Tar speedball sakta över airsoften?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Q10 Odde
Inlägg: 26
Blev medlem: tor maj 10, 2012 9:37 am
Lag / förening: TF18
Aktiv sedan: 2007
Ort: Bromma

Tar speedball sakta över airsoften?

Inlägg av Q10 Odde »

Har efter en längre paus från våran kära hobby åter klivit ner i träsket igen. Och medans det gyttjiga varma vattnet sakta sipprar in i mina stövlar tycker jag mig se en inte nödvändigtvis dålig förändring på spelen runt om i storstockholm.
Det jag tänker på är att man ser mindre och mindre tydligt inspirerade kitt typ ranger ryss osv och mer och mer renodlade airsoft kitt med paintballmask osv.
Har impressions delen av hobbyn tappat sin lockelse eller har dessa bara letat sig till andra platser?

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Tar speedball sakta över airsoften?

Inlägg av YogHippie »

Kan nog hålla med lite i den betraktelsen, i alla fall på CQB-spel/inomhusbanor, där det dyker upp fler och fler spelare som har mer speedball-setups än de "gamla vanliga" gearen med allt lull-lull och lite till.

HPA-pistoler med m4-magasin i quick-loadbälte, paintball-liknande tröja och mask är något vi sett oftare på senare tid.

På gott och ont? Well, utrustning efter eget val och bästa funktion förstås.
Förstör det någons spelupplevelse? Njae.. det hoppas jag verkligen inte. Att rusha runt på en cqb-bana och jaga flaggor, hålla klockor och liknande är en sak. Men att dra på mil-sim i 24-48h eller längre, så lär nog utrustningen iaf (utefter krav från arrangör så klart!) vara mer anpassad. :)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Tar speedball sakta över airsoften?

Inlägg av Twist »

Jag skulle nog vilja påstå att de olika varianterna och stilarna har utvecklas på sina olika håll och skillnaderna har blivit tydligare. Det är dels en effekt av att utbudet och tillgången på vapen och utrustning har blivit bättre och kostnaderna lägre. För ett gäng år sen var det mera homogent. Man såg inte så enormt stor skillnad på vapen och utrustning, eller spelstil för den delen, mellan söndagsspel i skogen och casual CQB, till exempel, men det handlade till stor del om att de flesta av oss inte hade råd att ha tre- eller fyrdubbla uppsättningar av allt och att mera extrema prylar, som pistoler med HPA-tappade M4-magasin till exempel, knappt ens gick att få ihop av sånt som existerade på marknaden och få skulle ens komma på tanken.

Men i takt med att saker mognar så flyttas gränserna för vad som är "normalt" successivt och det är det jag ser hända med airsoft i Sverige idag. Man kan visst tolka det som splittring eller att det ena eller det andra håller på att ta över, men jag tror inte att det är det som händer utan snarare det motsatta. Milsim har ju utvecklats minst lika mycket på sitt håll som speedball har gjort på sitt, till exempel, och nya stigar trampas upp hela tiden. Titta bara på vad som har hänt inom lajv-svängen de senaste åren, till exempel. Det är ju en helt ny värld, sett från båda perspektiven.

Det som dock alltid får stryka på foten i den här fasen av utveckling är "mellanmjölken", inget ont menat men det var väldigt mycket "nästan allt på en gång men ändå nästan ingetdera" förr och det har nog spelat ut sin roll för alltid.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Tar speedball sakta över airsoften?

Inlägg av Droopfy »

Jag tror det är väldigt viktigt att spelare från de olika lägren möts.

Vi som spelar milsim av olika slag behöver visa oss på speedballspelarnas spel, kitta fullt och visa vår sida av saken.

Det har blivit uppenbart för mig att många som hänger på söndagsspel inte riktigt känner till vad en impression är.
Men oftast tycker folk det är kul att snacka och har frågor om saker.

På väg till en samling inför spel på bockaby förra sommaren traskade jag förbi några andra killar. De ropade efter mig och frågade ”Du, vad är det du har i bältet runt kroppen?!”
”Den här?”, sa jag och kopplade loss min lanyard.
”Ja precis”, svarade de, ”vad har du den till?”
”Den måste man ha när man kopplar fast sig i helikoptern så man inte trillar ut”

Jävlar va de flabbade.
Men tror de gillade detaljen.

För egen del uppskattar jag verkligen att se realistiska små detaljer i utrustningen hos folk. Allt från korrekt uniform till rätt penna i västen, blastguages, patchar och insignia.

Vi kommer inte inspirera alla. Milsim behöver inte gillas av alla. Inte heller speedball, men jag tycker det är viktigt att vi kan dela med oss till varandra.

//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Tar speedball sakta över airsoften?

Inlägg av Twist »

@Droopfy

Jag kunde omöjligt varit mera enig. Vi är ju alla airsoftare och vi har mycket mera gemensamt än som skiljer oss åt, hur långt ifrån varandra vi än kan uppleva att vi står när vi hellre pratar om varandra istället för med varandra. När vi istället möts på riktigt och på lika villkor, oavsett om vi är plastkastare eller lajvare, speedballare eller milsimmare, helgkrigare eller skrivbordsgeneraler, så händer det väldigt bra saker som gynnar alla.

För det är ju precis som du beskriver det, att om man bara har koll på en viss aspekt av hobbyn så är det omöjligt att sätta sig in i vad vissa andra håller på med. Tyvärr har vi människor en tendens att bli misstänksamma mot saker vi inte förstår, med allt vad det innebär av mytbildning, polarisering och segregering, men det går att bryta mönstret och just det du beskriver, att liksom våga vara nördig inför andra nördar och kunna skratta åt det tillsammans, tror jag är ett av de bästa sätten att göra det på.

Och det går ju på båda hållen. Dels måste vi bjuda in och visa vem vi är, vad vi gillar och varför. Dels måste vi visa att vi är intresserade av att veta vem "de andra" är, vad de gillar och varför. Det är så broar byggs.

Det är min förhoppning är att den här sidan, i mina drömmars framtid när den har utvecklats till mycket mer än bara ett forum, ska kunna vara en av förhoppningsvis många "neutrala" platser där airsoftare av alla övertygelser ska kunna mötas. Det är med det i siktet som vi bygger vidare i varje fall.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Tar speedball sakta över airsoften?

Inlägg av YogHippie »

I korthet, för min del, så vill jag bara poängtera att det absolut sista jag vill se komma ur det här är något som heter "vi och dom".

One people, one hobby. :) <3

Q10 Odde
Inlägg: 26
Blev medlem: tor maj 10, 2012 9:37 am
Lag / förening: TF18
Aktiv sedan: 2007
Ort: Bromma

Re: Tar speedball sakta över airsoften?

Inlägg av Q10 Odde »

Mycket bra svar från alla parter tycker jag. Kan bara hålla med i vad ni andra har sagt. Och tror att detta forum har varit en och kan bli en viktig del i att ge folk i hobbyn den breda överblick av hobbyn ni talar om istället för att man hänger på nischade facebooksidor eller i låsta grupper.

Hoppas på att få åka på många milsim framöver. Men även få upp pulsen på snabba söndagslir

Användarvisningsbild
Limpovicz
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:43 pm
Aktiv sedan: 2011
Ort: Österåker

Re: Tar speedball sakta över airsoften?

Inlägg av Limpovicz »

Jag håller med om att som milsimare borde man försöka synas mer, jag tror att många som glider in i den lättillgängliga speedsoften hade trivits bättre med mer "inlevelsespel" med litet gear och inte lika mycket fokus på vinst och förlust.

tyvärr är ju impressions inte riktigt kompatibla med speedsoft, där förväntas man ha paintballmask och blästra med kulor tills träffen är säkrad, tävlan får liksom gå före motspelarnas säkerhet och komfort, som i andra tävlingssporter.

säger inte att någon Leker på fel sätt här, men att man kanske får se det som separata saker, har själv funderat på att försöka arrangera dagspel mer inriktade på inlevelse än tävlande, men tid och mark är problem.
American components? Russian Components? All made in Taiwan!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Tar speedball sakta över airsoften?

Inlägg av Twist »

Ja, det är rätt olika förutsättningar och man får liksom ta seden dit man kommer, så att försöka köra speedball i full impression är kanske inte grejen precis... Jag tycker att i princip alla grenar har sin tjusning så även om jag är mycket mer lajvare och milsimmare än något annat egentligen så kan jag ändå uppskatta andra former av plastkastande, till och med speedball, och det ser jag som en möjlighet att lära känna folk och introducera dem för varianterna jag föredrar.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar