Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Twist »

Jag håller med dig, Hammer, men det blir förvirrande att kalla det impression så länge "impression" för så många betyder "allt RS".

Vi behöver ett nytt ord helt enkelt. :-)

EDIT: Om det var mitt tidigare inlägg du svarade på så var det en kommentar till exemplen på att specialförband i verkligheten använder "vad som helst". Det kanske är realistiskt med SF i jeans och ALICE-sele men det känns "airsoft".

Jag är alltså inne på att man ska hålla sig mer till issued gear, oavsett hur det ser ut i verkligheten, och det är väl det du också är ute efter? Det är ju känslan av realism och inte faktisk realism vi är ute efter, eller hur?
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Twist »

Ja, absolut. Man skulle väl kunna sammanfatta det som att ju bättre koll man har på vad ett förband får ut, desto mer kan man avvika ifrån det utan att det blir fel?
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Mace
Inlägg: 240
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:33 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Mace »

Jag inflikar något jag någon gång skrev på gamla forumet, i en diskussion kring vilken utrustning SAS använder... När du spelars som SAS (SF) så gäller det att se mer ut som the real deal än the real deal gör... Detta för att inte råka klassas som PMC.

Vill btw säga att vi inom laget gör skillnad på impression och look alike, impression är allt rätt (inte RS men rätt). Medan look alike är allting troligt, vetigt och funktionsdugligt...

Vi spelar mer som look alikes än som impression & är nöjda med det, vi har kul. Och de flesta fattar trotts det att vi är UKSF av något slag.

Kan även till läga att alla seriösa arr i vårt av långa land inte har full koll på den senaste utrustningen eller hur uppdrags typer för alla olika SF förband i hela världen ser ut (vilket egentligen är mycket förståligt) men alla SF förband i världen är inte sniper/scout units... Vilket de ganska ofta är på större spel oavsett kategori.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance


Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Le Gradovic »

Frågan är nog snarare: Är det okej med en PC från Ferro, Tactical Workshop eller USTS förutsatt att de är i DPC/6094-design då samtliga av de tre nämnda tillverkarna använder äkta material, eller är det lappen med det röda lejonet (LBT) eller örnen (EI) som gäller för MilSim? I min värld är alla kloner som kräver en någorlunda inbiten att ta en extra titt efter "tells" en väst som är fullgod för MilSim. En uniform eller väst som fullständigt skriker kinaklon är däremot inte reko.

Visst är det dyrt som fan med en riktig 6094 i AOR1/2, och visst är 500 USD för en bra klon även det en häftig summa. Men man ska inte glömma att en enfärgad eller MC väst från den riktiga tillverkare ofta inte är så dyr som man kan tro (350 USD för en äkta LBT 6094 i MC). Att det sedan finns tillverkare som gör riktigt bra kloner på dessa (läs: Flyye) så kan man komma undan med en enfärgad 6094 som passar inriktningen (t. ex. NSW) och som inte behöver gå på mer än en tusenlapp. Tycker man att det är för mycket så kanske man ska fundera på om MilSim överlag är något man öht har råd med.
Sedan får man fundera innan man börjar med en inriktning huruvida man har lust att lägga 4 eller 40 tusen. Det finns fullgoda inriktningar som passar bra på MilSim där du kan få tag på exakt varenda pinal ur grundutrustningen issued för under 5 papp. Sen finns de sådana inriktningar där en radioficka kostar över 3 papp ensam.

Vi kan ta SEAL-kitt som exempel.

Herr Adam Bertilsson och hans polare vill spela DevGru, eller i var fall NSW på MilSim. Därför köper Adam en äkta uniform då han vet att klonerna snabbt avslöjar sig.
Han köper en Combat Uniform i AOR1 och en 6094A i samma mönster med fullt av tillbehör. Allt annat, inklusive hjälm och ryggsäck (med innehåll) är äkta. Adam betalar nästan 100 000 för prylarna, han hatar nämligen pengar, men fan vad snygg han är.
Adams kompis Cesar Davidsson hakar mer än gärna på, men har inte lika gott om pengar. Cesar köper sina prylar från Tactical Workshop eftersom han vet att de ser sånär som identiska ut. Ryggsäcken är i Coyote Tan, för det har han sett på bild att det funkar. Sånt som inte syns låter han vara av annan tillverkare (gaskök, MRE, verktyg osv). Hjälmen är även den en klon, men överdraget är äkta, så det är det ingen som märker. För säkerhetsskull målar han över ARCs osv med Krylon, så att ingen kan klaga på nyansfel. Cesar betalar knappt 20 000
Deras gemensamma kompis och tillika skarpskytt Erik Fredriksson vill också vara med, men han har inte råd med de dyrare klonerna på AOR1, så han hittar en Allwins AOR2-uniform, som är förbluffande likt originalet vid första anblick. Västar i AOR-mönster kommer inte på fråga, så Erik köper en Flyye 1961G i CT och en boonie i NWU-mönster för att slippa pimpa en hjälm. Ryggan är även den från Flyye och innehåller likt Cesar prylar han köpt i en friluftsbutik. Han betalar 3500 för allt sammans, och ser trots allt ut som en östkust-säl av finaste sorti.

