IR lampa på nattspel

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Adi
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jun 07, 2012 4:47 pm

IR lampa på nattspel

Inlägg av Adi »

Är det någon som har erfarenhet av NVG och vapenmoterad IR lampa?
Just nu har jag bara IR laser när jag spelar på natten. Men ofta är det svårt att se vad man skjuter på. Risken är att man blir avslöjad, men det blir man när man använder IR lasern ändå. Vad är era tankar och erfarenheter?

Har Gen2 goggles och det är skogsspel som gäller.

Baldag
Inlägg: 4
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:28 pm

Re: IR lampa på nattspel

Inlägg av Baldag »

Detta är ju lite fingertoppskänsla.

Bedriver du rörlig spaning, dvs. du är ute efter att hitta andra, så kan det vara skönt att köra IR-belysning då det gör att du ser bättre, och då du rör dig och därmed gör ljud så kommer detta troligtvis inte förstöra allt för mycket.
Är det däremot så att du inväntar folk att göra ett överfall emot så är det direkt motverkande att köra IR-belysning.

Jag hade förr en IR-lampa där jag hade 2 knappar, en för väldigt låg styrka för att söka av och den andra var full styrka med strobe för att förhoppningsvis blända och få FIs bildförstärkare att stänga ner sig.

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: IR lampa på nattspel

Inlägg av p33krN »

Ofokuserad laser AKA IR-Flood är bra för att se vart kulorna går.

G&P's d-bal är bra för detta.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: IR lampa på nattspel

Inlägg av Thinker »

Mer uttömmande: https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... f=75&t=822
https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... f=75&t=821
https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... f=75&t=829

Men min åsikt: Användning av ljus och IR dess olika tillämpning är stort ämne och mycket varierande taktiskt när och vart det är fördel mm. Personligen föredrar jag ha provat olika saker och få bra förståelse samt tänka genom olika planer och alternativ innan, och sedan ha kit för klara alternativen när det dyker upp tillfällen då det är taktiskt fördelaktigt. Men det kräver man är förberedd och har med sig alternativen, så generellt begränsar jag mig med nedanstående... men jag har löjligt mycket hemma. Tips är kolla om det kommer vara månljus, i vilken bana och när det går upp/ner osv innan. Att veta månen inte kommer vara upp, eller den kommer upp kl02 är användbart. Och även i fullmåne kan en svagare IR belysare vara användbar för att lysa upp de mörka skuggorna under granar mm. Min erfarenhet är generellt många suger på spela på natten, även med NV mm, oavsett generation. Oftast löjligt mycket fail i taktik (rörelse mässigt, situations uppfattning, samband och ren taktik), sekundärt är utrustning som inte används även när det vore en bra ide, eller som används taktiskt dåligt.

Mitt standard natt kitt innehåller:
NV Gen3 mono (custom med inbyggd variabel IR ljus styrka, flood anpassat för Gen3) med skullcrusher, samt ett NV vapensikte.
Vapenlampa med Vitt & IR ljus, Inforce WML 175lm varianten.
Moddad G&P DBAL (IR laser, svagare fokuserad IR belysare, Röd laser).
Moddat RP sikte för NV anpassad som jag föredrar (används mycket sällan, bästa för NV i airsoft är igentligen reflexmodellen, även RS eotech mm är sämre pga ljusförlust mm).
Custom IR/Rödljus Beacon på kroppen riktat frammåt (används i princip bara för träffmarkerad i rött läge dock).
Mini UV lampa (fördelaktigt för läsa karta i mörker, speciellt praktiskt för printad svartvit i plastficka, inga störande reflexer pga UV och vitt papper lyser).
Goggles med inbyggd pannlampa, rödblink och fläktar (JT Flex8 camo, moddade som attan).
Liten LED pannlampa, Varta för tält mm (ibland istället Energizer Hardcase Tactical med multi ljus alternativ).
1st "Bud Light" 9V IR beacon i liten påse (hemmabyggd, enkla som fan, men går köpa. För att kunna sätta på något/lämna på plats mm.)
This space intentionally left blank

mitte
Inlägg: 42
Blev medlem: mån apr 13, 2015 4:35 pm

Re: IR lampa på nattspel

Inlägg av mitte »

