Fråga om airsoftbana

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Piratesque
Inlägg: 36
Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm

Fråga om airsoftbana

Inlägg av Piratesque »

Jag har tillsammans med en annan möjlighet att starta upp en airsoftbana och har en del undringar som ni inbitna spelare kanske kan svara på.

Hur långt är man redo att åka för att spela över dagen?
Vilket föredras, inomhus eller utomhusbana alt. blandat?
Vilken service skulle vara minimum från banägarna?

Mina frågor kommer av att jag har option på tre olika potentiella banor i landet:
- En i trakten runt Eksjö som mestadels blir inomhus (ca 4500m2 i 2 plan + ytterligare 2 andra ospecificerade byggnader) med runt 1 hektar utemark men med fullständigt lysande parkeringsmöjligheter. Möjlighet att invändigt bygga ett tredje plan
- En strax söder om Örebro (tre byggnader om 2800m2) runt en och en halv hektar, något sämre parkering
- Samt en lokalitet utanför Halmstad (2000m2 byggnad i form av ett kors) plus nästan 10 hektar (mestadels öppen mark med runt en hektar skog) på en halvö + mindre ö (500m2), bra parkeringsmöjligheter, delar påminner om Nyvång.

Ingenting är säkert annat än att det blir en av dessa banor. Personligen lutar jag åt den utanför Halmstad men är medveten om att den ligger en bit från majoriteten av er spelare. Fördelen är att jag bor inom promenadavstånd. Dock avgör i slutändan möjlighet att attrahera spelare.

alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Re: Fråga om airsoftbana

Inlägg av alexoyeah »

1. Jag tycker att ca en timme är värt att åka för ett simpelt lördags/söndagsspel. Ja, jag vet att 1 timme beror på transportmedlet och vägen men jag står för det. För större spel t.ex Conquer Cancer - 2 timmar.
2. Jag föredrar utomhus. Men utomhus med lite byggnader är alltid kul då det kan bli en häftig mix.
3. Jag tycker att chroning, försäljning av kulor, gas och C02 är ABSOLUT minimum. Sen finns det självklart massa andra tjänster som kan vara bra.(försäljning av deathrag etc etc)

Den utanför Halmstad låter roligast enligt mig.
not one step back

Coretech
Inlägg: 9
Blev medlem: sön feb 18, 2018 1:29 pm

Re: Fråga om airsoftbana

Inlägg av Coretech »

1: kan köra allt från 20 minuter till 3 timmar för ett spel över dagen så länge banan är värd resekostnaden.

2: jag skulle helst se en blandad inomhus och utomhus bana. Så länge den är väl balanserad och bra byggd.

3: förbrukningsgrejer som gas, kulor, co2 osv är ju helt klart bra om det finns möjlighet till.
Kanske även en loppis avdelning där man kan sälja saker?

Personligen skulle jag hoppas på Eksjö då de är närmast mig. ;)
Men vart de än blir så hoppas ja de blir en grym bana för då kommer jag med flera!

Pettsson
Inlägg: 42
Blev medlem: ons maj 09, 2012 9:12 pm

Re: Fråga om airsoftbana

Inlägg av Pettsson »

För att förenkla svaren på dina frågor.
Jag kan åka 3h för en riktigt bra cqb bana.
Tjärnan, Bockaby, Fabriken och framförallt Ruinstaden i sina glory days hade ju besökare från hela landet och snittade på närmare 200 spelare varje söndagsspel för 150:-.

Skulle någon få tillgång till nåt övergivet stort industri område så är väl det jizz in pants för de flesta airsoftare.
Alla har väl tittat ut genom en bilruta över ett epic tänkbart spelområde och hoppats kunna spela där.

Skogspel i all ära men skog som skog. Jag åker inte långt och betalar inte gärna för såna spel.

Mina inputs bara.

Piratesque
Inlägg: 36
Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm

Re: Fråga om airsoftbana

Inlägg av Piratesque »

Tack för inputen, tar med mig dessa era tankar då jag ska återbesöka fastigheten utanför Eksjö för lite bild- och videodokumentering imorgon. Där kan finns möjlighet till arrendering av större skogsfastighet i anslutning till industribyggnaden, inte helt hundra dock. Krävs dock en hel del städning samt viss sanering. Ganska lite vandalism jämfört med andra objekt, stora inomhuslokaler med mycket högt i tak i vissa delar. Skulle kunna starta köp av detta direkt på måndag om jag vore helt säker.

Fastigheten utanför Halmstad, gammalt sågverk med mycket mark och stora lokaler, är den som passar mig och min kollega bäst men då hamnar vi något långt från bl.a. Sthlm och de airsoftare som huserar där. Ingen vandalism alls så det är i princip bara att börja bygga flyttbara moduler. Nuvarande ägare har inte helt avvecklat sin uppställningsverksamhet så tidshorisonten ligger på minst ett halvår om inte mer.

Byggnaderna utanför Örebro har vi avfärdat då det framkom att tomten belastas av ett dagligt använt vägservitut ,inbegriper vägar som går mitt emellan byggnaderna samt att ägaren måste sköta snöröjning, leder till 4-5 privathushåll. Lite nedslående för den såg mest lovande ut rent eventmässigt och geografiskt.

Coretech
Inlägg: 9
Blev medlem: sön feb 18, 2018 1:29 pm

Re: Fråga om airsoftbana

Inlägg av Coretech »

Hoppas fortfarande på Eksjö.
Att det finns skog i direkt anslutning är riktigt bra enligt mig då det gör att en väldigt blandad typ av spelare får möjlighet att spela på sin typ av spel men samtidigt har möjligheten att prova andra typer av spel.

Jag ogillar skogsspel starkt MEN jag har aldrig spelat i skogen där marken varit plan.
Kanske skulle ja gilla de?

alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Re: Fråga om airsoftbana

Inlägg av alexoyeah »

Jag ogillar skogsspel starkt MEN jag har aldrig spelat i skogen där marken varit plan.
Det beror på vilken skog det är.
not one step back

Coretech
Inlägg: 9
Blev medlem: sön feb 18, 2018 1:29 pm

Re: Fråga om airsoftbana

Inlägg av Coretech »

alexoyeah skrev:
lör nov 10, 2018 10:56 pm
Jag ogillar skogsspel starkt MEN jag har aldrig spelat i skogen där marken varit plan.
Det beror på vilken skog det är.
Well de ja menar är att skogarna jag spelat i har bestått av 80% kullar och det är så sjukt jobbigt att spela på såna banor.

buran
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 17, 2018 2:33 pm

Re: Fråga om airsoftbana

Inlägg av buran »

1. 1-2 timmar beroende på spel, storlek och upplägg
2. En blandning av inomhus och utomhus känns rimligast, underlättar för fler folk att få användning av sitt kit och innebär flexibilitet i spel och utrustning.
3. Chrono, kulor/gas/co2-försäljning, väldigt gärna någon typ av enklare mat/fika om det är spel hela dagen med avbrott. Kanske saker som lätt kan glömmas och omöjliggöra ett spel, t ex skyddsglasögon eller dödsduk (trist att åka bil i timmar för att bara vända igen, även om det ligger ansvar på en själv att ha med allt så händer det att en kan glömma ändå)


Halmstad funkar bäst för mig, den låter på pappret som den roligaste spelytan och geografiskt väldigt tillgänglig från GBG.

Piratesque
Inlägg: 36
Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm

Re: Fråga om airsoftbana

Inlägg av Piratesque »

Utan att gå in i detalj men området utanför Eksjö har fallit bort då det väntas en saneringsutredning nästa år. Tidigare ägare har utretts men genom konkurser och andra förhållanden kan dessa inte hållas ansvariga, vilket innebär att en ny köpare mest troligt får betalningsansvar. Många turer med Länsstyrelsen i Kronobergs Län var det innan vi fick reda på förhållandena. Väldigt tråkigt då det var en helt fantastisk byggnad i 3 plan, aja det finns fler.

Sågverket utanför Halmstad är också i farozonen då det enl. uppgift finns stora mängder impregneringsmedel i marken. Eksjö-situationen ovan fick mig att fundera på detta så jag tog kontakt med Länsstyrelsen, väntar på svar från densamma. Hoppas dock att sågverksamheten upphörde officiellt innan 1 juli 1969 för då slipper framtida ägare ansvar.

Skriv svar