Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim

Opus

Re: Spääcial Fårses imprässions utrustning och milsim

Inlägg av Opus »

Lite roligt att folk fortfarande har bilden av att alla elitsoldater är 2m långa och väger över 100kg :mrgreen:
http://i176.photobucket.com/albums/w184 ... 9ad640.png

För att säga något om ämnet...även om det är lite oklara frågeställningar

1. När det gäller Impression så tycker jag det bara ska vara RS prylar. Jag räknar inte det som en impression om någon fuskat ! Finns inga genvägar där för mig.
När det kommer till Milsim så bryr jag mig inte. När man är smutsig och insvettad syns inte det så mycket ändå. Dock om det är helt fel prylar och rangergreen så skulle jag väl i alla fall reagera och tycka att han kunde gjort det lite bättre. Det är ju trots allt Milsim och spelar man något SF förband så har man väl oftast intresset för gear och sitta och spana på en pinne, en hel helg.

2. Nu pratar jag om milsim:
Förstår vad du menar och måste erkänna att jag inte funderat så mycket på det. Och kommer inte riktigt ihåg hur epokstyrt milsim brukar vara ?
Oftast nutid eller något hittepå datum ?
Svårigheten där är väl....vem bestämmer gränserna ? Man kan ju styra det med kraftiga riktlinjer.
Samtidigt vem hade inte skrattat om UKSF killarna kom med US gear, för några år sedan. Eller ryssar med Eotech ? :P
Jag såg tex någon EOD film med någon SEAL i woodland goretex jacka och AOR1 rigg.
Elller foto på Devgru och AOR gear...och det finns säkert massa gamla rävar som gillar sin gamla insvettade gear.

Jag personligen har inte så stora problem när det gäller uniformer...riggar o ryggar och vapen. Även om man sätt AOR1 och MP5SD3
Jag tycker det känns svårt att sätta gränser på "rätt" eller "fel"...

3. Här är väl dem grejerna man prioriterar sist. För det är ju så mycket annan skit man behöver innan man oftast kommer hit. Och är väl kanske den största anledningen till att folk avbryter spel. Dålig utrustning och okunskap om hur man använder den...
Men det har väl hänt att man kliver in i ett 20-t'lt fullt av rosa Rusta sovsäckar och Ge-kås påsar ! :P
Gillar man milsim så är det väl egentligen här man borde lägga mest pengar, men oftast vill man ju se tuff ut och då hellre frysa lite extra. Så har jag själv gjort i alla fall haha...
Finns grymt mycket bra och billigt på Ebay ! Förstärkningsplagg, ryggsäckar, sovsäckar...speciellt om man har lite tålamod och orkar leta.

Med tanke på vad kl är så vet jag inte om jag skrev något vettigt ! Sorry....men liten slutsummering ! Impression = Jätteviktigt med rätt grejer. Milsim = Inte lika viktigt för mig personligen. Man ser ju ganska tydligt om någon har rätt viljan, när det kommer till gear och då brukar man komma undan.
När jag slänger in en granat i ett rum och går och in slaktar en svettig ryss, så kommer jag ändå inte komma ihåg vad han hade på sig, bara att han är ägd ! :P

För mig är det så mycket annat som är viktigare ifrån spelaren att jag nästan glömmer bort vad han hade på sig. Jag är inte heller så förtjust i lajvandet som det tyvärr bara blir mer och mer av. Orka åka på milsim betala 500kr och stå och prata en hel helg, med någon som klätt ut sig till taliban på knacklig arabiskskånska ! Då ligger jag hellre och stirrar på ett träd i skogen och inbillar mig att varje litet ljud är fi. Så då blir ju den här gearfrågan inte lika viktig for mig, som när det tex är en impression vi pratar om. Utan det kanske är på bilder efter spel som jag mer börjar reagera och fundera på sånt.
ARR har väl viktig roll här och sätta lite högre krav på dem som vill spela SF under milsim ? Inte låta alla spela SF, hårdare riktlinjer och begära lite mer info om dem som anmäler sig till dessa roller.

