Proffsigare arrangemang

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
vladimir
Inlägg: 4
Blev medlem: tis okt 16, 2012 3:38 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av vladimir »

Tjena.

Rekvisita är inte nödvändigt för att ett spela skall bli bra.
Även spelare skaffa dyr rekvisita, fin autentisk gear, NVG, bilar som moddas mm,mm.
Vårat lag har skaffat 12-tält, tillgång till Quad och till och med vitablixten inför Wendigo (tyvärr inte riktigt tillräkligt med snö)
Vårat lag spelade vid minst 2 tillfällen ren B-styrka under Wendigo och det har jag inget emot att ställa upp på bara jag får chans att spela lite själv utan toppstyrning.
Detta gör vi med minst 2 saker i sinnet att både jag själv och mina mot/medspelare skall få en cool upplevelse.

Ett förslag till arr.
Efter ett spel skriv en sammanställning av vad som hänt spelmässigt under spelet och posta den.
Ex
styrka X lyckades med uppdraget "placera avlyssnings utr på styrka Y coms" vilket ledde till att X lokaliserade Y ,missilbatteri.
mm,mm

gör det lättare för deltagar att förstå vad som hänt och man kan tillbakavisa evntuella "arr hjälpte X hitta Y bas" kommentarer.
skriv ner hur det funkade för er att so arr. vi glömde det, den här regeln funkade inte dett var en uppskattad del, så ni kan titta lite till nästa spel.

Ha det gött

Crapgame
Inlägg: 140
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:17 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Crapgame »

Bästa spelen jag varit på utifrån de för & emot argument ni tagit upp i tråden måste jag säga 1. Pandion och 2. Fun to be Had.
Dem spelen fick man verkligen valuta för pengarna och man visste vad man fick, på FTBH så visste de som spelade Talibaner att de kanske fick jobba ur ett underläge, men dom tyckte det var kul.

det är ju där skon klämmer, kritiken på spel som Nordic Operations verkar ju komma av att de som fått spela ur ett underläge inte visste det innan, naturligtvis klagar de efteråt medan de som fick fördelar kände att det var ett bra spel för de upplevde att de fick vad de betalade för. MEN i slutändan blir alltid ett spel vad du själv gör det till, har du en negativ inställning så ja då blir det en negativ upplevelse, men precis som i verkliga livet så kommer det motgångar, hur du möter dem är upp till dig. man måste försöka anpassa sig. Känner du dig ändå missnöjd, ta upp det med arrangörer på plats innan du åker hem.

Jag besöker berget varje år, sedan B5, och visst det är inte alltid perfekt MEN det blir vad man gör det till. jag tycker det är jätteroligt att få samlas 1 gång om året med vänner från olika länder som man lärt känna genom berget och att få lära känna nya. Som Filipinerna på B8, jag satt utskjuten med en av dem som var på motsatt sida men vi hade skitkul tillsammans och han var helt tagen av den nordiska naturen. Bara det var ju värt sin vikt i guld.

Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Supernaut »

För det första är jag stolt över flera nämner våra tidigare som bra (En jävla helg, Fun To Be Had, För en näve grus, etc). Det här tänder direkt suget att arrangera lite spel under 2013. :)

När det gäller förhållandet mellan deltagare och arrangör så är jag inte intresserad av att vara en tjänsteleverantör till en kund när det gäller milsim. Vi sätter en ram och struktur för den upplevelse som vi sedan skapar tillsammans. Vi har alltid varit noggranna med att inte lova saker vi inte kan hålla och låta eventuella feta prylar bli en glad överraskning om de går att få till. Vi är också väldigt noggranna med att ställa tydliga krav på våra deltagare, förmedla vår vision och ta reda på vad de förväntar sig och vill. Tydlig kommunikation och skarp vision uppbackat av en jävla massa slit är det som gjort våra arrangemang till framgångar, inte specialeffekter eller att försöka bräcka andra. Vi vet vad vi vill, vi vet vad vi själva gillar att spela och vi tror oss veta hur vi ska arrangera sådana spel som funkar.

