Varför applicerar vi inte Green vs. Tan mer?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Varför applicerar vi inte Green vs. Tan mer?

Inlägg av Thinker »

Förutom lagindelning ofta blir svårt, så tenderar det vara väldigt krångligt med att det finns så mycket mellan nyanser, helfärgade tröjor/jackor, eller på sommaren folk i Tshirts där du inte ser armar, lägg till folk har kanske OD väst/platecarrier med Tshirt under, vilket har olika färg osv. M90, Cadpat och några till är riktigt gröna, få kör desert eller khaki. Alla där emellan är oftast problemet. Och du kan inte räkna vad folk har på benen, det är överkropp/armar och huvud som du kan använda, för sitter någon på huk i terräng eller ligger ner ser du inte byxorna, eller om det är mer CQB och folk skjuter genom fönster och tittar fram runt hörn eller över skydd.

Om man inte styr uppifrån som Arr när folk ska anmäla sig blir det väldigt svårt, och även styrning från Arr är något spelare generellt inte klarar av att följa, speciellt inte om det är väderväxlingar och folk ska fram med regnkläder, eller det är varmt och folk kittar av. Så ofta man sett spelare där de måste ha enhetligt camo på över/underkroppen som har tshirt eller keps i helt annan färg, rätt ofta fiendens. Har många många bilder från spel, inklusive filmklipp spelare lagt upp där de gnäller över fiendens camo/spelande när de själva inte följer de enkla camoreglerna. Det är underhållande.

Generellt har jag själv som Arr haft regel att dela in via camo, även om det kan bli ex DPM + Flora vs Woodland + M90 med lite div spritt för balansera, och vill man spela i samma lag/grupp ska man komma i samma camo på överkroppen, annars kan det bli att man hamnar i olika om det vill sig illa.

Det är en kompromiss, men fungerar på mindre spel, och gör extra nivå av svårighet att faktiskt identifiera spelare via camo mm, speciellt i tät snårig terräng, och det gör radiokommunikation mellan grupper viktigare. Blir rätt ofta att man vardera sida har 2-4 små grupper som aggerar som separata enheter och har kontakt via radio med andra.

Armbindlar har sina egna problem, men är något jag mer använder för märka ut lagkaptener, eller för spelare som "måste" hamna i fel lag så det ska bli tydligare vilka de tillhör osv.
This space intentionally left blank

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: Varför applicerar vi inte Green vs. Tan mer?

Inlägg av Vaksai »

Sen finns ju problemet med hur seriösa spelarna i olika camo är...

Vart på ett par spel där det vart mörka vs ljusa, problemet då har varit att det är 2-3 lag som spelar i MC, väldigt bra på att samarbeta och har oftast bra prylar, vs 10-15 pers som har på sig gympaskor, svarta byxor och w/e.

Å andra sidan så har ett av de bästa spelen jag varit på varit av den varianten. NATO blev råägda trotts NOD's, ptw/hpa och "bättre prylar"

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: Varför applicerar vi inte Green vs. Tan mer?

Inlägg av jowe »

Vilken färg på camo folk använder är väll inte ett bra mått på hur bra spelare någon är?

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: Varför applicerar vi inte Green vs. Tan mer?

Inlägg av Vaksai »

Nej, men lag brukar oftast ha samma camo, och nya spelare har i min erfarenhet grönare camo eller mörkare kläder, vilket då resulterar i nya spelare med billiga bössor vs erfarna spelare med ptw/hpa då väldigt många spelar i Multicam

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Varför applicerar vi inte Green vs. Tan mer?

Inlägg av Callahan »

Vad har deras camo/utrustning med att göra hur bra dom spelar?
Men man ska aldrig underskatta den svenska avundsjukan den är vidrig oavsett vilken hobby man håller på med.
Satsar man pengar på sin hobby så får man alltid skit varför måste det alltid vara så?

Edit: Vill inte starta nått flamewar med detta!

Under mina 16år i denna hobby så har jag lärt mig en hel del och man gör det fortfarande.
Vissa spelare utvecklas snabbare än andra och är mer engagerade i att lära sig.
Sen är många som spelar väldigt stirriga och upp pumpade med adrenalin dessa har en tendens att missa och klanta sig.
Många får även tunnelseende när dom spelar och har bara fokus rakt fram, dom är skit kul att flanka för dom blir lika förvånade varje gång.
Sen har många nya en viss övertro på sig själva att allt man siktar på träffar man, sen klagar dom på dom erfarna spelarna att dom inte tar träff.
Har mött lag som övat ihop och tränat olika taktiska framryckningar med blandade resultat.
Och vissa spelare utvecklas aldrig och står still i samma läge hela tiden men dom brukar oftast tröttna och slutar efter ett tag.
Sen har vi lagen som är så jävla tävlingsinriktade som nästan gör vad som helst för att vinna även fuska, dom borde byta hobby till paintball istället.
Och sen har vi dom spelarna som har det där lilla extra och är riktigt duktiga utan träning men som har den rätta inställningen och även rätt tänket.

Hoppas jag inte svamlar för mycket nu, :)
Men en sak som alla spelare har gemensamt är att vi spelar för att få ut nånting utav det och det gör denna hobby så grym.
Man ska alltid kliva ut på banan/spelfältet för att ha KUL det är prio ett anser jag.
Och att åka ut på spel är veckans/månadens höjdpunkt för dom flesta.
Då ska man tänka på hur ens egna beteende påverkar och berör andra som man möter på spelet.

SÅ MITT TIPS INFÖR DITT NÄSTA SPEL!
VAR DITT BÄSTA JAG NÄR DU KLIVER UT DÄR SÅ KOMMER ALLA FÅ EN SUPER DAG. :)
Senast redigerad av 1 Callahan, redigerad totalt 0 gånger.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: Varför applicerar vi inte Green vs. Tan mer?

Inlägg av Vaksai »

Jag har gått in stenhårt för den här hobbyn men man måste ju vara blind och oförståndig för att inte se skillnaden mellan någon som spelat 5 år i ett lag och någon som nyss har börjat.
Jag har träffat många nya spelare som visar mer kämparglöd och jävlarannamma än många veteraner, men att klumpa ihop veteraner mot nybörjare är inte ett bra koncept.

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Varför applicerar vi inte Green vs. Tan mer?

Inlägg av Callahan »

Ja det håller jag med om till 100% då kommer nybörjare tröttna.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: Varför applicerar vi inte Green vs. Tan mer?

Inlägg av Vaksai »

Jag hade inte heller för avsikt att starta ett flamewar, ville bara få fram min syn på varför tan vs green inte brukar fungera.
Lagindelning borde ske på ett balanserat sätt, alla har kul om det är jämna lag!

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Varför applicerar vi inte Green vs. Tan mer?

Inlägg av Callahan »

No problemo! :D
Jag är helt med på din teori där angående nybörjare.
Men det är ju många fördelar med camo indelningen också så det är ju ett dilemma.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Varför applicerar vi inte Green vs. Tan mer?

Inlägg av YogHippie »

Som arrangör hade jag glatt välkomnat att det bara fanns 2 uniformer att välja på. ;)
Eller att man som spelare hade en uppsättning grönt, och en i tan. Så åker man på spel, lagen delas upp och om det behövs så byter man uniform.
Sen bara ösa. Slippa armbindlar etc. :)

Men annars i det stora hela så är det så många impressions, look-a-likes och annat diverse i vad man vill "spela som", inblandat, så uppdelning av lag på så vis lär nog aldrig ske. Såvida man inte som arrangör anger att spelare ENDAST kan komma på spel i antingen denna uniformen (LÄNK) eller denna (LÄNK). :D Tvångsuniformering, haha. Föga populärt gissar jag. ;)


Flamewar-grejen.
Bara + på Callahan.
Skit i vad du har för grejer, vad de kostat, ser ut och om det är realsteel eller inte.
Det är fakkin airsoft. Spela ärligt, följ regler, var rädda om varandra och checka alltid med den träffade om han eller hon skrek till lite extra högt, om allt är ok. För att visa att det hela är en hobby och lek, där det viktigaste är att man bryr sig om varandra, så att alla efter spel känner sig nöjda och trygga med dagen som varit. :)

Skriv svar