Siste man, Gustav Helgesson köpte bara prylar från TMC, för han skulle absolut ha allt i AOR1 och kunde INTE kompromissa med enfärgade alternativ. Han betalar lika mycket som Erik Fredriksson, men får stanna hemma ändå, för TMC ser ut som fan. Ett rent angrepp på alla som försöker leva sig in i spelet.
Senast redigerad av 1 Le Gradovic, redigerad totalt 0 gånger.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

olaman
Inlägg: 55
Blev medlem: ons maj 23, 2012 12:40 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av olaman »

Jævla Gustav.
Han bare fatter det ikke.

Grim
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 17, 2012 9:50 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Grim »

En kul anekdot om milsim och dess utövare.

Vid två tillfällen på enskilda milsim så har jag fått skit för min Svenska utr. Personerna ifråga har kritiserat dels utrustning och bärandet av den. Allt jag hade med mig var RS då jag arbetar i försvaret.
Allt från LK100 och dess innehåll till min sv2000 var RS, till och med jag var RS god dammit :P

Endå så finns de dom som tror att dom vet bättre och känner att det är deras plikt som "ultimata milsimare" att säga till och klanka ner på medspelare.
De måste finnas tydliga riktlinjer vad som gäller för ett milsim och vilka krav arr har på spelarna.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

[pc1] rektorn
Inlägg: 56
Blev medlem: tor maj 24, 2012 4:42 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av [pc1] rektorn »

Om man vill försöka göra en hyfsat korrekt NSW-liknelse på spel, var kan man hitta bra ref-bilder?
Jag vet att det finns en hel drös på Gearsoc, och en hel del på Devtsix. Finns det fler bra källor?

viqs
Inlägg: 222
Blev medlem: tis maj 08, 2012 3:29 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av viqs »

Militaryphotos.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

Nixon
Inlägg: 406
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:34 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Nixon »

Le Grad- jag är inte säker på att jag håller med dig fullständigt. (du gör diskussionen mycket tydligare, Eloge!)
Om man på milsim kräver rätt uniform/rigg/hjälm/vapen, så ingår nog alla kloner där för mig. Inte för att jag gillar ful-gear, utan därför att det är ett glidande plan. Men där ditt glidande plan slutar finns det en lång räcka andra alternativ:

Inge Janson har rätt top och en OPS core bump, men smyger med sina dcu-brallor och sin uråldriga LBT0292 (för det har de visst haft!)
Kalle Listig läser gearkraven och mulnar. Hans gamla EB field uniform i multiscam får duga. Han drar nöjt på sig sin ferro DPC, i trygg förvissning om att ingen orkar tjafsa med en kille som har "rätt" väst. Hans fickor är svarta, Aor1, som riggen, MC, Tan och OD. Alla dessa färger har han på bild från 2012, så han vet minsann att de används. (ok, inte på en och samma,men NU ÄR DET SÅ! Ingen orkar sannolikt tjafsa, minst av allt arr, som har ett helt spel att dra, och detaljer får vänta till 2016.
Min tes, är allt från TMC kan låta pyton, men blandar man in 20 spelare till med den senare approachen blir det svårt att bestämma vad som är värst. Dessutom är det problematiskt att som arr göra gearkrav som kanske skär rakt genom folk perfekta impression. Säg att arr meddelar att bara NSW ska ha AOR 1 och 2, men bara det.,jag har kanske byggt min impression kring en APC i MC, och stöttat upp den med en chestrig i CT. Ska jag inte kunna åka, fast förlagan kanske är 6 månader gammal ?
Alternativet är inte heller tilltalande: en amerikanskt SF-läger.
30 operators. 17 har MC, i blandningar av combat pants/shirts och FU. 3 har AOR2, 4 AOR1, två har tan Crye, en har desert tigerstripe och 3 blandar friskt. Till det här har de riggar i MC, AOR1, AOR2, CT, RG och annan belagd färg. Det kommer att se för kackigt ut, RS eller inte. Twist har rätt i att RS-förlaga inte nödvändigtvis är rätt väg att gå en skara individer som inte pratar gear i detalj innan. Så förlaga, utan sync, riskerar att bryta illusionen för att det spretar nåt fruktansvärt. Att köra ett striktare race med tydliga regler gör att en del inte kan komma eller får problem med sin Impression, hur korrekt och realistisk den än är.

