Bygga ihop nytt kitt

Piroz
Inlägg: 48
Blev medlem: lör maj 26, 2012 10:43 am

Bygga ihop nytt kitt

Inlägg av Piroz »

Tjena gubbs :)

Håller på att bygga ihop ett kit och behöver nu er hjälp med att göra det så realistiskt som möjligt :)
Har inte riktigt bestämt mig vad för inriktning jag ska göra, men har rätt så bra koll på vilka saker jag vill införskaffa.
Är givetvis med på att ändra på en del saker i kittet för att hamna under inriktning.

Hjälmen: Mich-2000 med norotos helst 1-hole men får duga med 3-hole om jag inte hittar första nämnda.
Rigg: Funderar på en crye JPC i multicam, någon som har något att inflika om denna modellen?
Har tidigare använt Pantac ciras och pantac PC w/ cb men dem har känts förstora och för hårda så vill ha något som sitter lite tightare runt kroppen och som erbjuder bättre smidighet framför allt vid cqb och mindre skogs spel.
Tänkt även till det ha ett molle bälte för fler fickor, samt lårhölster.

Uniform: Crye g2 combat uniform i mc.

Kängor: älskar mina belleville 300 men förslag på andra uppskattas.

Vapen är inget jag går in på för det kommer jag inte börja titta på fören nästa år :)

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Bygga ihop nytt kitt

Inlägg av Le Gradovic »

Vad är tanken med kittet? Du nämner att du vill göra det realistiskt; menar du så likt en förlaga som möjligt, eller så likt dina preferenser som möjligt. Om det är förlagor så är detta mina tankar om det du föreslagit:

Hjälm: MICH2000 är en mina ögon klumpig hjälm, och 2001, 2002an och framförallt FAST är bättre "komforthjälmar". Norotos 1-hole, vilket du vill ha, används bara av Army Rangers (75th) och inte ens de i så stor utsträckning längre. Rangers använder i dagsläget bara MICH2000 och till det har dom Cryes överdrag i multicam och ett Wilcox L3G10-fäste. Remmar från Ops-core.

Väst: JPC är en väll närmast det lättaste du kan få i PC-väg, och då det inte finns några andra västar inom DoD med västens uppdragsspecifikation så används den sporadiskt inom flera specialstyrkor . I regel så tar kombinationen av JPC och MICH2000 ut varandra då JPC lämpar sig för HSLD-uppdrag och, som namnet förtäljer, fallskärmshoppning, medan så inte är fallet med MICH2000.

Mitt tips är en 6094 från LBT, eller ett liknande derivat (DPC, SOHPC, APC osv). Lagom stora, lätta till vikten, men med plats för det essentiella.
Vanligaste utgivna västen bland dessa inom DoD är 6094-västen som används av t.ex. NSW, CCT, SF och MARSOC (för att få med en från varje branch).


Uniform: Crye G2; hundra tummar upp, vilket du kanske anat i din kontakt med RI. Använder själv den uniformen och den funkar riktigt, riktigt bra. Används flitigt inom olika specialförband och lämpar sig faktiskt riktigt bra i terräng. Satsa på en riktig dock, kopior av Combat Uniforms lämnar ofta en del att önska. Likaså knäskydden.

Kängor: Belleville är helt okej, och framförallt riktigt snygga militärkängor. Men i ärlighetens namn så finns det många kängor där ute som är bättre. Huvudsakligen olika trekkingkängor. Jag har själv ett par Patagonia Drifters, vilka går loss för cirka 1500, vilket i min mening är ett rimligt pris för ett par kängor. Merrell MOAB är lite billigare och väldigt populära, tillika många Salomonkängor. Bland de dyrare poppiskängorna finns tillexempel Asolo FSN 95.

Hoppas det hjälpte lite. Mina 5 i var fall.
Och som vanligt: Skall du bygga "RS"; hitta ref-bilder, identifiera objekt, köp. ;)
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Piroz
Inlägg: 48
Blev medlem: lör maj 26, 2012 10:43 am

Re: Bygga ihop nytt kitt

Inlägg av Piroz »

Le Gradovic: så likt en riktig förlaga som möjligt för att svara på min första fråga :)

Börjar vid huvudet, vet inte varför jag tänkte direkt på one hole förmodligen för att lite folk har tjatat på mig tidigare när jag byggde ihop med ranger utrustning. När det kommer till hjälmen så har du en poäng någon hjälm som vore lite mindre klumpig vore guld värt har spanat in FAST hjälmen ett par gånger då den ser ut o vara flera gånger smidigare o lättare än mich hjälmarna. har prövat på både 2002 och 2001an men båda känns lika klumpiga som 2000.

6094an har jag också spanat in dock är jag kränsen när det kommer till västar och vill gärna ha en så lätt som möjligt därav JPC:n :)

När det kommer till uniformen tänkte jag köra RS crye G2 :)

1500kr tycker jag låter helt okej för ett par kängor då jag älskar mina fötter och vill göra det så bekvämt som möjligt för dem så man slipper blåsor ojämnt tryck, sår etc. Men p.g.a skadade nervceller i vänstra ben så föredrar jag ett par lowcut kängor så att mitt ben slipper skicka massa konstiga signaler.

Hade tänkt o bli klar med projektet till ungefär juli nästa år så att jag även har tid att införskaffa vapen och tillbehör inför min 18års dag.

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Bygga ihop nytt kitt

Inlägg av Le Gradovic »

Jag tror att det lämpligaste för dig skulle vara att kika lite på bilder av AFSOC, i synnerlighet CCT. Bland Fast-hjälmarna är Element den tveklöst mest prisvärda klonen. Tjockt skal (till skillnad från Emerson) och bra pads.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Skriv svar