En tanke mot att införskaffa vissa RS prylar i airsoft

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

En tanke mot att införskaffa vissa RS prylar i airsoft

Inlägg av Stag »

En tanke har slagit mig nyligen som faktiskt växer mer och mer på mig..

Jag vet redan nu att alla inte kommer hålla med mig, långt ifrån, men vi kan väl försöka hålla det civiliserat? :)

Det som slagit mig mer och mer med tiden, är att man i min mening inte bör köpa hem RS prylar som det är högt köptryck på. Speciellt hjälmar och liknande. Det som jag syftar på då är att om det är väntetid är det många som vill ha, mest säkerligen då många polis- och militära myndigheter. Varje gång en airsoftare drar hem en ballistisk hjälm som det är lead time på och liknande, så nekas väl en soldat eller polis istället? I teorin, och säkerligen även i praktiken, kan ju det t.om leda till att någon blir dödad för att de inte har den utrustning de kanske behöver.

Hjälmen var bara ett exempel, finns ju många saker på samma bana. Borde inte vi airsoftare då hålla oss till kopior och annat än det som kanske behövs på annat håll, då vi ju faktiskt bara leker?

Tillrättavisa mig gärna om jag är helt ute och cyklar, tanken har bara slagit mig mer och mer som sagt.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Re: En tanke mot att införskaffa vissa RS prylar i airsoft

Inlägg av Supernaut »

De flesta rs-hjälmar eller BA som cirkulerar är antingen överskott, kraftigt begagnade eller sålda kommersiellt av företag. Dessutom handlar det om så försvinnande små kvantiteter jämfört med upphandlingar till polis och militär. Du kan nog sova lugnt om natten, även med ett par RS-hjälmar i hyllan.

Nixon
Inlägg: 406
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:34 pm

Re: En tanke mot att införskaffa vissa RS prylar i airsoft

Inlägg av Nixon »

Mja, om det faktiskt är saker som t.ex M14-magasin som de efterlyste hos privatpersoner i USA för ett antal år sedan, kanske, eller om folk köper något väldigt specifikt. I fråga om ballistiska skydd är de i min erfarenhet oftast förbrukade/för gamla för RS-tjänst när de filtrerar ned till våra led.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Kvarnen
Inlägg: 79
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:28 pm

Re: En tanke mot att införskaffa vissa RS prylar i airsoft

Inlägg av Kvarnen »

Mycket av det material som folk har som är äkta vara (RS) köps ofta via Ebay och dylikt. Vilket innebär affärer mellan privatpersoner. Vi talar inte om stora lager som går åt till oss.

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: En tanke mot att införskaffa vissa RS prylar i airsoft

Inlägg av Stag »

Funderade på det själv, ifall att det är så att det är väntetid på hjälmarna civilt då endast överskottet släpps så. Ett bra exempel på hjälmar är ju FAST-hjälmar och nyare Kejo-hjälmar. De är ju inte direkt gamla, och heller inte tilldelade till speciellt många (Norrmännen undantag..?). Där känns det som att stegen blir mer öppen för handel, eller har jag fel?

Sen var ju hjälmarna bara ett exempel, men det första som slog mig. Min största motivation är mest vilken réel skillnad det gör för oss, jämfört med någon annan.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: En tanke mot att införskaffa vissa RS prylar i airsoft

Inlägg av NonEx »

Brukar det inte också oftast vara så att Military o Law Enforcement etc. har ju leveranskontrakt mot tillverkare när de köper sina batcher. Det lär ju inte riktigt gå i samma kanaler som till privatpersoner. Om det finns ställen som MLE som köper det i dom publika kanalerna som delas med privatpersoner och hobby antusiaster så är det ju faktist deras eget fel.

Det är ju som att säga att man inte ska beställa en iPad för ett barn i skolan då kanske inte får en... (men kanske dock inte lika allvarligt med det exemplet du skriver som att någon kan dö pga. det), det är supply o demand marknad, är man sent ute eller inte har avtal, ja då får man ställa sig i kö.

out of line ? :o

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: En tanke mot att införskaffa vissa RS prylar i airsoft

Inlägg av Stag »

Såklart, det rör sig om utbud som alla kan komma åt och handla av. Det är ju inte direkt otillåtet eller så. :) Menade mer som en.. Moralisk ståndpunkt ifall att man som airsoftare kan berättiga det. Som många skriver här rör det ju sig oftast om äldre grejer eller surplus. Men i vissa fall känns det som att man tar kölappen från någon mer behövande.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: En tanke mot att införskaffa vissa RS prylar i airsoft

Inlägg av NonEx »

OK, jag förstår hur du tänker. Då blir det kapitalistiska samhälle med supply/demand och "money talks" som vi lever i ganska jobbigt om man ska gå och grubbla på sådant :D

Handla o va glad, världen går åt helvete i alla fall :p

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: En tanke mot att införskaffa vissa RS prylar i airsoft

Inlägg av ministry »

Å andra sidan bör du kanske se det som en insats för freden. Vi bygger ju om alt. använder rs-prylar i icke-våldssammanang.

Kanske borde vi med eder logik gå samman och skaffa oss lite rs-vx och ett par rs-kärnvapen för att tunna ut tillgången för alla dessa statsmakter.

No offense, men jag känner väl inte sådär jättemycket solidaritet med problemframställningen ifråga, då det handlar om stater som har som nationalsport att vilja bestämma över andra.

Oavsett åsikt, åskådning och sammanhang, bör du iallafall inte vara orolig. Det ser inte ut som om någon av de starkare staterna i världen saknar slagkraft på grund av oss airsoftare.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: En tanke mot att införskaffa vissa RS prylar i airsoft

Inlägg av Tamaz »

Man kan väl kompensera genom att köpa lite RS vapendelar? Då kanske nån soldat blir utan vapen och vi sparar en massa liv istället? o.0
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Skriv svar