Sjukvårdsutbildning för medics
Sjukvårdsutbildning för medics
The goal of the course is to enable you to handle the most common first aid situations, at milsim games and in nature. We will train in a tactical environment to be enable you to learn more about the role of the combat medic. And provide you with the tools to role play your way through a game.
We will be using the acronym “ABCDEFG” as the golden line trough our course.
The acronym stand for:
Airways.
Breathing
Circulation.
Disability.
Exposure/Environment.
Full set of vital signs.
GO- Evacuation.
We will cover all these subjects, and you will get to use the skills in tactical scenarios. Where you will get fake blood on your hands and have fun learning!
Date/Time: May 031700-051700
Price: 650 SEK. Price Includes all. (food, water, bandages and so on)
Amenities: Sleeping quarters underneath a roof will be available, bring necessary sleeping gear.
The course will be done in English and certificates will be given to passing students.
There is a limited number of slots available, and preferably, there will be one participant per team to start with. If there is room, we can fit more people from the same team.
The general conditions of GASF are applicable to this event.
We reserve the right to refuse anyone's application.
To apply: Send a PM to MikeKilo with the subject being MEDIC-YOUR NAME-TEAM
The PM must include
Name
Nick
Personal number (10 digits)
Cell phone number
Address
Allergies
For participation, the game fee must be paid in full before the event. Instructions on how to do it will be presented in an answer to your application.
Very welcome!
We will be using the acronym “ABCDEFG” as the golden line trough our course.
The acronym stand for:
Airways.
Breathing
Circulation.
Disability.
Exposure/Environment.
Full set of vital signs.
GO- Evacuation.
We will cover all these subjects, and you will get to use the skills in tactical scenarios. Where you will get fake blood on your hands and have fun learning!
Date/Time: May 031700-051700
Price: 650 SEK. Price Includes all. (food, water, bandages and so on)
Amenities: Sleeping quarters underneath a roof will be available, bring necessary sleeping gear.
The course will be done in English and certificates will be given to passing students.
There is a limited number of slots available, and preferably, there will be one participant per team to start with. If there is room, we can fit more people from the same team.
The general conditions of GASF are applicable to this event.
We reserve the right to refuse anyone's application.
To apply: Send a PM to MikeKilo with the subject being MEDIC-YOUR NAME-TEAM
The PM must include
Name
Nick
Personal number (10 digits)
Cell phone number
Address
Allergies
For participation, the game fee must be paid in full before the event. Instructions on how to do it will be presented in an answer to your application.
Very welcome!
Senast redigerad av 3 Boogieman, redigerad totalt 0 gång.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds
"SEALs letar refbilder på mig" -okänd
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Re: Sjukvårdsutbildning för medics
Jag tycker att det är en lysande idé. Något jag som har sjukvårdsutbildning och -erfarenhet efterlyser är en klar distinktion mellan de skarpa och de spelförhöjande elementen. En del av de metoder som används i krig, och därmed bör ingå i den spelade delen av medicrollen, är inte lämpliga att tillämpa vid skarp skada på ett airsoftspel. På samma sätt kan det vara bra att lära ut en del saker som inte normalt är en del av en combat medics reportoar.
Sysop
Backend Dev
Backend Dev
Ge gärna exempel. Jag vet att du har ordentlig erfarenhet av detta
CO ST36
- Twist
- Sysop
Ett snabbt exempel är avsnörande förband. De används i krig men ska absolut inte användas civilt. Däremot kan man med fördel ägna sig åt en hel del finlir som jag inte tror att militära sjukvårdare sysslar så mycket med, som att tejpa spruckna nagelband, massera vader och behandla småsår.
I princip är det vi behöver skarpt en civil sport- och fritidsskadeutbildning medan det vi behöver för att skapa stämning på spelen är mer hur man fejkar militär sjukvård.
I princip är det vi behöver skarpt en civil sport- och fritidsskadeutbildning medan det vi behöver för att skapa stämning på spelen är mer hur man fejkar militär sjukvård.
