Simfire / Blankfire på milsim (primärt)

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Simfire / Blankfire på milsim (primärt)

Inlägg av Bennybira »

Hejsan. Slänger upp en välformulerad fråga (jaja.. nästan).

Bakgrund:
Jag har sett att vissa milsim i diverse länder att airsoftbössorna blandats ut med vissa blank-fire & simfire bössor i "lagen".
Detta för att öka inlevelsen (antar jag) och ge spelområdet ett lite småhärligt smatter.

Frågeställning(ar):
Skulle detta gå att ordna lagligt i sverige,
Skulle detta på något sätt kunna fungera rent speltekniskt då de faktiskt inte skjuter projektiler (Träfftagande???)
Skulle detta ens gå att väva in i spelstilen som finns på vissa milsim?
t.ex prickskytteuppdrag som, efter att ha tagit sig till platsen osedd, avfyrar 2x lösa skott på 1000m från sitt mål med "antagen träff", för att sedan jagas av målets vakstyrka?
Sist men inte minst. Skulle någon av er ens vilja se detta på spel? Eller vore det helt skadat ur någon synpunkt.

Egna åsikter:
Tror detta SKULLE KUNNA tas som negativ publicitet
Dock anser jag att det skulle kunnage lite ball känsla i vissa tillfällen / vissa uppgifter / uppdrag.

mouse
Admin
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:02 am

Re: Simfire / Blankfire på milsim (primärt)

Inlägg av mouse »

Vet att det körts simfire på .50cal monterad på truck på vissa spel på rödjenäs(räkna antalet på i den meningen!)

Så länge det sköts på ett ansvarsfull sätt har jag inga konkreta negativa synpunkter. Bara rekommendera alla spelare att ha på sig skyddskåpor.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Simfire / Blankfire på milsim (primärt)

Inlägg av Bennybira »

på på på på på!

Yes. Har byggt simfirebössor åt andra kretsar. 2x .50s, en PKT och en mg42 :)
De låter lika högt som the real deal om de byggs rätt, dock är snärten från kulan borta. Och går inte att återskapa.
Så hörselskydd är ett måste oavsett.

Sen skulle jag inte vilja påstå att lösa skott är direkt ofarlga. Men det ja. Går att arbeta med på säkra sätt!

Erebus
Inlägg: 123
Blev medlem: ons dec 17, 2014 8:01 am

Re: Simfire / Blankfire på milsim (primärt)

Inlägg av Erebus »

Det krävs extra åtgärder om sånna ska användas, kollar man på tex Milsim West där dom använder blank fire så är dom (efter vad jag sett/läst) väldigt hårda men vilka som får använda dessa och gör man minsta fel får man lägga bort sin bössa och inte använda den mer.

Har för mig att det gäller andra regler för träfftagande mot just blank fire också, eftersom det är svårt att veta om man blir skjuten mot alls. Inte helt säker på hur dom gjort där dock. Det är något som måste framgå tydligt i reglerna för spelet och det ska självklart framgå extra tydligt att sådana saker kommer förekomma på spelet så alla vet om det och kan utrusta sig därefter (skyddskåpor tex).

Om allt sköts bra från arrangörer och dom som får använda simfire/blankfire ser jag inget problem med det, dock ska inte vem som hlest kunna dyka upp med en och få använda den i spel, säkerheten måste tas extra seriöst.

Tilioch
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 16, 2014 10:26 pm

Re: Simfire / Blankfire på milsim (primärt)

Inlägg av Tilioch »

Personligen skulle jag ser det som en otrolig stämningshöjare om det skulle vara möjligt att ha med. Hur det ligger till med regler och sånt har jag absolut ingen aning om så tänker inte ens försöka med nått där =)

Vad det gäller just Milsim West så är deras regler för träfftagning av lösskotts skytte helt enkelt att du tar träff om du vill, men du behöver inte, oavsett vad som händer med den egentligen. Det enda du måste göra är att agera som om det är verklig eld, så du måste ta skydd och liknande.

Men säkerheten är ju nått man behöver verkligen hålla på när det gäller sånt. Sen vet jag inte om det verkligen skulle vara så mycket värre än många granater jag har hört sedan jag började igen, en sak för att minska risken för hörselskador, oavsett om folk behagar ha hörselskydd eller inte, är väl att tex inte tillåta det inomhus.

Men jag skulle mer än gärna åka på spel där det fanns en hög med dylika vapen som skulle ge ett extra lager realism till spelen!

Lisen
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:14 pm

Re: Simfire / Blankfire på milsim (primärt)

Inlägg av Lisen »

Jag har förstått det på samma sätt som Tilioch beskriver, du tar träff om du vill och att du måste agera som att du blir beskjuten.

Där tror jag definitivt blanka skott kan tillföra mycket till strategi och hur man agerar med den enkla regeln. Vanligtvis kan du ju i princip ducka airsoft skjutet >50 m bort och röra dig fritt om du inser att du satte dig i en dum position/sits. Har man däremot regeln att du måste söka skydd om det skjuts blankt mot dig ändras ju spelsättet drastiskt! Speciellt på öppna ytor. Där tror jag också att rollen som blank-skytt kan vara givande iom att du kan styra spelet på ett sätt som inte går i vanliga vis.

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Simfire / Blankfire på milsim (primärt)

Inlägg av Bennybira »

Kul med en del feedback!

Gillar tanken med "supression" i brist på bättre ord. Skjuts det blankt mot dig under tiden du korsar öppen mark så måste du söka skydd / se dig som utskjuten.

Helt plötsligt blir försvar av anläggningar mycket lättare då självmordsrushar över öppen mark med AEGs begränsade räckvidd som skydd inte längre möjliga.

Så för att summa ihop det lite (änsålänge).
Inga negativa åsikter sålänge det sköts SÄKERT och SNYGGT. Och att rollerna för vapensystemen anpassas av spelledaren.
Kort sagt skulle man kunna säga att detta är en ren Milsim / Hardsim grej, inte storspel?!

Erebus
Inlägg: 123
Blev medlem: ons dec 17, 2014 8:01 am

Re: Simfire / Blankfire på milsim (primärt)

Inlägg av Erebus »

Jag ser inget problem med det på storspel heller, så länge som det sköts på ett bra sätt, endast vissa personer får använda dom (som jag skrev tidigare), man tar säkerheten på alvar och det informeras om det innan så man inte köper biljet utan att veta om det tex.

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Simfire / Blankfire på milsim (primärt)

Inlägg av YogHippie »

Säkert hur skoj som helst för airsoftupplevelsen, dock blir det något helt annat i ögonen på diverse svampplockare och joggare som trillar runt i skogarna. Det är inte många spelområden som är helt avlysta som detta skulle kunna appliceras på helt lagligt(?), eller?
Tänker att det räknas som pyroteknik eller liknande, samt att bara som friidrottsförening måste man fylla i en massa papper och söka tillstånd när det är tävlingar och man ska använda startpistol.

Lämna sen in en ansökan på att ni vill rulla runt med ett mobilt vapen som skjuter löst och se hur polisen funderar?

Är inte negativ, bara realistisk. 2 sidor på myntet i många lägen.

Sen tänker jag mer som så.. att om där inte kommer några BB's, så kan jag inte bli träffad. Blir jag inte träffad, så har vapnet ingen funktion mot mig i det stora hela. Om jag blir tillsagd att lägga mig ner och ta träff bara för något låter så kommer det kännas lite så där halvskoj.

Skriv svar