Identifiera väst "Är det en Eagle?"

kreator
Inlägg: 538
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:16 pm

Identifiera väst "Är det en Eagle?"

Inlägg av kreator »

Goderdag mina kära vänner!
För ca 5 år sedan så köpte jag en PC i RG w/Cumberbunds med lite random fickor på.
Jag köpte västen av en kille som påstod att det var en "Issued köpt från Operator i US, äkta Eagle".
Jag hade även med mig en polare som höll med säljaren om att detta var fallet, jag personligen var inte inte så insatt i gear och dess autenticitet.


Västen är förutom "D-103" helt ren från "tags"
Det är ju ingen "Green label" som jag tidigare haft på Eaglefickor som varit i min ägo.
Den har även "National Molding" buckles, vilka Eagle körde med på tiden då det begav sig. Dessa är daterade till 2006.

Bild

Bild



Vad tror alla proffs, är det en TMC? ACM? Någon som känner igen?
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Identifiera väst "Är det en Eagle?"

Inlägg av Le Gradovic »

Jag vill hävda att det är en Eagle. Textsnittet på D-lappen är identiskt med mina EI-prylar. Dessutom är alla EPC-kloner för hårt skurna i överkant. Din sista bild visar framsidans överkant som har en mjuk rundning vid axelbandet. Om det hade varit en av de kloner med genomgående hög kvalitet så hade denna kant ändå varit mycket skarpare.

Det finns ett par superbilliga kloner med rätt "cut" men materialet, den bartackade webbingen samt deras perfekt symetriska layout pekar på att detta, indeed, är en Eagle-väst.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

LiquidSnake
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:25 pm

Re: Identifiera väst "Är det en Eagle?"

Inlägg av LiquidSnake »

Den gula "D-103"-flärpen ser onekligen ut som en Eagle Industries -tagg.
Jag har ett gäng fickor som är tillverkade av antingen Eagle eller Allied som också saknar EI/AI-märket, jag har även ägt en EI PC som även denna saknade samma lapp som din.
"D-103"-flärpen är dock en dead giveaway att den är tillverkad av Eagle Industries.
Så förutsatt att inget ACM-företag har kopierat den så borde du vara safe.
Jag har aldrig läst någonstans om att det har suttit såna på någon acm-väst, fast helt 100% säker kan man ju aldrig vara när det gäller kineserna och deras tricks.
Svårt att fastställa autenticiteten endast genom en tagg, det enda som du egentligen kan göra är att känna och titta på corduran.
Mitt första intryck är utan tvekan att det är en Eagle Industries Plate Carrier.

Får du intrycket av kvalitén att det kan vara en kopia, eller är det bara generell oro över att du blivit blåst?
Vore det en kopia så skulle det märkas på kvalitén.

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Identifiera väst "Är det en Eagle?"

Inlägg av Le Gradovic »

Japp, nu ser vi ju inte helheten av västen, men av det jag såg, och nämnde tidigare så är detta det som utmärker en riktig väst:
Matchar färgerna till 95% (batchskillnad finns nästan alltid). Om det diffar lite, går diffen åt det grå eller lila hållet? Vissa kloner har antingen diffat så mycket att det märks direkt, eller lite subtilt åt det mer lila nyanshållet.

Tyget/stygnen/detaljer: Hur är materialet? Hur välsydd är västen, om den känns som om stygnen kommer att leva längre än du själv så kan det nästan enbart vara en riktig. Vissa kloner är riktigt välsydda, men de avslöjar sig på andra vis (mer om det senare). Om kvalitén på västen känns ordentlig är det bara Flyye och Pantac som fortfarande är med i leken. Flyye och Pantac's senare batchar har även grymt bra färganpassning.

Om spännen och ev. dragkedjor (ej på EPC men nu talar jag generellt) är riktiga (UTX, NM, YKK osv) så är 95% av alla kloner uteslutna. Speciellt om det är NM-spännen som i detta fall.

Slutligen, om du har nightvision; hur uppträder materialet i genom ljusförstärkare. Kloner (även de bättre) brukar inte vara IR-skyddade och uppträder mycket ljusare genom NV.

Formen:

De enda klonerna som fortfarande är med i leken är nu Flyye och Pantac. Är spännet en konstig rund form? Om nej, räkna bort Pantac, de har alltid samma suspekta rundade spännen.
Om EPCn är orundad i överkant (likt en MBSS) så är detta en dead giveaway för Flyye och Pantac. Dessa är även sju webbing-rader breda i överkant, en riktig EPC är bara sex rader bred, oavsett storlek.

Sist men inte minst, kolla efter random Cordura-lappar eller storlekslappar likt sådana du hittar i en T-shirt, dessa sitter inte helt sällan i klonvästar.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Biffen
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:24 pm

Re: Identifiera väst "Är det en Eagle?"

Inlägg av Biffen »

Håller med föregående talare här, kan nog nästan sätta mitt liv på att det är Eagle. D-103 lappen borde inte finnas på något annat än en RS... Alla sömmar osv ser också riktigt bra ut....
SWST W04

kreator
Inlägg: 538
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:16 pm

Re: Identifiera väst "Är det en Eagle?"

Inlägg av kreator »

Bild

Tack så mycket grabbar!
Oavsett så älskar jag denhär västjäveln, absolut sexigaste som varit i min ägo.

Jag har hela tiden varit övertygad men på sistone har jag satt mig in i kopior/kloner och det har rotat till det lite i min hjärna.
Så i.om att jag inte hade någon fet Eaglepatch över hela insidan ryggen så blev jag lite paranoid.

Den har 3ipple stiching såsom tidigare Eagleriggar jag ägt
Den drar åt det gråare hållet, inte som Pantacs hiskeliga lila =D
Den har 6rader högst upp
Den är generellt bastant, styv och välgjord.

Jag har tyvärr ingen NV tillhanda i dagsläget annars hade jag gett även detta en kik =)

Generell nyfikenhet/paranoia kan man säga.
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Skriv svar