Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Krille
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Krille »

För milsim så tycker jag iallafall att bra kloner skall användas. Kanske inte TMC Aor1 på väst och byxor med dess senapsgula färg och konstiga nyanser.
Finns ju rätt många bra kloner på även dessa dyrare kamoflagen tex: Toysoldier, Allwin, Flyye(västar och även ryggor)

Just för ryggsäckar så kryllar ju inte marknaden av kloner i alla kamoflage, men man kan ju köpa något som passar hyffsat istället för att ta sin neongröna Everest som man hade på förra hikingturen. Om någon skulle gå till basen med en Camelbak ryggsäck som inte är i MC/Aor1 eller vad det nu "skall" vara, så skulle iallafall inte jag störa mig på det, då jag anser att den ser OK ut för endamålet.

Ang kringutrustning så kostar inte en militär sovsäck jättemycket pengar jämfört med en som säljs på Stadium, finns ju även modulära smidiga system som militären använder sig av beroende på grader som inte är tokdyra, dessa funkar ju ypperligt på campingturer och paddling inför sommaren dessutom. Desamma gäller liggunderlag,

Sedan kanske man bör ha Com utrustning som klarar av VHF/UHF och inte bara de 8 pmr kanalerna.

Achilles
Inlägg: 94
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Achilles »

Jag håller med dig till viss del Hammerhead men egentligen skulle man då behöva skilja på Impressionistiskt milsim och med milsim där det största fokuset ligger på att lösa uppgiften då dessa två inte alltid går hand i hand.

Jag tror dock att om man spelar så bra man kan efter sin förmåga och alltid försöker pressa sina gränser och slå personbästa samtidigt som man lägger ned ordentligt med tid att förbereda sig och vara noga med val av utrustning till varje specifikt MILSIM så tror jag dom flesta man spelar med kommer att vara nöjd och man kan åka hem med huvudet högt.

Är det för jobbigt att vara noga i förberedelserna så ska man nog undvika milsim både för ens egen och för andras skull.

Jag tror nog också att om man hela tiden går och letar efter saker och detaljer att reta upp sig på så får man heller inget roligt spel.

Kom också ihåg att verkligheten ofta överträffar dikten, jag har sett en operatör från ett känt SF förband bära med sig sin utrustning
i en jutesäck med hänglås då han anlände för tjänstgöring på en ambassad. ( inget jag rekomenderar på milsim dock ;) )
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

olaman
Inlägg: 55
Blev medlem: ons maj 23, 2012 12:40 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av olaman »

Her er mine tanker, i usammenhengende rekkefølge;

Jeg verdsetter en mann i sexy kit like mye som alle andre, men for meg er det ikke veldig viktig at alt er RS.
Så lenge jeg ikke kan se at noe er replica, så er det ett fett for meg.

"They use what they want"-argumentet.
Spiller du som en vanlig grunt, så gjelder ikke dette argumentet lenger, da får du bruke det som er utlevert.
Spiller du som SF-styrke, så bør du fortsatt ha tingene som signaliserer hvilken styrke du er, men man kan bruke TUWTW-argumentet på 3-5 ting - bytte en sekk, nye sko, andre briller, spille med cap.. ;)

Telt, liggeunderlag, soveposer og forsterkningsplagg blir forskjellige ting, og er litt avhengig av hva spillarrangøren prøver å oppnå.
Personlig må jeg nok si at røde og gule telt ødelegger jo stemningen litt om det skal være en militær telt-camp. Jeg forventer ikke at alle bruker woodland Bivy-bags, men det finnes jo sivile grønne telt som er gode! En liten Helsport-logo nederst i hjørnet plager meg ikke! :D Har man bare et rødt telt og arrangøren prøver å lage en "militær-leir", så kan man jo kaste over en presenning eller noe.
Soveposer plager meg overhodet ikke, de ligger bare inni telt. Skal du derimot ha den med ut i felt og sove under stjernene og noen kan komme til å se deg, da synes jeg man kan investere i en sovepose som i det minste er svart!
Regntøy synes jeg folk kan skaffe seg i tilnærmet riktig kamuflasje.
That said, jeg har "alltid" hatt ECWCS i Woodland, og har inntil nylig brukt den til alle vestlige kits.
Det har aldri vært noe problem for meg inntil nylig, hvor vi innså at vi skal ha lys kamuflasje til Berget i år, og da trenger vi lyst regntøy også.
Jeg synes det må være greit om regntøyet man bruker er militærfarget, og fra tilnærmet riktig land.
Et OD eller sandfarget regntøy ville jeg nok ha godtatt på spill, iom. at regntøy er et "unntaksplagg", og kanskje ikke er noe man vil legge mye penger i om man ikke er spesielt interessert i gear.

