Höjd import kostnad?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Användarvisningsbild
mehailz
Inlägg: 295
Blev medlem: lör aug 11, 2012 9:08 am
Lag / förening: ODA-036
Aktiv sedan: 2009
Ort: Jönköping

Höjd import kostnad?

Inlägg av mehailz »

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... inapaketen

Hur lär detta påverka oss och våran hobby må man tro? :#

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Höjd import kostnad?

Inlägg av Droopfy »

Enkelt. Varje paket blir 125:- + moms dyrare.
Svenska butiker lär jubla över det.
Kanske är det också så att det i långa loppet är bra för vår ekonomi. Alltså inte den personliga, men statens (vår).

Dock är inte sista ordet sagt om detta.
Men något kommer det säkert bli.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Herr_erlandsson
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jul 26, 2016 12:06 pm

Re: Höjd import kostnad?

Inlägg av Herr_erlandsson »

jävla idioti. bara för att postnord inte klarar av vad som lovar så skyller dom ifrån sig och kräver avgifter.

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Höjd import kostnad?

Inlägg av Gidappa »

Dessutom snackas det om att leveranserna kommer ta längre tid pga ökad administration... :?

MarLin
Inlägg: 89
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:23 pm

Re: Höjd import kostnad?

Inlägg av MarLin »

Inget nytt i detta alls. Moms och tullplikt har det alltid varit på allt som importeras från länder utanför EU.

Detsamma gäller administrationsavgiften från postnord.

Däremot har dom inte varit så aktiva med att ta ut avgifterna och momsen då dom inte varit överens med tullen om vem och hur det skall göras.

Importerar man med andra bolag som tex DHL, Fedex mm så betalar man nästan alltid dessa avgifter.

Det vi kan glädjas åt nu är alla de paket som vi fram tills nu sluppit avgifterna för.

Vad gäller längre leveranstider så har det väl aldrig gått särskilt snabbt med postnord. Ett paket från tex Hong Kong kan vara framme i Sverige på ca 2 - 3 dagar men sitta fast på Arlanda för tullning och moms och annan administration uppåt 14 dagar ibland.

Så ingen idé att betala extra för express leverans då de tenderar att ta lika lång tid som vanlig frakt när det gäller just postnord.

Då är det bättre att välja andra bolag för express leverans.

Sen är det ju faktiskt också så att postnords policy är att dom inte fraktar vapen och vapendelar dit dom räknar våra airsoftvapen.

Så om dom vill jäklas extra mycket så kan dom välja att inte leverera ditt paket om det innehåller airsoftvapen eller delar till dessa.

Fun fact:
När jag valt att beställa med Fedex så är det ändå postnord som levererar paketen med vapen i till mig i Luleå då Fedex inte har egna filialer i hela landet.

Så dom bryter sin egen policy medvetet.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Höjd import kostnad?

Inlägg av Gidappa »

Vad jag förstått är den nya administrationsavgiften på 125kr helt ny. Så den bör ligga utöver den gamla. Sen verkar det som du säger att de ska bli bättre på att hantera moms och tullavgift. Det är väl det den nya avgiften skall bekosta. Så utöver den avgiften lär både tull och moms också öka med bättre kontroll.
De ska helt enkelt börja öppna fler paket snackas det om.
Tidigare har man ju kunnat beställa från Kina med ett "nedskrivet" innehållsvärde" i många fall. Sen om de ska börja öppna fler paket för att kontrollera värdet lär det leda till längre handledningstider och ökad leveranstid för många.

Sen angående leveranstiderna varierar det ju kraftigt. Har aldrig fått något från Kina på 3 dagar även om det ibland gått överraskande fort. Men det varierar såklart. Beställde två multiverktyg och ett par ESS Ice brillor i slutet av november. Multiverktygen kom innan jul men brillorna är fortfarande på äventyr.

I min erfarenhet är det inte postnord som är skurken när det gäller dröjsmål vid beställningar utanför EU utan snarare tullen.

Positivt dock att det lär gynna våra inrikeshandlare ialf när det gäller mindre dyra produkter.

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Höjd import kostnad?

Inlägg av Thinker »

Jag förstår om posten har problem. Jag har inget emot att betala avgiften på större, dyrare och tyngre paket som en AEG, taktiskt utrustning, radios, osv där momsen ändå är betydligt mer, då jag alltid räknar med full moms och tull. Största problemet för mig med de nya reglerna är generellt inte airsoft prylar, utan om de nya reglerna har minimi värde eller inte, för väldigt mycket av det jag köper är "svårt att få tag på saker", eller nishade produkter ofta i kombination med lågt pris. Något som kostar 60kr och inte finns att få tag på i Sverige, eller ens Europa blir dyrt när det får en 125kr avgift på sig, för ofta är det många små saker inom optik, mekanik, elektronik mm.

Detta är inte första gången liknande hänt via posten, för några år sedan fick man ibland en 100kr "hanteringsavgift" på ett brev eller litet kurvert, när själva tullen kunde vara 20-30kr, så hanteringen var mer än det kostar från säljaren (som kan vara från hela världen för mig, jag är duktig på känna igen landskoder i postnummer). Är riktigt surt speciellt om det då ändå kommer 3-4 veckor efter det anlänt till sverige exempelvis mitt på våren, och man behöver det. Många tillverkare skickar normalt inte till privatpersoner, eftersom dessa normalt inte köper deras produkter, och då antingen skickar som brev eller överdimmensionerad låda, så hänt mer än en gång där tullen öppnat och kollat och nog blivit jäkligt förvånade att det kommer en låda som är 30x20x15cm och inte väger något, och förutom lite produktblad i mitten av frigolit facken ligger en liten fiberoptisk inverter, ljusfilter, eller plaststrip med 10st ytmonterade 1.6x0.8mm bandpassfilter för 5.5GHz mm. Finns det 1-3 tillverkare i världen har man inte mycket val, men att ta många sådana saker kommer göra massor av mina småprojekt enormt mycket dyrare. 5 färdiga delar, vardera av 4st småsaker som innan tillsammans kostat kanske 80kr i slutet, kommer då bli 580kr istället. Jävla skillnad.
This space intentionally left blank

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Höjd import kostnad?

Inlägg av Twist »

Nej, den är inte helt ny som jag har förstått det. Skillnaden är att man kommer att börja lägga den även på små paket med lågt värde som tidigare har glidit rakt igenom. Förr betalade man den bara om PostNord tullade och momsade, som de gör själva på uppdrag av Tullverket, vilket de oftast inte gjorde under ett visst värde. "Tricket" har ju varit att göra många små beställningar istället för en stor, för de stora har åkt på både tull, moms och avgift.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar