Har hobbyn dött lite?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Twist »

Riktigt bra tankar! :D

Bokningssystem har jag ritat lite på i omgångar. Det finns ju massor av alternativ där ute men inget som fyller behoven och önskemålen riktigt. Det finns fördelar med att samla allt under ett tak, tillsamman med Airsoftbörsen, forumet och vad mer man kan tänkas hitta på i framtiden. Kan man fördela kostnaderna på flera funktioner och intressenter så blir saker som registrering och inloggning med BankID och/eller tvåstegsverifiering plötsligt ekonomiskt gångbart, till exempel. Har man full kontroll över plattformen så kan man mycket väl skapa forumsdelar till evenemang både automatiskt och som en enkel funktion i arrangörernas gränssnitt. Det tål att spånas på.

Tanken om ASS som en neutral part är bra, om det går att upprätthålla det förtroendet trots att vi har arrangörer både i crew och som personliga vänner. Jag tror inte att det är ett reellt problem egentligen men det räcker ju att folk misstänker att jäv föreligger för att det ska bli ett hinder. Det går absolut att lösa men man behöver ha det i åtanke. Oavsett vilket är öppenhet och transparens en förutsättning för att kunna lyckas.

Det känns som om vi kanske borde försöka samla intresserade och diskutera framtid, idéer osv.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av YogHippie »

Satt och skrev i 25 mins på ett inlägg. Men skippar det.

I korthet; sök på tråden där man efterfrågade idéer och förslag på förbättringar för ASS.
Där postade jag för en hel del år sedan om hur man kunde förbättra forumet.
Handlade om inloggningen, sin profil, anmälningssystem, ekonomiskt kreditsystem(idag kanske lite enklare med swish och bankID) ((JA, det var SÅ många år sedan.) Bahaha.

Drama och allt sånt tjafs som varit(är).
Den del vi vart inblandade i var väl till 99% mest att vi blev lurade, outade folk, blev straffade för det.
Blev utsatta för diverse falska anmälningar, hot, sabotage och annan problematik.
Den sista %.en var väl mest idioti när vi på olika sätt slog tillbaka.

Dock har vi sedan länge lämnat allt det möget bakom oss. Vi har facebook som plattform, vår hemska hemsida i vanlig ordning och ett bokningssystem som fungerar jävla bra, och där utvecklarna håller på att fixa och dona med en uppgradering/förbättring, som faktiskt baserar sig en hel del på idéer som vi lagt fram till dom. (Timecenter).

ASS var riktigt roligt när det rann på och saker hände på positiva plan överallt.
Vem fan kommer inte ihåg bilden från något Klacken(?)-spel där texten lades till; KOM OCH KÖP KORV!!
Det var humor och ren glädje att scrolla igenom forumstrådar och ha skitskoj.

(Fan då. Blev 15 nya minuter för att skriva detta.. jaja.)

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Bennybira »

Det verkar dock som att facebook har problem att nå ut till alla, delvis pga deras algoritmer och delvis för att de faktiskt har svikande antal AKTIVA medlemmar nu efter 10+ år :)

Rätt många har gått vidare till andra sociala medier som ger "instan gratification" på andra sätt.
Tråkigt, men kul att ASS består. Tycker faktiskt det fått sig ett uppsving. Och jag är mer aktiv i hobbyn trots att jag inte spelar än jag varit på länge!

LiquidSnake
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:25 pm

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av LiquidSnake »

En sak som stör mig är att bilder postas i en tråd, men svaren ska postas i en annan.
Varför kan vi inte göra allt lite enklare och bara slå ihop allt?
Det tillsammans med att inte skapa nya trådar för varje år tror jag skulle öka svarsfrekvensen.
Om inte annat så skulle i alla fall jag bli nöjd...

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Twist »

Det finns hur mycket som helst att göra egentligen och jag minns att tråden du nämner var full av bra förslag, Yog.

@LiquidSnake

Det var bilder och kommentarer i samma tråd förr men det blev ohållbart för den som ville kolla på bilder att sitta och scrolla förbi sida efter sida med kommentarer. Eftersom vi använder phpBB-plattform till allt möjligt den inte är avsedd för egentligen så blev uppdelningen en kompromiss som var rimlig då. Jag vet inte om det skulle upplevas som lika problematiskt idag med snabbare linor, större skärmar och färre användare. Förmodligen inte, är min spontana gissning.

Vad tror folket? Om vi utgår ifrån att det skulle postas lite fler kommentarer när det inte kräver att man går in i en annan tråd, tror ni att det skulle fungera?
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Callahan »

Ja kör för tusan funkar ju fint på andra forum. :D
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av ohman »

Så länge folk inte startar uttömmande diskussioner i bildtrådarna så är det nog helt ok med kommentarer blandat med bilderna, kör i vind.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Grim Nyberg »

Det funkar på Arnies, så bör ju även här.

Ofta drar man sig för att kommentera då det är så omständigt att manuellt hitta rätt kommentarstråd.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Bennybira »

+1 på ovanstående!
Freecomments2012

LiquidSnake
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:25 pm

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av LiquidSnake »

Förut så fyllde det en funktion att hålla trådarna separat, men i dagsläget så har vi inte 400 sidor med bilder och dagens Internet är något vassare än back in the dag. =)

Skriv svar