Edit: Ja men då kan man anmäla sig efter förmåga ? Så får alla vara med på milsim. Finns ju oftast ganska många olika roller man kan anmäla sig till. Ofta kräver dessa roller att man har fungerande utrustning och kommunikations medel för att man ska kunna göra ett fullständigt jobb utan att man ska förstöra någon annans helg. Säger inte alltid att det är så men oftast.
Sen finns det ju mängder av andra spel som folk kan vara med på, så det är ju knappast så att folk blir utan.
Och ja alla börjar vi på noll...då kanske man inte ska sikta för högt i början och köra SF roller ?
EH5 | TF Platypus

Goreplay

Inlägg av Goreplay »

alltså, när jag själv började med milsim för några år sedan så var det med ganska alldaglig gear. Prylar som jag införskaffat efter tycke, inte förband. Om än dock med fokus på amerikansk utrustning. Själv märkte jag inte någon som glodde snett i vart fall, kände mig mycket väl bemött. Milsim föll mig jävligt i smaken och jag blev inspirerad av de mer insatta grabbarna. Idag sitter jag på en ganska hyfsat korrekt SEAL gear.

mina 5 cent:
Vill man börja med milsim så gör det, oavsett vilken gear du har (kanske inte postapoc/zombiegear ;) ) Alla måste vi börja någonstans. Mer fancy/korrekt gear kommer med tiden om intresse finns...

Edit: Med det sagt så bör man givetvis respektera de gear-krav som kan finnas på milsim...
-Skickat från min brödrost-

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Sen behöver man inte oja så mycket över kostnader...

En bra grön sovsäck tex, bättre än en blå från Biltema, kostar ett par hundralappar mer.
Uniform, om den du har inte passar spelet, några hundra.

Slår vad om att folk lägger mer pengar på krogen eller datorspel. Antingen har man en hobby, med allt vad det innebär, eller så har man en fritidssysselsättning.

Vandalen

Inlägg av Vandalen »

@mayate

Som kether skriver så handlar det i början kanske mer om att köpa "rätt" utrustning.

Om du väljer att köpa en ryggsäck i OD ist för en jofa till samma pris eller en grön sovsäck från ÖoB. Så kommer iaf inte jag se snett eller gnälla på dig.

Om du dock utger dig för att ha en impression skulle det kanske vara en annan femma.
Quite frankly, I didn't even want to use you guys, with your dip and velcro and all your gear bullshit. I wanted to drop a bomb. But people didn't believe in this lead enough to drop a bomb. So they're using you guys as canaries.

Krille

Inlägg av Krille »

Drar mitt strå till stacken.

Impression i mina ögon är så rätt som möjligt. alla prylar bör vara "RS"
Om nu inte det är helt omöjligt att få tag på.

Sf i milsim går reproprylar bra. man kanske inte behöver alla fräcka fickor men repro aor1/2 samt en rigg borde man kunna få fram. finns ju även bättre kopior på det nu.
en ryggsäck som inte ser ut som en blommig semesterrygga.

Sen så tycker jag inte att man skall signa SF bara för att man har gearet.
självklart skall man också ha erfarenhet och verkligen vilja leva in sig i rollen.
Och följa arrs krav.

MaYAte

Inlägg av MaYAte »

jo visst jag förstår vad ni menar med att köpa rätt utrustning från början
men många äger redan sovsäck, tält, ryggsäckar osv och ska man då vara tvungen
att köpa ny för att saker man redan äger inte duger...?

visst om man ska införskaffa nått som man inte redan har så e de väll
klart att man försöker köpa något som passar...

kether: kanske lätt för dig att säga att man inte ska oja över kostnader, vissa måste faktiskt
vrida och vända på slantar för att ha råd med saker...även om de bara handlar om nån
tusenlapp...

hammerhead: airsoft är väll ändå den hobby vi håller på med, och milsim är en del av
den hobbyn...anser iaf jag....och skrev inte att du hade krävt RS på allt man har utan
menade bara att om man sätter ribban allt för högt så tappar man kanske mångas intresse
som skulle kunna börja med milsim och med tiden skaffa lika nice gear som dig t.ex...

men det känns nästan som att de e så många vill ha de av dom som har så höga krav...
bort med dom som inte e lika coola...å de känns trist...milsim scenen är inte alls välkommnand
känns de som...

påminner lite om hur golf var när de blev poppis i sverige och jag och pappa började spela,
ansågs som en snobbsport, för man skulle ha rätt kläder, rätt märke på dina klubbor osv,
annars var du banne mig knappt välkommen i sporten...

och som jag skrev tidigare så självklart ska det finnas regler och gränser men hur noga i detalj
ska man behöva vara...

ministry

Inlägg av ministry »

Jag håller med Hammer och till syvende och sist när drt kommer till just milsimdelen måste man ju följa de stipulat arr fastslagit.

Det finns en känsla av self-entitlement ibland, eller iallafall känns det så. "Jag borde få..", "Jag har rätt till...".
Det är ganska kontraproduktivt. Om spelet eller inriktningen inom hobbyn inte funkar för en av olika anledningar är det ingen annans fel. Det är kontraproduktivt att sätta ribban efter den lägsta nivån som presenteras istället för medelnivån.

Det handlat inte kanske om att ha refbild på sovsäcken mem den kanske iallafall bör vara OD så att man inte förstör känslan (vilket är det viktigaste) med sin superdyra och Sibiriensäkra neonrosa dito.

Nu finns det väldigt lite replikor inom mitt intresseområde förutom hjälmar så jag kan inte riktigt ge mig in på den diskussionen, men helhetsintrycket är viktigast tycker jag. Det mesta - i synnerhet repros - kan förbättras oerhört genon lite patina. Många glömmer det och kommer i spel med nytvättad stärkt kopia-<namn på amerikansk väst> som då sticker ut oerhört.
Verklighetskänslan som ligger grund till en god impression på spel sitter i hur sakerna på kroppen ser ut. Även en RS <tuff SEAL-väst> kan se helt fel ut om den är splitter ny och ren om all annan utrustning man bär är använd.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Kreator: jag måste bara bemöta det du skriver, hur OT det än må vara. Att säga att våra veteraner är likställda med Frälsningsarmén och att Affe är en semester är inget annat än bristande respekt. Nu har jag ingen aning om din militära erfarenhet, men ingen som varit i en sån situation skulle uttrycka sig på det sättet. Gör nåt ordentligt med ditt liv istället.

Oavsett har du en poäng. Det är svårt att bygga muskelmassa och att växa när man lämnat puberteten, men att gå ner ett gäng kilon så att man inte behöver ha västen utspänd till max, det borde väl inte vara omöjligt?

Och vem vill exkludera nybörjare? Det handlar mycket om att alla spelare ska nå upp till en viss nivå, för att spelet som sådant inte ska sjunka vad gäller utseendet på soldaterna. Men här handlar det varken om att man inte ska tillåta repros eller om att det blir totalförbjudet med allt annat än AOR, utan om att när man är nybörjare på Milsim med en militär känsla måste man iaf ha koll nog att göra medvetna köp.
Det önskar jag att jag gjort när jag började med sporten. :)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Finnen

Inlägg av Finnen »

Vill inte gnälla i onödan, men om man bör ha en hög standard på vilket gear man bär ut i spel, borde man inte samtidigt ställa en högre krav på hur man använder det?
Upplever det som att även impressionister och milsimmare har väldigt dålig koll på "uppdragsbaserad gear" är.
Ofta ser man ovannämnda som kittar på sig som att det inte fanns nån morgondag, vartenda molleloop ska vara i bruk, småplock som knappt används eller som tom. kan bli ett problem pga. risk för trassel eller onödiga ljud ska monteras överallt bara för att det finns "ref"?
Eller klassikern med spelare som drar ut på spaning med ökencamo (även på spel där det inte är ett direkt krav från arr.) och platecarriers mitt i grönskogen?

Varför kitta på sig utrustning man inte behöver eller som kan bli en direkt nackdel för uppgifterna?
"För det kan behövas", verkligen, så du behöver ir-strobe som ingen utanför din grupp kan id:a eftersom du inte informerat om den, du behöver en 3000-lumens vapenlampa som kan direkt blinda folk, du behöver rs popflares som inte ens får användas på området pga. brandrisken?
Eller varför inte klassikern: montera NVGs flera timmar innan skymning och bära runt skitet när det inte ens finns nånstans man kan använda dom?
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

MaYAte

Inlägg av MaYAte »

Ministry: Självklart ska man leva upp till dom regler som är satta av arr, jag har iaf inte förespråkat annat...
menar självklart inte att du kan komma till ett milsim med hängiga jeans, vitt linne, svart keps och en glock
och säga: Hej jag ska vara 50 cent på detta milsimet...

absolut ska man följa dom regler för gear som är satta...allt jag menade var att hur noga får man egentligen bli
på detalj nivå...? bara för att jag inte har den helt korrekta issued vapenlampan eller för att jag inte har
den häftiga karbinhaken på min väst som förebilden har ska man inte åka då...?
nånstans måste man ju ändå från båda håll komma till någon form av mellanväg...
eller är det antingen svart eller vitt...?

Skriv svar