PS. Marsu, fy fan vad fint att se dig tillbaka i gamet! Det värmer mitt hjärta. :D

Da vinci
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 09, 2012 5:10 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Da vinci »

Hammerhead: Det ända jag och mina lagkamrater kan göra är att komma förberedda, utrustade, motiverad och med en positiv inställning.
Detta gör vi varje gång vi åker på spel. Vi tar våra roller seriöst och agerar efter alla konstens regler för att det ska bli så bra som möjligt. För både med och motspelare. Jag sitter inte på rumpan och förväntar mig allt serverat på ett silverfat.
Jag utgår ifrån att detta är vad en arrangör söker till sitt spel så att dennes vision kan förverkligas.

Det är som du skrev, deltagarna gör upplevelsen, absolut. Men det finns en gräns för hur mycket man kan "fixa" själva i fält.
När det då är något från arr sidan som inte klaffar. Och när något fundamentalt brister som påverkar deltagare negativt.
Då spelar det nog ingen roll hur engagerad man är. För det är ofta något man inte kan påverka rent speltekniskt. Men det påverkar spelupplevelsen direkt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tror att även om alla arrangörer sätter sina ramar för ett spel som låter deltagarna ta ansvar och skapa sina situationer..
Så känns det som att spelen blir allt större och större produktioner. Det blir mer som kan haverera eftersom det faktiskt kräver att arr är på plats för en händelse. Då lider spelet mer än vad den tänkta upplevelsen levererar.
Black Devils, In umbra, igitur, pugnabimus

Rosberg
Inlägg: 76
Blev medlem: ons maj 09, 2012 5:13 am

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Rosberg »

Supernaut skrev:Vi sätter en ram och struktur för den upplevelse som vi sedan skapar tillsammans.
Det är i precis denna del som jag känner att mitt missnöje ligger.
Om ramen hela tiden ändrar storlek fram till spelstart så är det svårt för tavlan att få plats :-)

Jag anmäler mig till ett spel efter hur upplägget och ramen ser ut sen förväntar man sig att stora delar av det kommer följas.
Naturligtvis så förstår jag att mitt engagemang och inställning påverkar både mitt och övrigas upplevelse därmed bär jag oxå ett ansvar.
Sen kan allting skita sig och "shit happens" , så det är nog bättre om arr siktar och strävar efter att:
basic är bra allt utöver är +

Jag ser inte denna tråden som kritik mot arr utan som en tråd som samlar ALLAS tankar och funderingar på vad som förväntas/förväntades av de arrangemang
som VI deltagit på och vad vi anser vara viktigt att tänka på inför nya evenemang.
----OPTIMUS----
Futurum nobis est

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Kether »

Allting är ju en fråga av vad man vill uppleva.

Att arra spel kan vara skitenkelt och kan vara skitsvårt helt och hållet beroende på vad deltagarna vill uppleva och vad arrangören vill erbjuda.

Deltagarkultur är en bra sak.
Det är nått man saknar till viss del inom airsoften. Generellt är airsoftare mycket mer inne på "Anlända, spela, åka hem" än vad tex lajvare är.

Håller med Hammerhead om att man skapar sin upplevelse tillsammans och att arrangören enbart arbetar kordinerande och samordnande men att arrangörens arbete ligger mycket mer än så i dagsläget.

Det hänger mycket på spelarna också såklart. Tex en enkel sak som att spelare bryter när dom känner sig nöjda. Det sabbar så mycket mer än bara den individuella upplevelsen för gruppen som bryter. Det har med spelbalans att göra, det har med uppdrag som gruppen har som avbryts när gruppen drar hem.
Det handlar tex om att lag står ensamma kvar i skogen, 2 timmar innan spelslut, med förhoppning om att spela nattspel inte får det som dom hoppats på.

Som arrangör måste man ta med sådanna saker i beräkningen såklart. Men det gör inte jobbet lättare.

Sen kan man falla tillbaka till "basics" hela tiden. Men, som arrangör vill man ofta också göra nått nytt, sätta sin egna prägel på något och inte bara kopiera ett spel från förr. Även om dom spelen är bra.
Därför blir det att man gör om regler, man lägger pengar på rekvisita, istället för pyro bygger man en stor bas, man lägger in element som konvojer i spelet för spelare vill spela med fordon m.m m.m

Jag personligen gör lite som Marsu, jag arrangerar spel som jag själv vill deltaga på men väl medveten om att det inte kommer bli så, då mina spel kräver logistik samt att jag finns tillgänglig för spelarna. Men, förhoppningen att man inspirerar någon att göra ett liknande arrangemang och få chansen att deltaga på det istället.

När det gäller pengafrågan är det ju redan bevisat att det finns gränser vad folk kan tänka sig betala för en biljett.

Jag vet att runt 500 kr är en smärtgräns för ett milsim i min regi. Iaf där i det området. Sen kan folk utan pardon betala 1500 kr för Berget spelen. Eller 4500 för ett Pandion spel med helikopter och liknande.

Så pengarna borde egentligen inte vara den stora frågan utan snarare vad man lovas och får ut av upplevelsen.
En öppen dialog med deltagarna, klara och tydliga mål redan från början, en stabil grund med "basics" att stå på och att bygga utefter den istället.
Så uppfattar jag det att vi alla vill ha det. Så vill iaf jag arrangera.

Erka
Inlägg: 150
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:57 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Erka »

Väldigt bra skriver kether, instämmer på alla punkter!
Däremot har jag svårt att se var denna tråd är påväg då mycket av det mesta är förklarat.
Den enes sämsta spel kan vara den andres bästa. Smaken är som baken, delad, har vi räknat ut.
Det känns lite som att det mesta som kommer att kunna komma till i tråden nu är saker spelar tycker varit negativa på spel, för att sedan bli kontrade med att någon annan nämner motsatta saken.

Ursäkta om detta. Anses som troll.
Ps. Ordna fler milsim i sthlm/Uppsala trakten. :)

Da vinci
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 09, 2012 5:10 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Da vinci »

Kanske att försöka bygga upp en grundläggande modulär struktur för spel.
Något som gör allt ifrån arrandet till deltagandet smidigare och roligare kanske.
Försökt och sätt någon "standard" eller regelverk för olika delar av ett milsim.
Det kan vara reglerna ang fordon, medic etc.
Det kan vara koordinatsystem för kartor, radio.

Ju mindre en arrangör behöver rodda med varje gång. Eller en spelare som måste sätt sig in nya reglar var gång.
Jag vet inte, men allt som sparar tid och minskar problemen som uppstår borde vara bra.

Kartorna på t ex Nordic vart ju ingen höjdare, men det blev en negativ impact på saker som rörde spelet.
Hade vissa saker legat till grund, t ex ett kartsystem (ett av dom befintliga). Då behöver arr inte stå och laminera kartor var gång till en kostnad av tid och pengar. Och väl på plats så kommer alla att kunna koordinera och få mer ut av sina trupper.
Black Devils, In umbra, igitur, pugnabimus

kaaven
Inlägg: 2
Blev medlem: tor maj 31, 2012 1:37 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av kaaven »

Jag är inte arrangör, bara glad deltagare, men har lite tanker ändå om det här.

Att arrangera är att sälja en vara enbart för materialkostnad. Att det kostar 3-500 för att få vara med om något en annan har lagt otänkbart många timmar gratisarbete på att genomföra, i prinsip enbart för att höja hobbyn. En stor eloge till alla som arrangerar spel på frivillig basis, både gamla och nya, duktiga och kassa och inte minst stora och små spel. Jag vill tacka er för att ni främjer sporten och kulturen!

Så om de som skapar spel lägger X antall timmar på et spel, är det väl rimligt att vi som deltar drar vårt lass, de har lagt ramen, vi ska måla bilden med den utrustning de har och de medel vi själv besitter. Tycker det låter bra att börja diskutera och skapa en struktur för spel, en handbok för arrangörer, där erfarenhet och kunnskap finns för alla som vill. Kanske nån kan sätta upp en Wiki för arrangörer av airsoft i Sverige? Så kan ju de samlas och dela erfarenheter.

Farmen Games startade riktigt litet, var med å spelade från början, vi var 30-40 pers och massor av kaos. Nu 2,5 år efter väntar vi på 4 spel i serien (utom "pregameet) och 300 har redan anmäld sig innom en vecka. De har lyckats ge spelarna valuta för pängarna och folk återkommer. Därifrån har jag tatt med tanken att starta smått är jätteviktigt, veta att det kan gå åt skog och inte glömma att det aldrig går som planerad. Men viktigtast är att lyssna på feedback efter varje spel och sen anpassa det till spelarna, inte enbart kräva att spelarna anpassar sig till ditt spel. Den relationen mellan spelledare och spelare kräver en del kompromissar.

Hoppas flera vågar sig in på arrangör sidan av spelet och att fler spelare stödjer den som frivilligt lägger sin tid på sporten!
Sen vill jag att fler tänker på att anmäla sig i tid och läsa på så de är förberedd, arr kan inte göra allt, det är inte rimligt.

(Ni får ursäkte mitt svenska vokabulär, jag är Norsk.)

Marsupilami
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 04, 2012 12:54 am

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Marsupilami »

Da vinci skrev:Kanske att försöka bygga upp en grundläggande modulär struktur för spel.
Något som gör allt ifrån arrandet till deltagandet smidigare och roligare kanske.
Försökt och sätt någon "standard" eller regelverk för olika delar av ett milsim.
Kan inte annat än att hålla med här. Det gjordes ett halvtaskigt försök att köra efter samma regler, vissa arrangörer emellan, men det rann snabbt ut i sanden.
Det är kanske dags att göra ett nytt försök igen, även om jag tror att det blir svårt då många arrangörer trots allt är någon form av visionärer och känner ett behov av att utveckla nya saker hela tiden.
Men tiden är kanske mer mogen nu när många olika system testats genom åren, och vi har förhoppningsvis en bra bild av vad som fungerat bra och vad som fungerat mindre bra.

Nu tror jag inte att det går att komma överens om en gemensam standard för hela sverige, men vem vet. Vissa saker som för tio år sedan sågs som en idiotisk regel av många är idag en självklarhet. Hur länge sedan var ni tex. på ett icke söndagsspel där hicaps var tillåtna? Sverige är mig veterligen fortfarande unikt på den punkten, och detta beror i grund och botten på ett fåtal tjurskallar som vägrade spela med någon som använde sig av hi-caps.
Deathrags är en annan sak som blivit en självklarhet, det var Hiro som tog med sig den idén från Ryssland om jag inte missminner mig.

Nåja, höll på att bli ett sidospår så för att återgå till ett gemensamt regelverk så borde det inte vara omöjligt för arrangörer av en viss typ av spel att komma överens om ett gemensamt regelverk och på så vis underlätta för spelare och arrangörer.

Själv är jag rätt sugen på att arrangera ett nytt PR-spel (men orkar inte strula med markägare, så om någon vill hjälpa mig här så...hint, hint..) och därför hade det varit smart att samordna regelverket med de som ligger bakom alla PR-inspirerade spel och ex.vis Milsimgänget då vi i grund och botten har väldigt lika visioner.
Mycket av reglerna är redan snarlika, men vi har alla våra egna knorrar på dem känns det som.
Framförallt fordonsreglerna borde cementeras så att folk kan och vill satsa på AT-vapen mm. som går att använda i mer än ett spel.
Ni vet vilka ni är så vad säger ni? Dags att bruka allvar med att sätta ihop ett gemensamt svenskt "Milsimregelverk" åtminstone?

Reglerna behöver inte huggas i sten och kan uppdateras med tidens gång, men då som ett gemensamt beslut.

Skriv svar