Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

rike
Inlägg: 386
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av rike »

Hammerhead >> Jag förstår ditt sätt att se på det. I mitt lag består vi dock mestadels av folk som klarar av att skilja mellan en Ryss och en Jänkare om vi tar de som exempel. Sen om jänkaren är SEAL, Delta eller någon annan branch så kommer vi inte ha någon aning om detta för det detaljintresset för utrustning finns inte så det har vi aldrig bemödat oss att lära in. Dock uppträder vi inte som söndagsLejf när vi milsimmar för den sakens skull. Milsim för oss är först och främst fokus på fältmässighet, mål och uppgift. Utrustning är dock viktig på det sätt att vi gör våran utrustning på så sätt att vi inte själva skulle missta oss för något annat än just den roll vi spelar. Med det sagt så anser jag att vi är minst lika mycket milsimmare som någon annan med mer korrekt gear på ett milsim....

Jag undrar lite hur många av oss som regelbundet deltager på milsim som faktiskt vet skillnaden mellan en US Seal med 2005 kitt, och en som har ett 2012 kitt? Utan att kika på två bilder bredvid varandra med de olika kitten så skulle jag själv inte ha en aning. En annan grej är ju att hålla rätt på de olika ryska uniformerna och vilket truppslag som har vilken uniform??

MaYAte
Inlägg: 92
Blev medlem: ons jul 04, 2012 8:13 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av MaYAte »

Hammerhead: Anledningen till att iaf jag inte köpte rätt grejjer från början var för att jag visste knappt om milsim när jag valde att börja...när jag hade köpt min gear och dök upp på klacken, började samtala lite med bloodneed så om airsoft, milsim och livet blev jag varse att milsim är längre spel med mer realism och högre krav var ju potatisen redan sådd...visst många anser säkert att jag skulle satt mig på nätet och forskat inom ämnet airsoft och därmed funnit info om milsim och allt vad de innebär...men jag var nog helt enkelt för sugen att komma igång och köpte på mig ett kitt rakt av...visst min tabbe...men om man nu vart lika dum som jag så kan de ju ta lite tid innan man har råd att införskaffa alla saker man kan behöva ha på milsim...och då får man ju prioritera lite i listan...då hamnar ju kringsaker längre ner än att fixa bra/rätt vapen, ok väst och uniform osv...men jag menar ju som sagt inte att man kan komma hur som helt å bara "Tjoflöjt här kommer jag å ska vara med", självklart får man ju anpassa sig efter dom krav som ställs...men man blir lite avskräckt av att ens testa när man ser hur strikt vissa faktiskt vill att det ska vara...och som sagt om jag ska lira skaffar jag ju naturligtvis den gear som krävs, om så kanske billigare varianter till en början...dels för att se om milsim är min grej, och ekonomi...men alla som är lite mer åt de extrema hållet som du själv verkar vara ska naturligtvis inte få sin upplevese sabbad och ni ska ha cred för att ni gör de ni gör...tyvärr har ju inte alla samma möjligheter, och visst kan man inte ens köpa repros väst, uniform som stämmer så ska man inte åka...men om man har lite fel kringsaker dom första spelen som man sen rättar till efterhand om man fastnar för milsim så annser jag iaf att det skulle vara ok...men alla har ju sina egna preferencer och jag har mest diskuterat för att veta lite mer vad som väntas av mig på ett eventuellt milsim...för jag vill inte vara den som kommer och pajjar för nån...

Rhino
Inlägg: 217
Blev medlem: fre maj 18, 2012 1:09 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Rhino »

Flikar in med det här att se skillnad på truppslag, US sidan är det lättare eftersom de flesta branches har något unikt, medans på ryssidan blir det svårare eftersom det är väldigt mycket konstigheter, men det är rätt lätt att skilja på "reguljära" och "spetsnaz".
Halvt OT, men kändes som jag ville ha det sagt.

Vidare, tycker som alla tidigare att det är trevligare när folk look the part och beter sig så, speciellt för oss som är "på andra sidan", skulle någon t.ex komma som jänk och ha ytterst tvivelaktig gear och stå i ett hörn skulle jag inte få samma känsla som när en korrekt brittisk patrull kommer in och blockerar infarten samt har folk som går runt och rekar hela byn.
We strike from the shadows.

Jag är 12år, jag lovar.

Nixon
Inlägg: 406
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:34 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Nixon »

De som har mest ut av att jag ser bra ut är ju mina jänkarkompisar. De är också de enda som kan skilja på en cct och en tacp och en PJ, och som har nött ner enterknappen på militaryphotos på just min fraktion (typ). På CID2 var bra stor del av min behållning att folk i lägret (Nato) var så sjukt snyggt kittade. Jag kan inte bedöma om allt var korrekt, men det var jävligt coolt att kolla runt och se en så snygg skara softare och hänga med dem. De andras gear såg jag aldrig. Så gear är i min värld till för att mina medspelare inom fraltionen ska få en fetare upplevelse, och det blir en fråga om respekt mot arrs vision och mot de andra i fraltionen. För mig handlar dock RS mest om reenactment, medan milsim gott får nöja sig med repros/RS efter folks ekonomi. Jag slits mellan Boogies och Hammers ingångar i det hela, och jag tror skiljelinjen här står vid hur många man vill ha dit. Om man kräver 2012 års kit uppifrån och ned, finns det nog inte mer än 20 jänkare som kan komma på fråga. Vill man ha fler spelare får man släppa på vissa krav. Vill man ha 200 jänkare, blir kraven us-bössa, us-väst och us-uniform, men då kommer också nån att glida in i en BHD-kit och se glad ut.

Det är heller inte så att hela lag har samma gearstandard. Jag köper med glädje underställ och bivvies och begagnade kängor på ebay, men mitt lag har inte ens kommit med in i woodland, än mindre MC, och definitivt inte Crye gen2/3. Så det är rätt komplext att möta upp gearkrav om de är det minsta lilla krävande.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Rhino
Inlägg: 217
Blev medlem: fre maj 18, 2012 1:09 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Rhino »

Klart OT det där.


Har man bara rätt inställning och utrustning som ser trovärdig ut spelar det ingen roll om man är lång, kort, stor eller liten.
We strike from the shadows.

Jag är 12år, jag lovar.

Grim
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 17, 2012 9:50 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Grim »

Fast jo, för mig består in-game känslan av bra mycket mer än bra inställning och korrekt gear. Sen var bilden menad som ett skämt, hoppas ingen tar illa upp.
Milsim spel handlar, enligt mig, inte om super korrekt utr eller om man bara har RS prylar utan mer om spelets upplägg och små saker som bra radio prat och militära taktiker. Men sen så spelar jag väldigt lite milsim :P
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Rhino
Inlägg: 217
Blev medlem: fre maj 18, 2012 1:09 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Rhino »

Du har såklart rätt med radio, upplägg och taktiker, men man ska ju inte se ut som airsoft-leif direkt.
We strike from the shadows.

Jag är 12år, jag lovar.

Mr_D

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Mr_D »

Duff skrev: När vi rullade in i FOB på Ham2 innan spel satt där två personer och byggde en vägbom. De hade varken västar, hjälmar eller sina AR på sig eftersom spelet inte hade börjat än men det tog en sekund att se att de var USMC. De hade nämligen sina patrol caps på. Efter det mötet såg jag dom bara fullkittade utan patrol caps. Min poäng är att två kepsar satte tonen för mig på det evenemanget och gjorde verkligen att jag taggade till stämningsmässigt.
Kul att man kan bidra med en stämningshöjare och hoppas jag kan ge alla deltagare jag möter även det i fortsättningen 8-)

Min åsikt på detta är att så länge det ser korrekt ut och ditt agerande för den roll du har i spelet följs så behöver det ej vara RS, dock så följer jag mångas åsikt att om det är repro som inhandlas så bör man tänka en extra gång på om det "håller måttet" mot en verklig förlaga.

Jag tror att det enda sättet att få fram detta på MilSim är att tillåta en viss "trial and error" bland alla deltagare för att skapa en sammanhållen bild av vad som duger för att skapa en hållbar illusion som alla kan bidra till, oavsett om man vill lägga multum på detta eller nöja sig på en hobbynivå.
Vill även här tillägga att alla som anmäler sig till en roll på ett MilSim bör skaffa sig den fysik som rollen kräver, detta stör mig mer än att utövare har en blå sovsäck undanstoppad i ett hörn på ett tält. Har man inte fysiken för att klara en SF roll så bör man nog inte anmäla sig som detta. Då är det nog bättre att anmäla sig som Infanteri och ta lättare uppdrag som vakttjänst, lättare spaning, patrullering.


Sen upp till Arr att kanske skapa spelmöjligheter med extremt hårda krav på RS impressions för de som prompt vill ha alla små detaljer korrekta, tror dock att det är väldigt få spelare på denna nivå och det har ju sina nackdelar.


Finnen
Inlägg: 213
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:57 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Finnen »

Dagens sanning.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Skriv svar