Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Schultz
Inlägg: 353
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:17 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Schultz »

Jag tror att man i många fall väljer SF av olika slag av samma anledning som många siktar in sig på tex PMC. Dels att det är "coolast", men också att de i många fall får använda sig av många fler olika vapensystem, bärsystem, kroppsskydd och liknande(i tillägg till egna inköp) att allt blir okej, åtminstone i teorin.

Jag har begränsade kunskaper om olika elitförband, men vad jag förstått det som så är det främst airsoftare som kör med allt det senaste, medan den riktiga förlagan lika gärna kan strida i blåjeans och en tio år gammal sele beroende på personlig preferens och uppdragets natur. Av den anledningen tror jag att det är svårt att säga att det ena eller andra är tillåtet, eftersom det man "förbjuder" lika gärna kan användas as we speak.

Här är t ex woodland bdu kombinerat med en mayflower apc i multicam, SF WDU/K9 enligt Militaryphotos.
Bild


Jag tror att det viktigaste är följande två saker på milsim:

1. Inlevelse och förmåga att genomföra den roll man antagit sig. Erfarenhet snarare än utrustning är väl vad som borde avgöra vad man anmäler sig till på milsim.
2. rätt utrustning för platsen. AOR1 må vara gucci, men hur stor är chansen att verklighetens CAG/SEALs skulle använda det i lövskog t ex?

I övrigt tycker jag att tält, sovsäck osv ska vara av en typ som inte förstör känslan för majoriteten (som i regel inte har extremt bra koll på varenda detalj), men det bör finnas gränser i hur hårt man vill detaljstyra.
ODA 727
PTW User


Mina affärsredovisningar

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Boogieman »

Jag förstår hur du tänker, till viss del.
1. Att köpa allt RS är uteslutet för mig, som trots allt inte har en kass ekonomi, men om jag skulle göra det, skulle jag knappt ha råd att käka nudlar. Men frågar du mig är det helt OK för en spelare att köpa en kinakopia som ser bra ut, lika gärna som att köpa en RS dito. Att köpa en warrior och därmed något som garanterat har en helt annan design, det är lite kass. Sen är det en prisfråga, såklart. Att hitta exempelvis en AOR2 combat shirt idag kostar i många fall runt ettusen dollar. Det finns kopior som är lika i färgen men kanske har fel skärning. Dessa kostar dock inte ens en tiondel. Frågar du mig är det ett väldigt lätt val i det läget. Men, sjunker priset på en RS, så ser jag inte varför man ska skaffa en kopia. Vi kan väl jämföra det idag med en woodlanduniform som i RS-förlaga kostar allt mellan en spänn till en tusing.
I andra fall kan det ju vara ren okunskap (om du minns vår diskussion om mounts till aimpoints) eller ovilja (skulle aldrig sätta en PEQ 16 på min bössa). Eller helt enkelt ett sådant faktum att det man vill ha funktionen hos inte finns i RS-version.

2. Ofta är milsim och liknande inte specificerade i tid. Att i ett sånt läge kräva det ena eller andra av spelare är ologiskt (nu talar jag ur arrangörssynvinkel). Men jag förstår vad du menar. Det ser dumt ut ifall någon kommer i 90-tals woodland med ALICE till ett spel 2013 om det är påbjudet att man ska ha modern gear. Där är det också upp till arrangör att välja hur specifik denne vill vara. Om vi då säger att det inte förekommer ett krav från arrangör på utrustning annat än då SEAL-utrustning, då tycker jag att det är helt OK så länge man inte svävar för jäkla långt. 6-color och PASGT är väl inte så kul att se mixat med AOR-killar...
Sen är det ju så att många lag har en inriktning som sträcker sig över tid. Hos oss kör vi 2008-nutid, mest för att kunna köra både woodland/DCU men också AOR. Effekten av att alla skulle tvingas att bara använda utrustning som används idag på spel skulle bli för jävlig. En obefintlig andrahandsmarknad, utfattiga spelare eller helt enkelt dålig uppslutning på spel. Jag vet inte hur det är med dig, men jag ser hellre 100 spelare där alla har en relativt korrekt, hyfsat modern gear än ett spel med tio killar där allt har varit i Sandlådan.
Med tanke på att AOR kom into play 2010 så är det inte helt uteslutet att det än idag finns någon liten jävel bland dem som har ett par DCU-brallor liggandes ;)
Och när det kommer till att blanda två sorters fickor från uniformssystem är det inte lustigare än att svenska soldater med den nya västen använder gamla fickor.
Men stör det dig, Hammer, att det kommer folk och spelar SEALs i woodland och en MJK Mar-Ciras?

