar så kommer cellerna börja degraderas och bli förstörda. Man kan få liv i dem igen men de har tappat mycket av sin kapacitet och det kommer vara näst intill omöjligt att få cellerna balanserade igen.
Sköter man LiPo rätt så är risken för brand näst intill obefintlig. Alla Lipobränder jag sett eller hört talas om har berott på användarfel. Kört under cut-off nivån, kortslutning, polvänt, aldrig storageladdat eller att de laddat med fel laddare. Jag har kört LiPo sen de kom ut på marknaden och i mycket mer krävande saker än airsoftbössor (drar t ex ur 14.000mAh på 5 min på 130c ackar med elektronik som kan dra 950A i peak och 150A kontinuerligt), säkert köpt 50-tal LiPo-ackar och många är laddade mer än 300ggr och funkar fortfarande med bra kräm. Inga bränder eller svullna ackar och jag har alltid storageladdat dem senast en dag efter urladdning och aldrig laddat ur mer än till 3v.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”