Tips på speltyper för söndagsspel

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Tips på speltyper för söndagsspel

Inlägg av Tamaz »

Jag insåg att jag inte sett någon tråd med tips om olika typer av spel man kan spela. Jag gissar att alla områden har sina egna standardspel som många är anpassade efter området men kan tänka mig att vi kan vinna en hel del på att utbyta erfarenheter mellan olika delar av landet och jag vet att många ivf. i Stockholm är intresserade av att testa på nya speltyper.

Hoppas andra fyller på med fler speltyper, Vi kan väll börja med att speca om det krävs rekvisita och ungefärligt antal spelare spelet passar för.


Jag börjar med vår version av "Zombiespelet".
Antal spelare: 4-15 är rekommenderat men det går säkert att vara fler med små anpassningar av starten.

Så som vi spelar det:

-Vi startar alla på en startpunkt och går åt varsit håll tills man inte ser någon.
-Spelet startar när man känner för det och inte längre ser någon annan, eller om någon känner för att ropa.
-Alla mot alla men den man helar blir automatiskt med i ens lag, det spelar ingen roll vem som skjuter vem, bara vem som helar. (30s handpåläggning)
-Om man lyckas kniva någon som lever blir denne direkt i ens lag, ingen heal behövs och den knivade personen är direkt i spel igen.
-Spelet är över när det bara finns ett lag med alla spelare i.

Område:
Vi brukar inte ha någon gräns på område då man i början vill kunna ta sig så långt bort som behövs, men vi har startpunkten som spelet ska ske runt så inte folk bara försvinner iväg i skogen och blir omöjliga att hitta.

Ibland bildas två stora lag som slåss mot varandra, oftast blir det ett stort lag som letar efter den siste spelaren som gömmer sig nånstans. I och med att lagen alltid blir annorlunda fungerar det att spela många gånger om utan att det blir tråkigt.
Det är lite annorlunda mot alla andra spel och hittils har alla som testat på konceptet med oss haft jävligt kul. Nackdelen är att man inte kan vara allt för många om man ska hålla det enkelt vid start. Ett alternativ skulle vara att börja spelet i lag om två och två.

Att tänka på:
Se till att hålla koll på exakt hur många spelare som är med. Om någon går av spel pga. vapenstrul eller liknande måste de meddela en annan spelare. Det är inte kul att leta efter ett spöke, och inte heller om det ropas game trotts att någon fortfarande är ute och smyger.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Cowbra
Inlägg: 42
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:23 pm

Re: Tips på speltyper för söndagsspel

Inlägg av Cowbra »

@Tamaz

Det ni kallar Zombiespel, kallar vi för "Free Fore All med övertagning"

Vår variant är alla sprider ut sig på banan så man är något sånär långt i från varandra (typ inte ser någon om banan är så stor).
För att få med någon i sitt lag är det Handpåläggning på skjuten person.
Skjuten person i samma lag är Handpåläggning 15-30s.
Spelet är över när alla är i samma lag eller alla motståndare som inte är med i laget är skjutna.

Som Tamaz skriver så är det ett jäkla roligt spel. Passar bäst när man är runt 10st som spelar.

_________________________________________________________________________


Det spelet som vi kallar "Zombiespel"

Är mer ett riktigt zombiespel liknande Left4Dead. Om man räknar på 10st som speler så ska 2-3 vara levande och resten Zombies.
Spelet spelas bäst när det är så mörkt ute att man knappt kan se något.
Man behöver även ca: 2-3 saker som syns i mörker t.ex.: Lightsticks
De levande börjar inne i ett upplyst rum t.ex. en stuga eller liknande.
De ska ta sig ut och hämta de objekten som finns utplacerade utanför ( de ska kunna se var de är när de går ut ur huset)
Deras beväpning är endast pistol/hagel och begränsat med magasin. Och var sin ficklampa modell sämre...
När de kommer ut och tar sig fram till objekten så ligger alla andra (zombies) utspridda i omgivningen och spelar död/ gömmer sig...
Efter att de levande har tagit sig fram en bit så vaknar zombierna till liv och börjar attackera de levande.


Alla Zombies dör av ett skott men vaknar till liv efter en viss tid som man bestämt t.ex.: 30-60s
De levande har en bleed out på 30-60s efter att blivit nedtagen av en zombie. Men kan bli räddad av en kamrat innan tiden gått ut.


De levande vinner rundan om någon av de lyckas överleva och hämta de objekt som är ut lagda.
Zombies vinner om de dödar de levande.

Detta spel skapade några av de roligaste situationer jag va med om (inom airsoft) förra året.
Vi hade satt upp en lightstick i ett fönster inne i ett uthus. jag och två till gömde oss inne i det rummet. Och när en av spelarna tar sig in så smäller vi igen dörren bakom honom och går till attack! Otroligt nog så lyckades han skjuta sig ut ur fällan ;)

Skriv svar