Men jeg tenker også at man har denne hobbyen, og man vet at man skal spille i fremtiden og vil trenge ting, så da kan man hvertfall ha det i bakhodet når man skal ha noe nytt.
Når jeg skal kjøpe nytt telt vil jeg først sjekke om det finnes noe som jeg også kan bruke til airsoft.
Jeg trengte ny sovepose, så da kjøpte jeg en Carinthia-pose som jeg kan bruke både på spill og sivilt.
Jeg trengte nytt utetøy, så da kjøpte jeg PCU lvl7.
Jeg trengte gamasjer til de gangene jeg går langrennmye fortere enn svenskene, så da kjøpte jeg noen "kule" noen i Multicam.

Jeg skjønner at folk ikke vil kjøpe nytt bare for airsoft, men når du først trenger noe nytt - sjekk om det finnes noe taktisk som dekker behovet ditt da!


Jeg liker å kjøpe RS-gear, og jeg liker å bruke RS-gear, og jeg liker å HA RS-gear med meg.
Jeg spiller med en sekk full av medicsaker jeg ikke kan bruke annet enn i fjern teori.
Om noen får lunge-kollaps i spill har jeg utstyr til å fikse det, men jeg tror ikke jeg kan bruke det.

For min del så handler det om å få godfølelsen i kroppen av å vite at jeg har de riktige tingene, og at jeg kan bidra til å øke spillopplevelsen til andre.
Jeg har RSgear kun for min egen del, og forventer ikke at andre har det.
Jeg håper dog at de kan bruke tid på å finne de riktige replicaene for å øke min spillopplevelse.

I tillegg vet jeg at det ikke skal stå på utstyret mitt - mitt aller første spill forsøkte noen å trekke meg ut etter at jeg ble skutt, og ble stående med halve vesten min i hånda - etter det har jeg visst at det var en forskjell på billig kina og RS-gear, med alle slags kvaliteter i mellom.
Alle som vil kan trekke meg ut etter vesten min nå, og jeg forventer det samme av alle andre.


Jeg synes også at det er helt greit at alle må begynne et sted, og søker man hjelp og råd er det ikke mye som skal til for å få et kult kit:)
På "vanlige" søndagsspill kan folk stille i hva de vil for min del, jeg synes det er helt ok at folk har rare kits og ikke vil bedrive impressions, men da kan man ikke forvente å få spille når det kommer storspill med strengere kitkrav heller!
David Beckham får ikke spille fotballkamp uten drakten sin, Michael Schumacher får ikke kjøre stock Ford Fiesta på banen, man får ikke komme med t-skjorte i begravelse, og man kan ikke hoppe fallskjerm uten fallskjerm!

Noe som dog virkelig plager meg er folk med gode impressions, men som ødelegger dem med Milspec-Monkeypatcher herfra til evigheten!


Det var litt av mine løse tanker rundt emnet.
Beklager forvirringen.

appslapp
Inlägg: 72
Blev medlem: lör maj 19, 2012 7:59 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av appslapp »

OT
"men faktum kvarstår; ett milsim är väldigt lite strid och väldigt mycket annat."

Detta är helt beroende av simuleringens scenario....gör arrangören ett scenario om 1 och 2 tagande av fallujah med deltagare som US marin/US infanteri så är det inget lågintensiv krig utan 100%, och tvärtom om man väljer typ scenario FN i Kosovo. Bara för att de flesta arrangörer (som skall ha all heder) väljer den senare typen av scenario så betyder det inte att resten är att betrakta som "speedball".
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Twist »

Boogieman skrev:att gå ner ett gäng kilon så att man inte behöver ha västen utspänd till max, det borde väl inte vara omöjligt?
Ny forskning visar att det faktiskt kan vara det. Jag rekommenderar samtliga att titta på dokumentären "Sanningen om fett" som har gått på Kunskapskanalen ett par gånger nyligen och borde finnas på Play. Den borde ganska effektivt täppa till truten på alla självgoda tunnisar som nedlåtande ser ner på oss som är naturligt överviktiga, inte för att vi frossar eller har dålig karaktär (de finns också) utan för att vi är födda med en genetik som innebär att vi måste kämpa, varje dag - för alltid, få att inte bli feta eller för att "gå ner ett gäng kilon".

Jag är själv 10 kilo lättare nu än jag var för 10 veckor sedan och ska ner 10 till cirka, vilket förmodligen kommer att ta dubbla tiden. När jag kommit dit är jag dock inte färdig. Då börjar den verkliga kampen - att bibehålla vikten. Det innebär att jag måste väga mig, räkna på energiinnehåll och skriva upp allt jag äter. Varje dag i resten av mitt liv. Den som tycker att det är "bara" kan ju få prova på det en månad eller två.


För att återgå till trådens egentliga ämne så verkar det lite som om att vi är tvungna att se bort lite från hur det är i verkligheten om vi ska bibehålla känslan av realism. Vissa saker upplevs som mera "airsoft" trots att de egentligen är mera RS. Man måste kanske leva med att airsoft, precis som film och teater, inte är verklgiheten utan en avbild av den och att avbilder ofta måste vara lite stiliserade för att registrera på rätt sätt?
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Welle
Inlägg: 394
Blev medlem: mån maj 07, 2012 5:55 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Welle »

Olman; can you please write in english instead. I think many have problems understanding norwegian. At least i do.

Do not mean to be rude 8-)
Lite finare, lite bättre

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Boogieman »

Twist, nu känns det som att vi går off topic, så du får ett PM med min syn på det hela. Och det handlar inte om att alla ska springa omkring i SF-form och tvättbräda...
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

colonel_crenshaw
Inlägg: 4
Blev medlem: tis maj 15, 2012 6:07 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av colonel_crenshaw »

Personligen så anser jag att en impression är ett försök att efterlikna verkliga soldater så när som möjligt, å för min del så funkar kloner rätt bra bara de har rätt färger/camo och ser rätt ut...
Hela "Det måste vara RS" grejen känns lite krystad.., det är lite som att säga att reenactors skall skjuta på varandra med skarp ammo..., hela grejen med impression/Milsim-reenactment är att SE UT och uppföra sig som riktiga trupper..., inte att vara dem på riktigt..

Sedan förstår även jag att man kan tycka att det är kul att kunna säga att hela ens kitt är RS..., men det huvudsakliga är väl ändå utseendet?

Att sedan helt OT diskutera vad som menas med SPELTYPEN milsim är ett ämne till en annan tråd...

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Twist »

Jag upplever lite begreppsförbistring här. Impression och milsim är inte riktigt samma sak. Det kan mycket väl vara så att många tycker att allt ska vara RS för att vara en impression (det begreppet kan man reda ut separat tycker jag) men man måste inte göra en full impression för att åka på milsim, det tycker mig veteligen knappt ens de mest inbitna entusiasterna.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Nixon
Inlägg: 406
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:34 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Nixon »

Allt RS är reenactment- nivå för mig. En av orsakerna att jag inte håller på med WW2-reenactment är att den communityn är så fruktansvärt anal, och om man tycker att det gnälls på repro och airsoftlejfande i den här hobbyn- this is nothing, I tell you, nothing! I min värld är det bra när det man ser mest av är korrekt: bärsystem/hjälm/vapen/ uniform. Att nån har ett tyskt spritkök eller en mörkblå sovsäck gör mig mindre, men jag tycker att det är respektfullt mot medspelare att dölja alla mina avvikande persedlar så gott det går. Sedan jag började spela US har jag slutat köpa någonting jag inte kan ha inom den airsoftsfären.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Skriv svar