US Army Plate Carrier multicam?

Nicolai
Inlägg: 105
Blev medlem: lör okt 13, 2012 10:05 pm

US Army Plate Carrier multicam?

Inlägg av Nicolai »

Hej!
Är ganska ny inom mer korrekt gear osv. och hade tänkt börja spela som US Army. Deras camouflage just nu är ju dels UCP, men den ska bytas ut mot multicam till senast 2013, och MC har redan börjat användas av US Army till viss del. Tänkte iaf införskaffa US Army gear i multicam. Har inte råd med RS Crye Precision-prylar men vill ändå ha ett visst mått av kvalité, vad tror ni då om denna Warrior Assault System PC?

Bild
Från: http://www.uktactical.com/acatalog/Elit ... tiCam.html

Tror ni den funkar både som ett Special Forces-gear eller som mer vanlig infantry?

Och skulle den funka i MilSim som US Army?

Har letat en del men hittar alltid massa olika information som inte alltför sällan motsäger det andra man hittat, om nån kanske har en bra källa men inga exakta svar så är jag också jättetacksam för det, så kan jag leta vidare själv :)

EDIT* Ändrade Ämnet till mer passande titel
4 november 2012, 19:29:

Hittade även denna, motsvarande PC på Strikerairsoft:

Bild
http://www.strikerairsoft.se/utrustning ... ticam.html

Samma prisklass men kan köpas direkt i butik av mig => ingen frakt

Piroz
Inlägg: 48
Blev medlem: lör maj 26, 2012 10:43 am

Re: US Army Plate Carrier multicam?

Inlägg av Piroz »

Beror på hur nära det verkliga du ska komma.
Vet om att US. army grund soldater använder bland annat OTV, Ciras och något mer kommer inte ihåg namnet.
Men rent basic skulle jag kört på en CIRAS, lättare o hitta och förmodligen billigare också.

Nicolai
Inlägg: 105
Blev medlem: lör okt 13, 2012 10:05 pm

Re: US Army Plate Carrier multicam?

Inlägg av Nicolai »

Hm, fast blir lite konstigt då jag inte ens på Eagle Industries (som gör RS CIRAS) hittar en i multicam... Hittar CIRAS-liknande repro i MC, men oftast fake-multicam som inte matchar med kläder osv...
Eller kan någon hjälpa mig, är detta en CIRAS-repro eller bara nån random väst?

Bild

Och är det ens riktig multicam? Liknar iaf men alltid svårt att se exakt... :S

EDIT* hittade en CIRAS som ska vara av Eagle, konstigt då jag inte hittade de på deras hemsida http://www.eagleindustries.com/home.php

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: US Army Plate Carrier multicam?

Inlägg av Le Gradovic »

Amerikanska armén använder bara två olika västar bland gruntsoldater i dagsläget, och dessa är:
Improved Outer Tactical Vest (IOTV) Kostar i UCP cirka 300 USD och i OCP runt 500 USD
KDH Magnum TAC-1, även kallad Soldier Plate Carrying System (SPCS) Kostar i UCP cirka 250-400 USD och OCP 6-900 USD på ebay.

Båda görs i kloner av Pantac:
http://www.scopeandlaser.com/index.php? ... 26&lang=en
-Exemplet var i UCP men OCP finns.
http://www.scopeandlaser.com/index.php? ... 0Expiried!

Ingen utav de båda klonerna är perfekta (fel material på MOLLE-remmarna) men det är cirka 180 000 gånger bättre än en HELT annan väst i bara samma kamo.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Nicolai
Inlägg: 105
Blev medlem: lör okt 13, 2012 10:05 pm

Re: US Army Plate Carrier multicam?

Inlägg av Nicolai »

Tack så mycket! Fast nu blir ju problemet att SPCSen ser ut att ha lite trångt med plats för grejer och IOTV:n är mycket större och klumpigare, nästan för klumpig... aja, får fundera lite :)

A_Müller
Admin
Inlägg: 320
Blev medlem: mån maj 21, 2012 2:41 pm

Re: US Army Plate Carrier multicam?

Inlägg av A_Müller »

Skall du köra en 11B (Inf. / "grunt") utrustning så kommer det inte funka för även en "SF-look".
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Nicolai
Inlägg: 105
Blev medlem: lör okt 13, 2012 10:05 pm

Re: US Army Plate Carrier multicam?

Inlägg av Nicolai »

Såå Müller... skulle t.ex. Condorvästen funka för en "SF-look" enligt dig? Skulle de också kunna funka på milsim tror du eller lägger jag pengarna på en "söndagsspelväst"?

A_Müller
Admin
Inlägg: 320
Blev medlem: mån maj 21, 2012 2:41 pm

Re: US Army Plate Carrier multicam?

Inlägg av A_Müller »

Allt beror på hur långt du vill gå med en inriktning/impression.

Om du på riktigt eftersträvar att se ut som en specifik SF enhet så är efterforskning A och O.
Finns gott om info att hämta både här samt på forum som militaryphotos.net och gearsoc.

Generellt sett så ser man inte allt för ofta liknande västar på SF enheter, oftare så snackar vi plate carriers eller chest rigs av olika slag.
Men som sagt, vet du en enhet så är det mycket lättare att hjälpa dig just i frågan kring vilken modell/typ utav väst, etc.

I frågan om kvalité så finner jag alltid kopior över lag undermåttliga, även vissa märken som tillverkar åt militären gör rent skräp för vad dom kostar.
Sen att vissa individer har tur med sin väst och / eller inte sliter på sin utrustning som jag är en annan femma.
Jag köper uteslutande riktig utrustning, jag vet att den kommer att hålla, och skulle jag, mot förmodan, lyckas sabba den så står alla vettiga tillverkare bakom sin utrustning med livstidsgaranti.
HSGI, Original SOE, Tactical Tailor, Eagle Industries, Endom USA, Paraclete, PIG, Diamondback Tactical, LBT, etc. är exempel på tillverkare jag litar på.

Jag har, personligen, rivit sönder (utan att slita å slänga mer än jag gör med min andra utrustning) saker från Warrior, Blackhawk, Guarder, Condor, Pantac, mfl.
Många här håller inte med mig, en del gör det. Överlag så känns det som att många i sverige nästan enbart kör på kinatillverkat numera, både vapen och utrustning. Ja det är 50+ % billigare, men det håller inte lika bra.

Sen så ett generellt tips: Medan en RAV, CIRAS, IOTV, etc. ser jäkligt balla ut fullkittade med en miljard fickor så blir det ett helvete på längre spel, framförallt under spel där du får vandra mycket (Som det lätt blir en del utav om man spelar mer MILSIM spel än plastkastning på en söndag) och då kan jag rekommendera något lättare i form av en schysst chest rig för en överkomlig peng, alternativt en vettig RRV. Dom kommer att få plats med det du behöver, och du kan alltid köra med en ryggsäck och/eller extra vätskesystem. Det är lite lättare, lite tystare och mycket snällare när det gäller värme (blir jag varm så svettas jag rätt rejält, vilket alltid leder till 2 saker; imma på brillorna oavsett hur bra dom är och med vilken anti-fog teknik jag kör med samt att man blir kall när man slutar röra på sig och att frysa i svettiga kläder är aldrig kul).

Jag svarar gärna på frågor, både här och i PM. Det är alltid lättare när man har en persons budget och syfte/inriktning för att ge bästa råd.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Nixon
Inlägg: 406
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:34 pm

Re: US Army Plate Carrier multicam?

Inlägg av Nixon »

Det beror på vad man menar med att funka. De flesta kinavästar funkar, men kan gå sönder i en knipa. Min 6094 är sydd med raksöm, och går att dra itu med händerna. Den får man laga, vilket inte är helt enkelt alla gånger.

Vilken väst som funkar på milsim beror på reglerna. Ibland ska man ha en väst som används i förbandet, ibland ska man ha rätt färg, ibland struntar man helt i riggen så länge vapen och uniform är ok. Många gör ju mer recon-betonat på milsim, och då är en chest rig/h-harness att föredra. Svar: det beror på. Ju mer korrekt US Army, desto mindre SF.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Nicolai
Inlägg: 105
Blev medlem: lör okt 13, 2012 10:05 pm

Re: US Army Plate Carrier multicam?

Inlägg av Nicolai »

Ok, tack så mycket för svaret!! :) Är också en kvalité-älskare men för en första väst när jag inte heller har en fast inkomst (är fortfarande student) tänkte jag att en Condor nog håller måttet för en amatör, har än aldrig varit på något längre spel med ordentlig utrustning utan har kört typ vanliga kläder och nåt billigt vapen med kompisar, men vill nu gärna testa MilSim o så. Men känns overkill att köpa en riktig väst från Eagle/Crye mm. för hur mycket som helst, även om jag hade haft råd så känns det inte så smart att göra de :P kanske hör av mig i ett PM om jag har en mer konkret fråga som jag inte hittar svar på :)

Skriv svar