3. Här är vi dock helt överens. Det ser fel ut med jävligt fin gear och sen en babyblå sovsäck. Även om man inte behöver ha någon som garanterat har setts eller varit issue till just den enheten, så kan en random amerikansk militär sovsäck knappast vara fel. Eller att man, som du säger, köper nåt som ser ut att vara lite militärt.
Underställ och liknande är inte dyrare för att man köper PCU-versionen än nåt skit på Intersport, så där är jag med dig hela vägen. Men även här är det ju fint om man skaffar nåt som inte är vitt med röda hjärtan som alternativ till en Lvl 1/2.
Ryggsäckar är ju svårt. Jag skaffade mig en OD Tasmanian tiger i modell jättestor för att kunna använda till spel, men också till vandring i det vanliga livet. Dock sneglar jag på både Kelty och Mystery Ranch (Fan ta dig, Hammer...)
Det jag vill prata om är däremot förstärkningsplagg. För även om en värmetröja 90 på en SEAL inte stör mig nämnvärt är det alla som skiter i att köpa förstärkningsplagg och istället avbryter spel eller struntar i att spela för att det är kallt/blött som får mig att se rött. Likadant när det är milsim och någon drar fram ett grönt regnställ och ska spela SEAL med en massa nytt lullull. Jag hade gärna lirat med AOR2-ställ hela vintern, men det är kallt, alltså får jag använda de uniformssystem där jag har förstärkningsplagg. I detta fall, woodland.

Oavsett, för att sammanfatta. Jag köper att man har olika inriktningar och tidsepoker på sitt kit. Det är bra, roligt och skapar diversitet i sporten. Om det inte vore så skulle jag bli ledsen. Att däremot grotta ner sig detaljer gällande vilken ficka folk har eller skärning på uniformen är inget jag tycker är prioriterat.
Men, det ser förbannat trattigt ut när man kommer med svenskt överskott och ska spela SEAL/Delta eller vadsom. Likadant när man har annat skit och ska rättfärdiga det med nån långsökt historia om hur ens karaktär fick det hit och dit.
För att avsluta kan jag väl säga att även om man nu har förkärlek till något som inte stämmer med verkligheten, vare det väst eller annat, borde ens mål vara att förbättra detta för att också förbättra sin impression.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Bloodneed »

Jag tror att det hela handlar om olika tolkningar av vad milsim är . Militär simulering torde det betyda (samma på engelska) det är ett begrepp som är lika öppet för tolkningar som det finns individer. Impression däremot ett ord som kastas runt alldeles för ofta, när jag började lira var det mer eller mindre vedertaget (fick jag förklarat för mig) att man utgick från en referensbild eller dokument och försökte replikera det till största möjliga mån - även jag har slängt mig med ordet impression för att beskriva t.ex min hafsigt kittade pmc loadout jag för ett tag sedan.. Hur som haver vad vi kallar saker är ju mindre viktigt, vad jag däremot skulle önska (talar bara för mig själv,vet inte bad ni övriga känner) är att det skulle vara kul om det dök upp milsim med högre gearkrav . Jag själv värdesätter även jag till stor del det estetiska för mig skapar även den biten otroligt bra minnen, och är för mig är det viktigt. Sen har jag givetvis förståelse för de som rycker på axlarna när en del av oss klagar . Har alltid varit lite av en samlare och finner stort nöje att få lägga vantarna på en del/persedel som är lite svårare att få tag i. Senaste tiden har jag dock kännt att det faktiskt kan vara nyttigt att vi kollar intresse för spel med högre gearkrav, inte för att distansera sig från andra redan bra spel .. Utan mer för att tillfredsställa en minoritet (? Hur många vi nu är med samma syn).. Givetvis blir det ju något vi själva får ta tag i då vår syn inte ska påverka redan nöjda arr och spelare
CTR EP3 Championship White, nuff said

A_Müller
Admin
Inlägg: 320
Blev medlem: mån maj 21, 2012 2:41 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av A_Müller »

Sitter på jobbet och lär garanterat skriva ett faktiskt innehållsrikt inlägg och inte bara den notis som följer:

I det stora hela så tycker jag att det ser för taskigt ut om man spelar som SF och man egentligen inte har det som krävs för rollen, söndagsspelare som har problem med att vada igenom lite vatten och sitta på OP ett halvt dygn utan garantier för action bör inte anmäla sig som SF. Har du dessutom den mentaliteten så har du, rent generellt (i min mening) inte den dedikation till detalj som en SF impression (eller en impression OHT egentligen) kräver.

