US Woodland Skalplagg ??

rike
Inlägg: 386
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

US Woodland Skalplagg ??

Inlägg av rike »

Jag undrar om det finns några Goretex skalplagg i US woodland ??

Jag hittar bara en "Goretex woodland cold weather parka". Det känns som att den kommer vara på tok för varm för en regning vår eller höstdag..

Vad använder ni som spelar i Woodland när det regnar ??

Goreplay
Inlägg: 160
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:52 pm

Re: US Woodland Skalplagg ??

Inlägg av Goreplay »

Du kan tacka mig senare :D http://www.garderoben.se/truspec-h2o-ec ... c-415.aspx

Edit: Vill man komma billigare undan så finns det nog kanske några "issue" jackor på ebay :P
-Skickat från min brödrost-

rike
Inlägg: 386
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: US Woodland Skalplagg ??

Inlägg av rike »

Jag har sett den jackan på bla ebay, om jag inte är ute och cyklar så beskrivs den där bland annat som en Cold Weather Parka ???
Eller den är mer som ett skalplagg och inte så hemskans varm ???
Eller det är kanske två olika plagg ??

http://www.ebay.com/itm/WATERPROOF-US-G ... 1c2a4b82d5

http://www.ebay.com/itm/NEW-US-ARMY-COL ... 3cc9993be3

Skimutis
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 30, 2012 8:19 am

Re: US Woodland Skalplagg ??

Inlägg av Skimutis »

Jo det är nog samma modell.

Det är ju delvis en personlig fråga. Jag vet folk som spelar i ECWCS på sommaren. Jag tycker den motsvarar en genomsnittlig gortexjacka, vilket jag personligen tycker är för varmt att marcha med packning i eller strida i när det är typ 10+ och uppåt. Helt klart en schysst jacka för mer lågintensiv verksamhet. Eller högintensiv verksamhet enligt vissa tydligen.

Det är iaf ett gortex-skalplagg och ingen vinterjacka om man säger så.

Goreplay
Inlägg: 160
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:52 pm

Re: US Woodland Skalplagg ??

Inlägg av Goreplay »

Det ska finnas innerjackor som man kan sätta dit vid kallare väder, Tror dock man måste köpa innerjackan separat.
-Skickat från min brödrost-

rike
Inlägg: 386
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: US Woodland Skalplagg ??

Inlägg av rike »

Jag har i flera års tid spelat i brittisk uniform. På spel så som Merc6 och andra milsim som det mer eller mindre regnat under hela spelet har den brittiska gortexjackan varit superbra att ha i daypacken och snabbt dra på över övriga plagg då regnet kommit..

Jag är ute efter något i den stilen. Helst vill jag ju såklart ha Woodland då det är ett alternativ som övervägs just nu. Men andra amerikanska mönster skulle oxå kunna funka..

Jag vill helst inte ha en jacka som gör att man blir på tok för varm när man är ute på uppdrag under milsimmen..

Jag vill alltså ha en enkel överdragsjacka i goretex att snabbt kunna dra på över befintlig klädsel då vädret växlar.

Jesus
Inlägg: 69
Blev medlem: mån jun 11, 2012 5:09 pm

Re: US Woodland Skalplagg ??

Inlägg av Jesus »

Instämmer i lovordandet av jackan som Goreplay rekommenderar ovan! Har en precis likadan och använder min nästan året runt! Största fördelen med den är att den går att öppna upp under armarna med två fiffiga dragkedjor när det faller regn en varm dag, man slipper svettas men håller sig torr från regnet utifrån. :)

Använder min året runt, har spelat i den i mellan -10 och +20, har man bara rätt plagg under så är man varken för varm eller för kall! (Dock svettas man ju ändå när det är 20 grader varmt ute ;) )

Ytterligare ett argument för den jackan är att den nästan inte väger någonting, och man kan vik-komprimera den så mycket att den får plats i en "flerbruksficka" på västen!
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

Skriv svar