Lösning? Dunno. Det måste kanske bli en avvägning, men jag har inga råd var gränsdragningarna bör gå. Men det är oavsett inte enkelt. Och visst har Twist rätt när han säger att förlaga inte räcker, eftersom man inte kan/vill tro att riktiga förband ser ut som hejkomochhjälpmig.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Inlägg av Le Gradovic »

Jo jag förstår helt hur du menar, nu var nog mitt exempel lite väl hårddraget, men vad jag försökte förmedla var att man inte sällan ser variationer bland de riktiga förbanden. Har bara samtliga i en enhet samma uniform så kvittar det om 3 har AOR1-riggar/västar och 3 har CT-riggar/västar. Det kommer inte ens att uppfattas. Är CT-prylarna dessutom gjorda av Flyye så kommer det verkligen inte att märkas att det handlar om en klon. Vad som däremot sticker många i ögonen är när någon av ren dumdristighet siktar högre än de rimligen kan nå genom att köpa in en riktigt, riktigt ful/kass klon som skriker airsoft ur alla vinklar.

I dagsläget är uniformerna så väl klonade att det gör detsamma om det är en riktig eller fejk. Det kommer bara att märkas vid riktigt nära studerande. Det finns naturligtvis några som är bättre än andra, och jag ska passa på att lista dem här under, men att backa ner till en rimlig nivå för att bättre passa in i RS-skaran är bättre än att köpa kass skit. TMC's senapsgula AOR1 eller Emersons "AOR2" är så fruktansvärt långt från verkligheten att det bara ser fånigt ut. Lite som att ta på sig en crossdraw-väst ovanpå snickarbrallorna och kalla det "SWAT".

De klonuniformer jag anser är bra, baserat på utseende, är:
Emersons Gen 3 Combat Uniform Multicam (märk väl Gen 3)
Allwins Navy Custom AOR1 och AOR2 (senare versionerna)
Toysoldiers grejer
A2 AOR2 (tenderar dock att slitas)

De uniformer jag inte tycker är speciellt bra är:
Allwins gamla (ljus stretch)
TMC Multicam (brun stretch)
Emerson & Allwin Multicam (dock gränsfall, de är helt okej)
FFI AOR2 (skum nyans)

De uniformer jag tycker är rent skräp, utseendemässigt, är:
TMC AOR (1&2)
EMERSON AOR (1&2)
Andra, obskyra kloner.

Nu förstår jag om detta sticker i ögonen på vissa, och om andra känner att jag angriper något de själva tycker är bra. Jag vill därför påminna om att detta är mina högst personliga åsikter. Om någon annan vill dra linjen på annan plats så förstår jag det såklart, dessa är helt enkelt de uniformer (de först listade) som är riktigt svåra att särskilja från riktiga på avstånd.
Att jag bara valt att lista Combat Uniforms är för att jag anser att då man kan få tag på en äkta ACU/MARPAT/DCU/WL/DPM/ETC-uniform för under 500 kronor så anser jag att en äkta är det enda riktiga alternativet.
Sen måste man ju inte ha en Combat Uniform för sitt SOF-kitt. En äkta field uniform i t.ex. OCP el MC passar ofta utmärkt och ser garanterat helt rätt ut.

Med tanke på vad folk lägger bara på bensin och biljett så tycker jag att man kan kräva att någon lägger en femhundring extra på det där lilla extra.
Sen har detta med gear blivit väldigt känsligt märker jag. Om airsoft-Leif har 25 bössor för 2500 kronor styck så är inte det ett dugg konstigt, alla har garderoberna fulla!
Men när man försöker tvinga på folk dyrare västar och finare uniformer, då är man en översittare av värsta champagne-vaskarsort som är för insnöad i sin egen perfektionism för att uppleva empati för de som inte vill.
Airsoft är dyrt. Köper man bara hälften så många bössor så kan man skaffa ett häpnadsväckande kitt för MilSim, om det nu är vad man vill.

MilSim kostar pengar. Bara för att vara på HAM har vi i laget fått punga ut en jävla massa deg per skalle, men så har jag bara 3 bössor också.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Skriv svar