Medelhastighet eller högsta uppmätta hastighet?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Medelhastighet eller högsta uppmätta hastighet?

Inlägg av Oerlikon »

Hur mäter man vid obligatorisk kronografering? Högsta hastighet eller medelhastighet kan göra skillnad om man ligger i gränslandet för olika säherhetsavstånd enligt VSAF, bra att veta innan man åker på spel och får lov att byta säkerhetsavstånd till ett som man inte brukar spela med. Som ni förstår av frågan så har jag aldrig varit på nåt spel med obligatorisk kronografering men ni som varit det får gärna berätta hur det brukar gå till!

Herr_erlandsson
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jul 26, 2016 12:06 pm

Re: Medelhastighet eller högsta uppmätta hastighet?

Inlägg av Herr_erlandsson »

Högsta hastighet ska mätas då det är det som vapnet kan prestera.

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Medelhastighet eller högsta uppmätta hastighet?

Inlägg av Thinker »

Kör själv med högsta hastigheten, och jag vet andra Arr som också gör det. Sedan kan det vara bra att veta vapnet borde bara ha en max variation på ca 1-3m/s mellan högsta/lägsta annars är något inte bra.
This space intentionally left blank

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: Medelhastighet eller högsta uppmätta hastighet?

Inlägg av Oerlikon »

Jag har precis bytt fjäder och vapnet ligger mellan 114- 116,5 så jag hoppas att jag kan hamna på rätt sida av Auto A 115,8 m/s, förhoppningsvis sjunker hastigheten lite efter en tid.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Medelhastighet eller högsta uppmätta hastighet?

Inlägg av Twist »

Den är tillräckligt nära för att några graders temperaturskillnad på något håll kan avgöra. Men ja, den kommer att tappa med tiden, Fjädern mattas av, gummi torkar osv.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Mini_
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 20, 2015 8:22 pm

Re: Medelhastighet eller högsta uppmätta hastighet?

Inlägg av Mini_ »

Är ju lite beroende på vad det är för arr också, jag kan personligen tycka att ett par m/s hit eller dit inte spelar större roll. När du mäter cqb till exempel utgår man ifrån att du sätter pipan mot motspelaren och trycker av, vilket inte ofta sker då man brukar ha 100 cm+ till den du skjuter på.

Jag fick ok att spela cqb när min chronade in på ca 104m/s förra året. Detta av större organisatörer på en stor känd bana.

Men att svara rakt på frågan så skall man ta högsta av ca 10 skott.

Danne
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jan 08, 2017 1:00 am

Re: Medelhastighet eller högsta uppmätta hastighet?

Inlägg av Danne »

Lånar tråden med en till fråga rörande hastighet.
Min ak5a chronar 132ms 2.2? joul med 0,25. Kommer jag få använda bössan i spel som går efter vsaf-regler, enl listan hamnar den under semi. gäller det då enbart semi som skjutläge samt säkerhetsavstånd eller får bössan stanna hemma tills svagare fjäder monterats.?

tacksam för svar.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Medelhastighet eller högsta uppmätta hastighet?

Inlägg av Twist »

Beror på spel. Du får bara skjuta semi med den och du får säkerhetsavstånd därefter. På vissa ställen kräver de att bössan är spärrad så att den inte kan skjuta auto. På andra ställen litar de på att man håller sig till auto. Du måste fråga där du ska spela vad som gäller där.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Danne
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jan 08, 2017 1:00 am

Re: Medelhastighet eller högsta uppmätta hastighet?

Inlägg av Danne »

Ok. försöker få tag på boggartpojkarna för att höra hur reglerna ser ut när dom arrangerar spel. någon som har koll här.? ska iväg till dom 1a april.!

Skriv svar