Mitt nattkitt är en lampa med 6 18650 batterier och 12 cree dioder. Som bländar skiten ur allt :D men till min fråga, hur farligt är det ens för era nighvisions?
Mtp och l85 är grejer det

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: IR lampa på nattspel

Inlägg av Thinker »

Det beror på, det handlar igentligen om ljus som träffar röret, och därmed avstånd, hur fokuserad lampan är, om det är riktad rakt mot eller inte osv. Generellt har alla Gen2 och senare något som kallas BSP, Bright Source pProtection, men det är rätt högt för den ska träda in och skydda röret, sedan finns det höljen som har extra skydd som slår av strömmen till röret om det är för ljust, och är det Autogate Gen2/3 rör så kan de användas i dagsljus utan problem. I flesta fall leder en kraftig lampa bara till att livslängden på röret minskar (allt ljus degraderar röret, när det nått viss nivå anses röret förbrukat), men hur mycket osv kan i princip ingen säga. Men visst, föredrar om enormt kraftiga lampor inte används på närma avstånd, finns alltid en shit happens faktor.
Gen1 har mer problem med lampor, men de är numera mycket ovanligt i mörker spel.
Är det digital NV bryr de sig inte om ljuset, de fungerar fint på dagen, ev kan de vara sega på blända fram och tillbaka vid strob.

Störst problem och farligast för bildförstärkare är lasersikten, den fokuserade punkten kan göra permanent märkning i form av linje eller punkter i NV rör bara det sveper förbi, och BSP/Autogate skyddar inte mot detta.

Ärligt talat är kraftiga vapenlampor för medvetet ställa till det för NV i många fall motproduktivt, du bländar dig själv på för närma håll med återreflekterat ljus, skapar starka skuggor i terrängen framför och tappar nattsynen, och är det på "längre" avstånd så är inte ljuset kraftigt nog att ställa till det för bildförstärkare. NV får mer problem med solkatter om ljuset kommer i sidan men fungerar väl, ungefär som kamerabilder och solen kan göra. Ett utmärkt trick för de med NV är att snabbt placera en gren eller så mellan ficklampans ljuskälla och objektiv linsen, när ljuset inte längre träffar rakt på så är det inga problem i NV, men däremot så är då hela terrängen upplyst av återreflekterat sken, speciellt närma lampan, så dina polare som är bakom och till sidan om dig som man innan knappt såg i bildförstärkaren blir nu helt belysta och enkla mål, det återreflekterade ljuset kommer ju inte från ett håll heller, så inga mörka skuggor på samma sätt som det belysta området. I många taktiska situationer är det i många fall användbart när fienden använder vitt ljus för att blända mm, speciellt då många hanterar det taktiskt dåligt. Sedan har man bonusen som NV användare att en riktig kraftig vitt ljus lampa, speciellt med brett ljusfält lyser upp en skog, och där med inklusive trädtopparna och det syns på enorma avstånd i bildförstärkare, vilket ger rätt bra hänvisning om att "därborta är det några spelare". Jag vet jag har upptäckt det snett på sidan, eller undrat varför skogen framför blev lite ljusare, vänt mig om och sett skog lysa upp 200m bort åt sidan där vi inte visste det var spelare. En svagare 150-200lm lampa som är mer riktad med bara lite sidosken är mer praktiskt, mindre återsken/sidobelysning och kommer dämpas av träd/grenar på längre avstånd. Som jag ser det är bara använda den mängd ljus man behöver och rikta det precis där man behöver, inte mer. I många fall är svag 1xAA vitt ljus vapenlampa användbarare än en kraftig.
Strob funktion är också betydligt mer irriterande för ögat än för NV, titta mot en strob har inte bildförstärkare generellt problem med, de justerar sitt ljus alldeles för snabbt för detta. Mänskliga ögat är inte lika snabbt. NV användaren får samma fördel med återreflekterat ljus.
This space intentionally left blank

Skriv svar