En impression innebär, för mig, att allt är RS, i den mån vi lagligt kan ha sakerna. Bössorna blir ju problematiska, viss optik likaså (NVGs, etc.), men lampor, bärsystem, fickor, camo, etc. ska allt vara korrekt, annars är det helt enkelt inte en impression, snarare "jag utgick ifrån...".
Notera att nej, Warrior, är inte ett okej bärsystem för en Ranger anno 2008. Då snackar vi snarare eagle pryttlar (vilket vi nästan alltid gör ändå när det gäller SEALs, Rangers, etc. (ja inte riktigt lika mycket nu på senare 2-ish år, men ja... ni fattar nog min poäng).

Sen hurvida 90-tals impressioner passar in på nästa CIDL spel låter jag Kether o Co. stå för (notera att detta är ett exempel).
Tycker arr att vietnam gear funkar för ett lir i modern tid när resten av grabbarna och tjejerna springer runt i crye uniformer så kommer jag ändå inte närvara det spelet.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Boogieman »

Hammer, jag håller med dig om att det här med "operator's choice" har i vissa fall tagit löjliga proportioner. Det är klart att handskar, kängor och sånt mekas det med, kanske till och med västar och annat, men vapenmässigt är det hela nog tämligen mer uniformt. Dock är det, som tidigare påpekats, jäkligt otroligt att en amerikansk soldat skulle ha ett par 90-kängor...

När det kommer till uniform efter AO så är det självklart. Dock är jag fortfarande av åsikten att om djungeln är mörk, lär AOR2 lysa som ett ljus, varpå en specialenhet förmodligen hade valt Woodland istället.

1. Bra att vi är överens. Men där, Müller, håller jag inte alls med dig. En impression är just en impression, en liknelse. Om det är kopior och välgjorda sådana, då liknar det ju fortfarande förlagan. Men att säga att något är en impression när inte ens västen är sådan som förbandet använder, då kan man väl diskutera enligt mig... Men, ska allt vara RS så lär det inte finnas många impressions i landet.

2. Ja, vi har ju löst det jävligt enkelt i våra gearkrav. Man använder den utrustning som används av det förband man efterliknar. Likadant ställs ett krav att alla ska efterlikna en speciell enhet. Men, samtidigt ser jag inget problem ifall det kommer spelare i DCU men med hyfsat modern utrustning. Även om den inte används i så stor utsträckning idag, är det fortfarande kanske en gear som var standard för bara något år sedan. Att de ska tvingas skaffa en helt ny gear eller utebli ser jag som lite tradigt. Men att sätta som krav att man ska ha en specifik utrustning för en viss enhet, det är knappast smart ur arrangörssynvinkel.

Sånt här är ju sådant som kan ältas till förbannelse. Men till våra spel har vi försökt att skapa en miljö där det är högt i tak men ändå begränsat vad för saker folk kan komma knatandes med.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

D-Cycle
Inlägg: 105
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:51 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av D-Cycle »

Frågan har stötts och blötts ett antal gånger men den är fortfarande intressant. Jag kan vara insnöad på relativt korrekt gear men lägger väl inte längre några astronomiska summor pengar på att införskaffa detta (inte om man jämför med t.ex. Hammer). :) I vårat lag accepterar vi repros. Köper någon en repro som ser dålig ut så blir denne mobbad och rättar förhoppningsvis till det. Men vi har insett att vi inte kan kräva tr00 RS-utrustning av alla eftersom det då aldrig skulle bli något av det hela.

Angående det Hammer skrev om AOR1 och tundran, så tror jag det här är en bild från Cold Repsonse i Norge, okänt år.
http://www.coldskills.com/pub_images/or ... 8_2050.jpg

Men generellt tror jag att vi gearintresserade airsoftare oftast snöar in oss relativt smalt jämfört med verkligheten, troligen beroende på att vi har rätt så lite koll på hur specialförband ser ut på riktigt. De foton vi ser är oftast foton där vi uppenbart kan identifiera specifika enheter på grund av specifik utrustning som man sedan tidigare vet att de använder. Det blir självuppfyllande profetsior. Bilderna med mer shady utrustning är inte lika lätta att identifiera och kan säkert likaväl misstolkas.

En av medlemmarna på Gearsoc postade ett bra citat för ungefär ett år sedan som är ganska talande:
The most current ODA I've worked with has everything from Airframes, TC2000/2002, MARCIRAS, EPC, SOHPC, woodland tiger stripe, desert tiger strip, multicam, blue jeans, custom combat shirts and pants, crye combat uniforms, issued ACU, etc...and this is all within 1 single ODA.

So yes, many SOCOM members really, truly, wear/use what they want as far as uniform and kit or they've just kept the goodies from past deployments and then, because it was issued at one point in time, they will continue to use it.
Hade jag och mina lagkamrater kommit i ovanstående blandning utrustning till ett spel och sagt att vi är SF och vi får ha den utrustning vi vill hade nog den blandingen uppfattats som "airsoftig" tror jag.

Någon annan på Gearsoc skrev följande:
AGR,

I clarified the POG not to insult anyone's knowledge, but to unequivocally state that I'm not highspeed. You appear to be more versed in military slang than I am.

I'm not really seeing a counter-point in your post. That's almost exactly what I previously said. Away from the flagpole dumb shit happens.

SOF uses whatever they want within the means of what they have. If the initial understanding was that "what they want" implies signaling the mothership and getting an instant airdrop of laser guided elephant launchers (made by H&K of course), then I concede that this would not happen. However, AFAIK an ODA can decide how many LMGs or sniper rifles to bring to a particular op. I imagine it's also an individual choice of whether to wear a CIRAS or a plate bag.

SOPs do exist, and they are very rigid. For example, even in the most ninjesque ODA there will be something like "strobe on the helmet, IFAK on the right, 3L of water anywhere". Or "never leave the house without VS17 and two chemlights". It is unlikely that an SOP would say "wear issued Altamas".

och slutligen ett citat av en USSF (okänd tidsålder) som han postat på forumet Professional Soldiers:
Uncle Sam issued me some pretty cool, custom stuff. It was often left behind so we could look like the locals.
Jag känner att jag tappade tråden lite i mitt letande efter citaten. Men jag tycker att en välmotiverad utrustning i relation till scenariot förhöjer stämningen rejält. Med motiverad menar jag att utrustningen och detaljerna stämmer överens med det man ska likna och att det finns en logisk förklaring till att man använder den ena eller andra grejen. Vem som sedan tillverkat specifika prylen spelar mig mindre roll, så länge den är lik originalet. En väl ordnad personlig utrustning för spel förhöjer ju inte den visuella stämningen för mig själv speciellt mycket då vi sällan står och speglar oss, men för alla andra ger det bättre effekt.

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Boogieman »

D-Cycle slog nog huvudet på den berömda spiken. Man gör det för andra, inte för sig själv.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

viqs
Inlägg: 222
Blev medlem: tis maj 08, 2012 3:29 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av viqs »

A_Müller skrev: En impression innebär, för mig, att allt är RS, i den mån vi lagligt kan ha sakerna. Bössorna blir ju problematiska, viss optik likaså (NVGs, etc.), men lampor, bärsystem, fickor, camo, etc. ska allt vara korrekt, annars är det helt enkelt inte en impression, snarare "jag utgick ifrån...".
Spelar för mig ingen roll om allting är the real McCoy, du kan fortfarande se ut som en tratt. För min egen upplevelse så ser jag hellre någon med mer kopior än riktiga grejer på sig som kan bära upp grejerna före någon tanig pajas som ser helt felplacerad ut.

Bild
90ish % av det grabben har på sig är riktiga saker, vad jag vet så är hjälmen en kopia och några småpryttlar. Resten är ockerdyrt RSDELTAAORDELUXEHYPEMODESMOKEWEEDEVERYDAY. Men det ser ju fortfarande inte bra ut. Han har ett fett kit, men det ser ut som skit.

D-Cycle tog spiken och skallade den igenom brädan.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

kreator
Inlägg: 538
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:16 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av kreator »

112kg och 9% underhudsfett är RS.

Jag har sett en stor del av domdär riktigt tr00 RS typerna på storspel med sina 65kg och 167cm. Ain't RS.
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Westesson
Inlägg: 94
Blev medlem: lör jun 02, 2012 8:02 am

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Westesson »

99kg, soldat på riktigt och gjort en vända till Afghanistan, det är ännu mer RS.... Så då borde jag ha mer rätt än dig?

Att klanka ner på någon för deras längd är inte riktigt shyst, inget någon kan göra något åt. Det är isf hur man uppträder som är det viktiga om man ska prata annat än gear.
Senast redigerad av 1 Westesson, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar