Sida 1 av 2
"Dead men don't talk"
Postat: sön okt 07, 2012 7:49 pm
av HrodgarHippie
Regeln "Dead men don't talk" tycker jag är ganska viktig inom Airsoft, få grejer stör mer än en utskjuten (för scenariot i fråga "dödad") kamrat som ropar till kompisarna var fienden är och andra tråkigheter.
Dock har jag personligen fått uppfattningen att det anses att även skadade i väntan på medic lyder under den regeln, av någon anledning och i synnerhet av att använda eventuell radio.
Är man effektivt "dödad" i pågående scenariots regler håller man käften, möjligen att man svarar nån kamrat som man möter på vägen att "jag respawnar, ses snart.."
Men om man faktiskt bara är skadad och behöver/väntar på medic, varför skulle man inte få ropa ut positioner, ropa ut var man är, försöka ge taktiska råd oavsett över radio eller genom att ropa? Det är ju inte direkt verklighetsfrämmande.
Vad anser ni andra, har jag bara missuppfattat eller anses det ofint att snacka, även som wounded? Och isåfall.. Varför?

Re: "Dead men don't talk"
Postat: sön okt 07, 2012 8:04 pm
av Eadcruzher
Döda talar inte. Gäller även dom som väntar på sjukvårdare, ifall inte reglerna säger annat.
Det är så jag försöker spela iaf.
Re: "Dead men don't talk"
Postat: sön okt 07, 2012 8:06 pm
av A_Müller
Har alltid själv spelat efter att sårad kan ropa till kamrater, men gör du det så kan du även räkna med att det kommer fler boll din väg tills du håller tyst, har dött i väntan på hjälp eller fi är nerkämpad.
Re: "Dead men don't talk"
Postat: sön okt 07, 2012 8:08 pm
av Kvarnen
Söndagsspel - Nej
Milsim - Ja, varför inte.
Baserat att man inväntar sjukvård och inte är helt död.
Re: "Dead men don't talk"
Postat: sön okt 07, 2012 8:13 pm
av Bloodneed
+1 på föregående talare, beroende på hur skadad man är givetvis ..men skjuten i arm motsvarande och fortfarande talför ..då ser jag inga problem att man som skadad på ett milsim kan målange..
Re: "Dead men don't talk"
Postat: sön okt 07, 2012 8:15 pm
av MiqaFox
Är rent allmänt emot att man pratar som utskjuten.
Dock anser jag att det skulle kunna funka om man som redan utskjuten kan bli skjuten igen och då är "död". Blir bara konstigt om fallet är annat, att man bara sitter där som en aktiv spelare och delger info men är "odödlig".
Finns rätt mycket som man kan dra till RS hållet, t. ex. att man förmodligen kommer att fortsätta strida tills man är död på riktigt, plåstra om skador efter bästa förmåga o.s.v som inte är helt hållbara ur ett airsoft perspektiv, så tycker att man inte ska försöka med för mycket paralleller ditåt.
Själv är jag alltid tyst när jag är skjuten i vilket fall.
Re: "Dead men don't talk"
Postat: sön okt 07, 2012 8:36 pm
av Stygge
På större spel så skulle jag kunna tänka mig att en sårad i väntan på medic skriker både av "smärta" och försöker hjälpa in räddningen på alla sätt de kan.
Det måste ju dock finnas en gräns, att som sårad ligga och ropa ut positionsangivelser åt höger och vänster medan man blir pepprad av FI från alla håll...
Reglerna skulle isf se ut något liknande:
Skadad, får ropa på medic och ange positioner fritt. Blir man då skjuten igen räknas det som andra träff efter heal och man går till spawn utan att vänta på medic/bleedout.
Om man inte ropar positioner utan bara på medic så är man inget intressant mål och får invänta medic/bleedout som vanligt. Skulle man trots detta bli skjuten på igen kan man som vanligt upplysa om tagen träff. Givetvis gäller detta under hela väntetiden och om man ropar ut positioner första minuten får man snällt ta träffen även om den inte är menad som just en sådan senare under samma väntetid.
Krångligare och kräver ett extra mått av ärlighet från den skadades sida, om man tex angett något över radio utan FI's vetskap så räknas såklart även detta.
Re: "Dead men don't talk"
Postat: sön okt 07, 2012 9:03 pm
av Djihani
Skulle inte det bara leda till att man sköt på alla en gång extra om de fick sitta och tjöta i radio tills de var döda, och ändå effektivt ta bort hela "sårad måste räddas" grejen från storspelet om alla ändå döden dödades två gånger om för att de inte "eventuellt" ska ge bort viktig information?
Direkt negativt för säkerheten för spelarna om man måste fortsätta skjuta på alla utskjutna tills man är säker på att de inte talar i radio.
Re: "Dead men don't talk"
Postat: sön okt 07, 2012 9:34 pm
av Grim
Om man får prata efter skada kan man slopa hela träffsystemet, och de tycker jag e bra vid milsim. Typ träff i armen och du kan krypa därifrån men träff i bröstet så får man stanna. Ev lägga in adrenalin, man får bara röra sig typ 10 m eller ngt.
Men på söndagsspel så får man vara tyst, där är vi för att skjuta inte simulera.
Re: "Dead men don't talk"
Postat: sön okt 07, 2012 9:46 pm
av Stygge
Säg såhär då:
Ta träff, stanna på platsen och ropa på medic/positioner = Ingen deathrag
Ta träff, deathrag = man håller klaffen och väntar på medic.
Då slipper man skjuta på folk som faktiskt "bara" tar sin träff, ropar de en massa är de ju ännu i spel och får bekämpas.
Som utskjuten kan man då välja mellan att spela det säkert och vänta på medic eller ta risken att hjälpa laget men då även riskera en tidig promenad till safe.
Den enda direkta skillnaden är ju då att man inte får förflytta sig utan hjälp eller skjuta, detta för att simulera fysisk skada.