Har hobbyn dött lite?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Användarvisningsbild
mehailz
Inlägg: 295
Blev medlem: lör aug 11, 2012 9:08 am
Lag / förening: ODA-036
Aktiv sedan: 2009
Ort: Jönköping

Har hobbyn dött lite?

Inlägg av mehailz »

Bara några funderingar...

Har ej varit aktiv på länge och tänkte ge mig ut i det igen. Verkar vara mindre annonser och mindre snack här och alla facebook grupper verkar vara borta...

Är det jag som är blind eller har det hänt något? :3

mouse
Admin
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:02 am

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av mouse »

Själva plattformen forum står sig slätt mot facebook m.m.
Många facebook grupper blev nedstängda då facebook beslöt sig för att man inte fick ha försäljning av airsoftvapen på deras plattform.
Men finns ett flertal stora facebook grupper.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Användarvisningsbild
MODDAN
Inlägg: 154
Blev medlem: ons maj 16, 2012 10:41 am

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av MODDAN »

Det är lite fördröjningar här nu vad gäller tillgång till K&S, av diverse anledningar. Misstänker det är en av anledningarna till att det är så låg omsättning och aktivitet här numera.
Mycket sker som sagt på fejjan numera, på gott och ont. Det finns grupper där, men som Musen sade, efter allt som hänt i USA med Sandy Hook, nattklubben i Orlando och numera Las Vegas så har ju fejjan förbjudit och tagit bort det mesta som har med vapen att göra. Det finns dock grupper fortfarande, med mer eller mindre uppfinningsrika namn, där det råder viss handel med utrustning och airsoftvapen, men enligt min erfarenhet håller de låg kvalité, det finns ingen som tar något ansvar för någon annons som ligger uppe, och det är överlag ett riskspel.

Jag skulle föredra om majoriteten av handeln skedde här på K&S. Dels då det är en, för mig, bekant plattform med enkelt och överskådligt gränssnitt, realistiska priser och ett visst mått av pålitlighet. Men för att det ska bli en verklighet måste tiden för insläpp till K&S dras ned markant då den yngre generationen (vilka jag misstänker är de som oftast klagar på väntetiden) inte har samma tålamod som vi lite äldre i gemet.
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Callahan »

Facebook suger som affärs plattform tycker jag.
Och inga bilder får läggas upp i annonserna för att riskera att gruppen stängs av FB.
Här kan man skriva en affärsredovisning efter genomförd affär så folk kan se hur folk sköter sina affärer.
K/S här är mer uppstyrt och lättare att hitta vad man söker.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Elestro »

Airsoft Köp och Sälj - Stockholm/omnejd har varit igång sedan maj, +200 medlemmar och mängder med annonsbilder. (Det är till och med bildkrav för säljannonser). Visst finns en risk att gruppen stängs, men ja, då får man väl starta upp en ny?

Erfarenheten av k&S här är att det inte händer något, alls och däri ligger problemet. Ska man sälja en bössa vill man ju inte vänta 4 månader på att en köpare kanske är intresserad utan man vill sälja snarast.
Har fått två av mina bössor sålda på FB hittills. Här, 0.0.

Skulle säga att hobbyn lever och har hälsan förövrigt :)
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Callahan »

Har fått mer respons här än på facebook om jag ska vara ärlig!
Blir mest förfrågningar med uteblivna affärer på fejjan.
Sen ska man lägga upp det man säljer på flera sidor i olika län med några få medlemar.
Finns inget positivt alls med Facebook om jag ska vara ärlig ju förr folk inser det desto bättre. :D
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Elestro »

Nu tycker jag du är lite vrång ;)
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Användarvisningsbild
Cediop
Inlägg: 18
Blev medlem: tis apr 18, 2017 6:46 am

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Cediop »

Precis som Callahan uttrycker det, finns det i min mening inget positivt med användandet Facebook vare sig det gäller köp och sälj, eller för den delen anmälan till spel.

Det enda som kan ses som en fördel med Facebook är att de flesta redan finns på platformen. Men eftersom att nästan alla grupper är slutna samt att det finns väldigt många, blir det svårt att få överblick över vilka spel som exempelvis organiseras (om det man dessutom lyckas hitta dessa grupper eller blir inbjuden...).

När det kommer till köp och sälj faller Fb platt i jämförelse med hur "säkert" det är att handla här på forumet, här är det dessutom större chans att det är rimliga priser och folk vet vad de har för något. Det tråkiga är ju som sagt att det minskar med aktiviteten här, kanske mest på grund av att Facebookgrupperna existerar, vilket då såklart leder till att det blir svårare att exempelvis sälja här på ASS. Men än en gång så finns det ju inte enbart en Fb grupp, utan minst en för varje län i princip, som än en gång leder till dålig överblick (om man ens hittar alla...).

