Alternativ term för "civila på banan"?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Alternativ term för "civila på banan"?

Inlägg av p33krN »

Ibland när man spelar. Så kan det hända att diverse folk som inte är med i spelet plötsligt står på banan och man vill därför temporärt avbryta spelet av den anledningen.

Oftast hörs det ropas "civila på banan". Problemet med det är att vi som spelar är exakt lika civila som just den bärplockare eller cyklist som dykt upp.

Har någon några tips på vad man istället kan bruka för termer för att både upplysa sina medspelare att det just är en "civil" på banan samt att man ska pausa spelet därför?
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Tactical beard
Inlägg: 7
Blev medlem: fre feb 03, 2017 7:59 am

Re: Alternativ term för "civila på banan"?

Inlägg av Tactical beard »

Finns en utmärkt publikation för detta. Säkerhetsbestämmelser för civilt skytte (SäkB).

1.3.3 Ingrepp vid fara
Den som upptäcker att någon bryter mot säkerhetsbestämmelserna eller som uppfattar
annan fara ska omedelbart ingripa. Vid omedelbar fara kommenderas ”Avbryt” eller
”Stopp”.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Alternativ term för "civila på banan"?

Inlägg av BlackGoat »

Dom gånger det lallat in folk på Tjärnan så har jag för mig att det bara ropats "Avbryt!".
Det har funkat. Det är ju dock inte helt solklart vad som hänt, men resultatet är samma.
Alla slutar skjuta, samlas upp och tar reda på vad som händer.

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Dimage
Inlägg: 77
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:45 pm

Re: Alternativ term för "civila på banan"?

Inlägg av Dimage »

Civil är ju dock en ganska bred benämning.
Många gånger används den för att beskriva personer som inte har anknytning till det som pågår.
Så "Civil på Banan" är en bra benämning för att beskriva utomstående personer.

Mini_
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 20, 2015 8:22 pm

Re: Alternativ term för "civila på banan"?

Inlägg av Mini_ »

Finns ju även dom spel där ingame spelare spelar civila så då skulle ett "eld upphör" eller liknande passa bättre.

Tactical beard
Inlägg: 7
Blev medlem: fre feb 03, 2017 7:59 am

Re: Alternativ term för "civila på banan"?

Inlägg av Tactical beard »

Precis kort och tydligt så spelet avslutas snabbt, sen är det alla spelares ansvar att vidarebefordra kommandot.

Rufs
Inlägg: 44
Blev medlem: tis maj 15, 2012 3:01 pm

Re: Alternativ term för "civila på banan"?

Inlägg av Rufs »

För en gångs skull en utmärkt tråd.

Jag håller med trådskaparen, inte blir du något annat än civil bara för att du springer runt i skogen med en ärtbössa.

Jag kan tänka mig många saker man skulle kunna säga för att avbryta leken, men att skrika något om civila kan sända fel signaler till även den utomstående, och luktar dessutom fruktansvärt mycket MÖP.

Reppan
Inlägg: 29
Blev medlem: tis dec 08, 2015 4:56 pm

Re: Alternativ term för "civila på banan"?

Inlägg av Reppan »

Iallafall på vsaf spel så ropar vi "game!" och på radio förklara varför spel avbryts. Har hänt några gånger att folk har haft promenad där vi spelar.

När personen i fråga har gått så kör man igång spel med ett tydligt "game on!"

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Alternativ term för "civila på banan"?

Inlägg av Twist »

Ja, vi är lika civila som bärplockarna och jag har retat mig en hel del på det där, eftersom jag är mister petimäter allt som oftast, men sen kom jag att tänka på att jag aldrig har varit med om att "civila på banan" har missuppfattats. Där tog pragmatikern i mig över och sen dess bryr jag mig inte.

EDIT: "Avbryt!" är det som passar bäst tycker jag. Omöjligt att missförstå, lätt att uttyda på avstånd, kort och koncist.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: Alternativ term för "civila på banan"?

Inlägg av jowe »

Är det verkligen så himla viktigt detta, syftet och utslag är väll det viktigaste snarare än vad som är "korrekt titulerat". Svårt att se nån som fortsätter att spela bara för -"men jag är också civil".... Finns viktigare saker att lägga energi på i min mening...

Skriv svar