Sida 1 av 5
Fordonsregler.
Postat: lör dec 01, 2012 7:31 pm
av Mad John
Japp, då kör vi. Här kommer ett förslag med generella regler för fordon.
- När en RPG slår ut ett "bepansrat" fordon har reglerna varit att RPG-skytten skall stå ca. 50-75 meter framför fordonet.
- När det gäller IED's så skall fordonet passera när man smäller av denna (inom ett visst antal meter).
- När det då gäller 40mm granater, kan inte skytten stå 10-20 meter framför fordonet?
- För icke "bepansrat" fordon gäller samma regler. Nackdel med icke "bepansrat" fordon är att vindrutorna är nervevade.
Det skall faktiskt vara till fördel att ha ett fordon med i spel, bepansrat eller ej.
Jag tror att med dessa enkla och grundläggande regler kommer man långt.
Re: Fordonsregler.
Postat: lör dec 01, 2012 7:58 pm
av rike
Mitt förslag..
RPG/P-skott/Granatgevär
Vapnet skall ha tydlig knalleffekt och en laser att "måla fordonet med efter skott för att visa vilket fordon som slagits ut. Skytten kan befinna sig var som helst inom skotthåll för en normaltrimmad AEG.(personalen på fordonet ansvarar för eventuellt träfftagande, skytten ansvarar för att vapnet ger märkbar knalleffekt)
- Bepansrat fordon, fordonet slås ut men personalen överlever och MÅSTE göra avsittning omedelbart. Fordonet kan inte lagas.
- Obepansrat fordon, all ombordvarande personal är utskjuten. Fordonet kan inte lagas.
IED
vapnet skall brännas av något framför fordonet så föraren ser vad det är som har detonerat.
- Bepansrat fordon, fordonet slås ut men personalen överlever och MÅSTE göra avsittning omedelbart. Fordonet kan inte lagas.
- Obepansrat fordon, samtliga på fordonet är utslagna..Fordonet kan inte lagas.
40mm granater
En 40mm granat avfyrad från en granattillsats måste ha träff i fordonet för att ge effekt vilket ger vapnet en avsevärd svårighetsgrad beroende på terräng..
- Bepansrat fordon, fordonet slås ut men icke träffad/markerad" personal överlever och MÅSTE göra avsittning omedelbart. Fordonet kan lagas på plats och fortsätta färden efter ett riktigt däckbyte..
- Obepansrat fordon, samtliga på fordonet är utslagna. Fordonet kan INTE lagas.
6mm kulor från karbin, kulspruta eller liknande vapensystem.
- Bepansrat fordon, fordonet måste inte stanna och "icke träffad/markerad" personal överlever. Fordonet kan användas under strid i begränsad skala. Efter massiv eldgivning skall fordonet stanna men kan lagas efter ett riktigt däckbyte.(ha med domkraft och reservhjul)
- Obepansrat fordon, fordonet måste stanna direkt men "icketräffad" personal måste göra avsittning. Fordonet kan lagas och fortsätta färden efter ett riktigt däckbyte.(ha med domkraft och reservhjul)
Det är alltid fördel att ha fordon på spel, men de skall inte användas om opåverkbara bussar för personaltransport.
Dessa regler bör inte vara så svåra att minnas i fall de används generellt på milsim....
EDIT >>
- Utslaget fordon markeras med en orange saftblandare på taket, synlig i alla riktningar.
- RPG/P-skott. icke omladdningsbar och måste efterlikna en verklig förlaga samt ha en viss vikt(något man kan bestämma i separat tråd)
- Granatgevär, måste efterlikna en verklig förlaga samt ha en viss vikt(något man kan bestämma i separat tråd). Vapnet kan laddas om men granaterna måste ha en viss vikt och storlek..
- IED behöver inte avge avsevärd knalleffekt men bör avger gott med rök så det tydligt framgår för föraren att en IED detonerat.
Re: Fordonsregler.
Postat: lör dec 01, 2012 10:06 pm
av Thinker
"Det skall faktiskt vara till fördel att ha ett fordon med i spel, bepansrat eller ej."
Så jag gissar det inte räknas som fördelar att slippa bära på tyngre gear och större ryggsäckar genom skog och mark för ett längre spel, eller att förflyttningar går snabbt om det finns vägar, eller att de som kommer dit via fordon är utvilade, eller att det nästan är omöjligt identifiera fordon framifrån på spel, speciellt på natten när lampor kommer mot en så att det är först när de kört förbi man kan identifiera om det var civil/vän/fiende, eller att fordon i många fall förflyttar sig via vägar där det enligt regler inte får föras strid eller sunt förnuft stoppar det, eller att bilburna tendrar åka till burgerking och annat när de är utskjutna eller bara vill ha frukost/godis på vissa spel, eller att många fordonsburna grupper anser sig vara över att göra allting som inte innebär de kan använda sitt fordon, eller att utskjutning innebär löka omkring tills man snabbt kör till respawn för sedan nytt spelade jämnfört mot att gå iväg ofta längre sträcka till en respawn och stanna där utan skydd, eller att regn, vind och temperatur skydd inte alls är fördelar?