För mig som inte hållit på så länge och som är något allergisk mot socialmedia i allmänhet, stör det mig lite att många ser förbi vad det finns för möjlighet på ett forum som detta, och hur mycket enklare det blir att faktiskt se vilka spel som egentligen finns eller annonser som är sorterade i olika kategorier så det blir lätt att hitta det man söker.

Problemet blir som i allt annat: Intåget av att allt, verkligen allt och alla ska finnas på socialmedia. Detta kommer leda till att forumen dör ut mer eller mindre om ingen gör något.

Lite offtopic:

Jag blir ofta helt dumförklarad på grund av att jag inte använder någon socialmedia av väldigt många. Jag har Fb i princip enbart för att kunna hänga med i airsoft med evenemang och dylikt. Nu när jag dessutom drogs med till att böra arrangera evenemang blev det väldigt tydligt att Facebookevent är en horribel metod att organisera på, det blir bara en enda röra :roll:
I den perfekta världen är allt RS, är bara plånboken som säger stop allt för ofta...
IG: Cediop_M04

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Callahan »

Ju fler som inser vilken bra plattform detta forum desto bättre.
Inte bara ur köp/sälj synvinkeln.
Här finns massor med info om det mesta.
Men folk vill väl bara gå in skriva ner sin fråga och få allt serverat på ett silver fat.
Det är ju jobbigt att behöva leta.

För mig är det raka motsatsen att jag orkar inte hjälpa folk på facebook längre.
Samma fråga kommer upp hundra gånger typ.
Senast idag kunde man gett ett bra tips på radios tex orkade inte ens bry mig att skriva ner vad jag rekommenderar.
Utan fick bli "köp bra grejer direkt så blir det inget meningslöst inköp".

Och en annan sak jag verkligen HATAR är att när nån lägger in nått i dom grupperna man är med i så får man notiser.
Så när polaren la upp sina köpes annonser igår så fick jag 8-9 notiser i mobilen.
Blir jävligt tröttsamt.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Har hobbyn dött lite?

Inlägg av Gidappa »

Det är ju verkligen tråkigt om det är som ni säger att aktiviteten flyttat ut i spridda FBgrupper och detta forum är döende.
Jag är själv helt ny inom detta och sen jag snöade in på airsoft i våras så har detta forumet fungerat som en fantastisk kunskapskälla. Dels bara genom att sitta och läsa tråd på tråd men också genom att kunna ställa frågor och få svar direkt av folk med mer erfarenhet. Jag har svårt att tänka mig att man kan hitta så mycket information så lättillgängligt via fb.
För att inte tala om börsen. Utan den hade jag haft det svårt att ta mig in i den här dyra hobbyn (det går fortfarande långsamt dock! Har ännu inte spelat, bara samlat gear :? )

Sen tycker jag även att airsoft sverige har funkat som en fantastisk ambassadör för hela hobbyn. Bortsett några få beska kommentarer i nybörjarforumet så har jag fått bilden av att airsoft är en underbar hobby som bygger på ärlighet och nästan enbart utövas av jävligt trevligt folk vilket är en stor dragkraft för mig särskilt som nybörjare. Och antagligen för andra nybörjare likväl. Kombination vapen, molle och trevligt folk är svår att slå.

Som ny när man söker information är det första man gör knappast att börja söka på fb. Snarare utgår man från google och hittar då snabbt detta forum vilket är en väldigt bra inkörsport som sagt. Ialla fall för mig har det funkat så.

Sen är även jag precis som någon annan sa här ovan allergisk mot sociala medier och framförallt FB. Jag vill absolut inte skaffa fbkonto med allt vad det innebär bara för att kunna köpa/sälja begagnat eller ha koll på evenemang. Jag kan inte se hur spridda grupper på FB kan vara bättre en enda plattform som det här. Att vara tvungen att skaffa fb och sen kanske utsättas för någon oseriös affär direkt hade varit direkt avtändande för mig.

Fördelen är väl att jag får airsoftbörsen för mig själv! Har gjort en hel del fina köp 8-)

Jag kommer stanna här och fortsätta vägra FB och hoppas att andra nya gör likadant. Det är väl det man kan göra för att hjälpa till att hålla detta forumet vid liv om det nu skulle vara döende. Det finns alltid tusen frågor som ny och faktiskt en del man kan tillföra som gammal möpare (får man hoppas)
Och så får man ju hoppas att admins och mods inte tröttnar.

Skriv svar