Sysop
Backend Dev
Backend Dev
- Twist
- Sysop
Det bästa sättet att lära sig fejka något är förstås att lära sig att göra det på riktigt så det ena utesluter inte det andra. Man ska bara ha koll på vad som är vad.
Sysop
Backend Dev
Backend Dev
Ang vad som bör vara med ur rent medicinsk synpunkt så är det kanske lättast att lista de vanligast förekommande skadorna och sen ta med de som man faktiskt kan göra något åt som lekman?
Mindre brännskador (sprit/gaskök)
Stukningar/vrickningar
Skrapsår
Skärsår
Tänker då i första hand på skador man som sagt kan behandla på plats och med vad man har i ett enklare medkit.
Ögonskador antar jag man inte bör göra mycket åt förutom att skölja rikligt innan personen kan få ordentlig vård men skadar inte att ta med vad man kan göra.
Hur förflyttar man skadad? Oftast är områden rätt oländiga och de fordon som används ingame har det nog bra mycket lättare att ta sig fram och möta upp en ev ambulans vid safe.
Självklart ska man vara försiktig i överkant att öht flytta på en skadad men det finns ju tillfällen när man direkt kan utesluta allvarligare skador men som ändå är svåra att förflytta på lämpligt sätt så som tex benbrott eller rejäla snedtrampningar.
Edit:
Förflyttningsteknik! Se för f*n till att få med detta, sett många mardrömsexempel på hur folk lyfter "skadade" under spel och det är väldigt lätt att skada sig om man gör fel. Om inte för sin egen skull så för att säkerställa att man inte skadar den man bär när man rasar ihop i en hög med ryggskott eller värre
Mindre brännskador (sprit/gaskök)
Stukningar/vrickningar
Skrapsår
Skärsår
Tänker då i första hand på skador man som sagt kan behandla på plats och med vad man har i ett enklare medkit.
Ögonskador antar jag man inte bör göra mycket åt förutom att skölja rikligt innan personen kan få ordentlig vård men skadar inte att ta med vad man kan göra.
Hur förflyttar man skadad? Oftast är områden rätt oländiga och de fordon som används ingame har det nog bra mycket lättare att ta sig fram och möta upp en ev ambulans vid safe.
Självklart ska man vara försiktig i överkant att öht flytta på en skadad men det finns ju tillfällen när man direkt kan utesluta allvarligare skador men som ändå är svåra att förflytta på lämpligt sätt så som tex benbrott eller rejäla snedtrampningar.
Edit:
Förflyttningsteknik! Se för f*n till att få med detta, sett många mardrömsexempel på hur folk lyfter "skadade" under spel och det är väldigt lätt att skada sig om man gör fel. Om inte för sin egen skull så för att säkerställa att man inte skadar den man bär när man rasar ihop i en hög med ryggskott eller värre
- Twist
- Sysop
De absolut vanligaste skadorna jag har behandlat på spel utöver dem Stygge nämner är uttorkning, solbränna, insektsbett och skoskav.
+1 annars. Det där med förflyttning av skadade är något man bör titta på. Som utgångspunkt flyttar man bara allvarligt skadade ur farligt läge civilt, annars inte, men om det är väldigt svårt för ambulans att komma fram kan det vara något man i samråd med 112 väljer att ge sig på och då är det bra om man har koll på hur det sker säkrast. Sen finns det ju lägen som inte kräver ambulans men där folk behöver flyttas och in-game förflyttning av skadade också.
+1 annars. Det där med förflyttning av skadade är något man bör titta på. Som utgångspunkt flyttar man bara allvarligt skadade ur farligt läge civilt, annars inte, men om det är väldigt svårt för ambulans att komma fram kan det vara något man i samråd med 112 väljer att ge sig på och då är det bra om man har koll på hur det sker säkrast. Sen finns det ju lägen som inte kräver ambulans men där folk behöver flyttas och in-game förflyttning av skadade också.
Sysop
Backend Dev
Backend Dev
Ja altså får ni tag i någon som är certifierad i utbildningen då behöver ni inte anpassa det till airsoft, tror vi alla kommer kunna gallra den informationen.. Fruktansvärt coolt att kunna få ner sådant på papper. Kosta får det kosta vad det kosta vill
CTR EP3 Championship White, nuff said
Vi har en instruktör som är redo och har en kurs han kan köra. Men det finns säkert saker som man kan lägga till och tweaka för att det ska bli mer AS-anpassat.
Twist, jag funderar lite på det du skrev om att man ska lära sig annorlunda. Jag är osäker på det, även om jag fattar att vissa saker är fruktansvärt onödiga. I den riktiga världen har jag, trots min relativt korta sjukvårds- och TOSutbildning, fått lära mig hur man gör om tarmarna hänger utanför kroppen. Det är kanske inte nåt som skulle behöva användas, men skulle det verkligen hända så är det riktigt allvarligt och det skulle vara bra om det fanns någon på plats som hade en aning om hur man förbinder en sån skada. (Därmed inte sagt att detta kommer läras ut under kursen eller att kursen skulle vara tillräckligt för att behandla en sådan skada)
Den stora skillnaden ser jag, liksom du, ligga i det här med avsnörande förband. Det kan vara roligt att veta hur en CAT funkar, men att använda den är direkt farligt om det görs fel.
Stygge, det var en bra lista. Sånt händer alltid i olika utsträckning.
Just det där med förflyttningen är en riktigt bra idé. Jag ska se till att det händer, för det är nog det vi har mest nytta av i sporten också.
Tack alla så hjärtligt för tipsen, det är genom att brainstorma fram idéer tillsammans som ett sånt här projekt kan bli riktigt bra
Twist, jag funderar lite på det du skrev om att man ska lära sig annorlunda. Jag är osäker på det, även om jag fattar att vissa saker är fruktansvärt onödiga. I den riktiga världen har jag, trots min relativt korta sjukvårds- och TOSutbildning, fått lära mig hur man gör om tarmarna hänger utanför kroppen. Det är kanske inte nåt som skulle behöva användas, men skulle det verkligen hända så är det riktigt allvarligt och det skulle vara bra om det fanns någon på plats som hade en aning om hur man förbinder en sån skada. (Därmed inte sagt att detta kommer läras ut under kursen eller att kursen skulle vara tillräckligt för att behandla en sådan skada)
Den stora skillnaden ser jag, liksom du, ligga i det här med avsnörande förband. Det kan vara roligt att veta hur en CAT funkar, men att använda den är direkt farligt om det görs fel.
Stygge, det var en bra lista. Sånt händer alltid i olika utsträckning.
Just det där med förflyttningen är en riktigt bra idé. Jag ska se till att det händer, för det är nog det vi har mest nytta av i sporten också.
Tack alla så hjärtligt för tipsen, det är genom att brainstorma fram idéer tillsammans som ett sånt här projekt kan bli riktigt bra
CO ST36
Roligt initiativ. Mer fokus på riktig sjukvård tror jag bara är bra.
Och en liten kommentar till Twist angående avsnörande förband. Det är ren idioti att bara avgränsa det till militär verksamhet, det kan och har räddat liv även civilt, exempelvis vid katastrofblödning pga bilolycka. Men det vore definitivt en idé att den som sätter ett avsnörande förband (exempelvis en CAT), har utbildning på den, och kan avgöra när det är lämpligt. Det är numera definitivt en del av min första förbands-utrustning.
Och en liten kommentar till Twist angående avsnörande förband. Det är ren idioti att bara avgränsa det till militär verksamhet, det kan och har räddat liv även civilt, exempelvis vid katastrofblödning pga bilolycka. Men det vore definitivt en idé att den som sätter ett avsnörande förband (exempelvis en CAT), har utbildning på den, och kan avgöra när det är lämpligt. Det är numera definitivt en del av min första förbands-utrustning.