Nä, jag gissar de behöver några fördelar till.
Tycker personligen ökningen av fordon på senaste årens spel mer ställt till det än gjort spelupplevelser bättre. Det är alltid massa problem med framför allt fordons regler, och gnällande om att det inte finns tillräckligt med vägar, att det bara blir bakhåll vid vägar, eller att folk försvinner offgame under längre tider, eller det finns folk nog till de uppdrag som inte kräver fordon.
De bästa fordon användande på spel, och igentligen det enda som är "bra", är en mindre eller större lastbil med oskyddade flak som kan flytta större mängd spelare vid behov, och som inte det är några snack om att kräva special vapen som bara får användas under vissa omständigheter eller lägen och vapen som tenderar vara väldigt temperatur känsliga eller problematiska på andra sätt. Det andra "fordonet" är enkla båtar som gummibåtar och sådant för kunna flytta mindre mängd spelare via vatten och sjöar på de vanliga spel områdena.
Re: Fordonsregler.
Postat: lör dec 01, 2012 11:03 pm
av Kether
Håll er till ämnet. Vi diskuterar fordonsregler. Inget annat.
Re: Fordonsregler.
Postat: lör dec 01, 2012 11:19 pm
av Toker
Tycker att det ska räcka med en 40mm granat för att en bil/lastbil ska vara ute så kvittar det om den e bepanstrad eller inte.
Tycket det är konstigt att allt ska vara såååååå RS förutom fordonsreglerna.
Titta bara hur mycket t.e.x en 40mm granat har utveklats. Där finns dom som tar ut en bepansrad bil.
Så varför inte spela efter det?
Finns ju även pansarbrytande ammo så ett fönster kan ju inte direkt vara ett problem vid auto. Eller?
Re: Fordonsregler.
Postat: lör dec 01, 2012 11:30 pm
av Bay Cat
Det känns inte så mycket om RS frågan snarare om hur man kan lösa det kring om huruvida det är en 40mm eller en autoskur och hur det uppfattas mot en bil.
Skjuts den rakt fram ifrån på ljusa dagen och föraren klart och tydligt kan se så är det inget problem men de flesta fallen är inte så är min uppfattning.
Re: Sv: Fordonsregler.
Postat: lör dec 01, 2012 11:53 pm
av maximillian
Även autoskurar och 40mm på vindrutan är ganska lätt att missa dagtid...
Särskilt om man åker runt på grusvägar, det gäller nästan att man ser kulorna eller skytten.
Det brukar krävas en salva rakt på föraren i sidan för att man inte ska missa det, även om det vårt innebär att det är passageraren fram som ryker då vår Land Rover är högerstyrd:-)
Någon mer effektiv lösning måste ju finnas, vet inte om en laser streakad över vindrutan är bättre? Förutsatt att skytten har en kastare under bössan eller en RPG dummie eller dyl.
Re: Fordonsregler.
Postat: sön dec 02, 2012 12:18 am
av Bloodneed
är det inte en idee att använda sig av säg en Blå V-lite eller stark lampa i annan färg än rött för att markera att man skjuter rpg i mörker? . tänker att har man klar sikt mot fordonet(frontalt) så borde en blå/grön/gul lampa synas ganska bra i mörker
Re: Fordonsregler.
Postat: sön dec 02, 2012 7:23 am
av delendam
Skurar och 40mm bör inte användas mot flygplan och helikoptrar, därför är det en dålig generell regel för fordon.
Skurar och 40mm hörs dåligt i bepansrade fordon tex stridsvagnar och APC, därför är det en dålig generell regel för fordon.
Enda bra lösning är ett Ir-system eller liknande.
Re: Fordonsregler.
Postat: sön dec 02, 2012 8:23 am
av Droopfy
Hur vore det om vi här på forumet kunde enas om en teknisk lösning för detta. Många ideer finns och att bygga på en ir-laser eller liknande på ett raketgevär och en mottagare av något slag, samt signalsystem på bilen till en rimlig peng vore väl ingen omöjlighet.
Annars tycker jag nog resonemanget kring att man skall ha en klar fördel med fordon och att dessa inte ska kunna skjutas ut av random m203 är rimligt.
//Droopfy