Småbarnsföräldrar!

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Astiban
Inlägg: 16
Blev medlem: tor mar 10, 2016 9:43 am

Småbarnsföräldrar!

Inlägg av Astiban »

Hej!

Jag undrar hur ni löser problemet med en hobby som tar upp rätt mycket tid?

Har lirat Airsoft nu i ca 4år och älskar det. För två år sen drog jag igång på riktigt och arrangerade spel, väckte ett gammalt lag till liv igen och vi lyckades få en god ekonomi till framtida expansioner på banan.
Jag fick mitt första barn för 13månader sen och det är bättre än Airsoft :D
Men jag saknar Airsoften och tiden räcker inte, hur gör ni?

Kan tillägga att jag jobbar ca 50-60 timmar i veckan i fält och ca 2 dagar i veckan har jag även med mig jobbet hem på kvällen.
Jag tog beslutet att pausa Airsoften då den lätt kunde äta upp hela helgen samt en hel del tid på kvällarna med att planera och göra spel.
I år har jag hunnit spela 4 gånger (trots paus ;) ) på en mindre bana där jag inte är med och arrangerar, men då har det handlat om 4tim spel per gång.

Jag lär ju inte få mer tid desto äldre barnet blir heller, med aktiviteter på helgerna.

Finns det några föräldrar här som har lyckats med att fortsätta hobbyn och samtidigt ha en sund relation med sin familj?
Hur mycket hinner ni med på ett år?

Det här inlägget handlar inte om att min partner förbjuder mig från att spela. Utan att Airsoft spelas på helger och det är den enda tiden jag är ledig från mitt arbete.

Pettsson
Inlägg: 42
Blev medlem: ons maj 09, 2012 9:12 pm

Re: Småbarnsföräldrar!

Inlägg av Pettsson »

Planering och framförhållning är A och O.
Sen att vara smart att samla på sig pluspoäng like a motherf*cker är heller ingen dum ide.
Självklart älskling kan du ha vinkväll med tjejerna på fredag! Jag ska spela på söndag!
Edit: jag jobbar heltid dvs 40h/vecka och på dig låter det som att du jobbar ca 70h/vecka så oavsett vilken hobby du sysslar med så kommer du få svårt att få tiden att räcka till. Jobba mindre spela mera!

Coretech
Inlägg: 9
Blev medlem: sön feb 18, 2018 1:29 pm

Re: Småbarnsföräldrar!

Inlägg av Coretech »

3 barn (2, 5 och 7) samt en sambo som jobbar varannan helg. De är fan inte lätt att komma iväg och spela.
Jag spelar max en dag per månad än så länge men i sommar siktar ja på minst ett storspel (big game batalj) och de får sambon helt enkelt leva med.
Hon ska till sthlm med hotell samt Göteborg med hotell samt Linköping över en kväll.
Allt hänger på att du måste låta henne (gärna tvinga iväg henne) på saker så hon inte blir den som aldrig åker iväg.
Min sambo har dessutom svårt att acceptera att jag har en aktiv hobby samtidigt som hon tycker de är bra att jag rör på mig istället för att sitta vid datorn varje kväll som ja gjorde förr.

Metalman_666i
Inlägg: 65
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:19 pm

Re: Småbarnsföräldrar!

Inlägg av Metalman_666i »

Hej,

Jag förstår ditt problem. Jag var sällan ute på spel innan jag fick barn. Mycket hänger på att en av dem jag spelar med jobbar alltid långa pass, dag, natt och helg. Plus att många av dem jag spelat med tidigare har slutat. Men jag var kanske ute ca 5-6 gånger per år med lite tur. Nu har jag inte varit ute på spel på nästan 2år då min underbara son fyller om 11 dagar. 2år går väldigt fort. Konstigt nog har jag köpt 2 nya bössor under dessa år och längtar som fan efter att få komma ut igen. Jag har tack och lov ett jobb där jag inte jobbar på röda dagar eller helger. Men helger vill man ju gärna hitta på saker med familjen då alla oftast är hemma. Min fru jobbar dessutom helger ibland så man måste verkligen planera in saker i god tid. Plus att jag har för många dyra hobbies :P

Nästa år ska jag fan ut på spel har jag intalat mig själv. Men barn går före det mesta i livet. De är ju trotts allt det bästa man har:
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

Q10 Odde
Inlägg: 26
Blev medlem: tor maj 10, 2012 9:37 am
Lag / förening: TF18
Aktiv sedan: 2007
Ort: Bromma

Re: Småbarnsföräldrar!

Inlägg av Q10 Odde »

Måste säga att jag tycker pettsson slog huvudet på spiken. Planera i god tid. Skrev du in i kalendern för sex veckor sedan att du ska spela på söndag så kanske man kan ta simhallen en annan dag. Ett annat tips är att prioritera. Kanske kan vara värt att hoppa över några söndags spel för att dra på det där milsimet eller ett coolt dags spel lite längre bort.

Och lite gearpyssel efter barnen har somnat och du masserat frugans fötter går alltid att klämma in ;)

Horrorbilly
Inlägg: 123
Blev medlem: sön nov 18, 2012 4:55 pm

Re: Småbarnsföräldrar!

Inlägg av Horrorbilly »

Tjolahopp!
4 barn 11,7,och tvillingar på 1.
Planerong,framförhållning och kommunikation med frun. Ibland kan det till och med vara svårt att få tid att meka, men man får ta sig tid när det finns.
My idea of "help from above" is a sniper on the roof.

Rancore
Inlägg: 279
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:37 am

Re: Småbarnsföräldrar!

Inlägg av Rancore »

Har två barn hemma som är två och fyra år gamla. Hobbyn har såklart minskat i omfattning likt all annan egentid. Älskar dock att spela men det blir mera längre milsim ett fåtal gånger per år eller halvdagsspel varannan månad. För att det ska funka gäller det att vara ödmjuk med partnern och sig själv samt att vara tydlig med kommunikation och planering så att det inte blir en belastning eller konflikt kring hobbyn.
выразить солидарность с угнетёнными

lubbe
Inlägg: 45
Blev medlem: lör mar 23, 2013 8:28 pm

Re: Småbarnsföräldrar!

Inlägg av lubbe »

2 ungar, 2 och 6 år gamla. Jobbar heltid och min sambo detsamma, fast inom vården med kvällar, helger, jour-pass och fan och hans moster. Visst är det svårt att få tiden att gå ihop ibland men 1 spel/månaden funkar för oss. Blir inte många minuter över till annan hobbyverksamhet men man får prioritera det man vill mest helt enkelt.

Astiban
Inlägg: 16
Blev medlem: tor mar 10, 2016 9:43 am

Re: Småbarnsföräldrar!

Inlägg av Astiban »

Tack för svaren :)

Jag får helt enkelt vänja mig med att bara komma iväg ibland eller börja jobba mindre :shock:

Har jag tur och arbetet inte strular i morgon så kanske jag kan pipa iväg ett par timmar på söndag :D

Tack igen för svaren nu ska jag äta middag och bygga dyplo med mitt barn :D

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Småbarnsföräldrar!

Inlägg av ohman »

Två barn, 12 och 16 (shit de börjar bli stora), jobbar heltid, samma som min fru.
Det blir lite av ett pussel. Men gänget jag spelar med försöker köra kortare spel varje söndag 3-4 timmar. Detta är inte mer tid än vad de flesta lägger på att motionera. Om det gäller att åka bort på längre spel så håller jag med ovanstående. Planering och förvarna i tid, samt samla bonuspoäng hos den bättre hälften :)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Skriv svar